Gå til hovedinnhold

Sydens sensuelle señoritaer

 


Federico Garcia Lorca:

Frøken Rosita, eller Blomsterspråket ; Bernarda Albas hus : to skodespel

Det norske samlaget, 2007


Et par måneder før han ble drept av Francos nasjonalister i starten av den spanske borgerkrigen, fullførte Federico Garcia Lorca sitt siste skuespill «Bernarda Albas hus». Året før skrev han dramaet «Frøken Rosita, eller Blomsterspråket». Begge skuespillene foreligger i norsk oversettelse (av Tove Bakke) i en bok Samlaget utga i 2007. Hvorfor fremsettes nå disse opplysninger? spør kanskje den likegyldige leser. Ja, det er selvfølgelig et godt og relevant spørsmål, men la det herved være sagt at spørsmålet faktisk har et svar: Begge skuespillene er vel verdt å lese, om du da ikke er så heldig å ha muligheten til å se dem fremført på en scene. Og hvem har vel muligheten til det nå i disse dager? Forøvrig aner ikke jeg om de norske teatrene har for vane å sette opp disse stykkene. Men det hadde ikke gjort noe om de gjorde det, for begge stykkene er gode. Vi snakker her om to tragedier om kvinneskjebner i et Spania der tradisjon og sosiale normer med hensyn til kjønn, reproduksjon og klasse arter seg, om ikke sterkere, så i alle fall annerledes enn i våre moderne samfunn. 


I det første av stykkene i boken skildres den skjønne frøken Rositas triste skjebne med poetisk eleganse og floral metaforikk der hun lar seg lure av sin forlovede fetter og ender opp som desillusjonert gammel jomfru på den spanske landsbygda. Handlingen foregår over mange år, noe som både viser seg i endrede moter og hovedpersonenes fremtoning, og noen ganger brytes handlingen opp med sang, noe jeg har forstått er et særtrekk ved Lorcas dramatikk (se f.eks. «Blodbryllup»). Og det funker som bare det!


I «Bernarda Alba hus» handler det også om kvinner og ekteskap. Her møter vi fem søstre som alle lever i sin viljesterke mors giftige skygge. Dramaet handler om kjærlighetens vanskelige kår i et system der normer og økonomi kommer i veien for selvrealisering og livsutfoldelse. Interessant nok velger den mannlige forfatteren Lorca å bruke et 100 % kvinnelig rollegalleri i et stykke der mye handler om kvinnelig seksualitet. Litterært fungerer det fint å stenge en kategori mennesker som utggjør halvparten av verdens befolkning ute fra dramaet, selv om selve handlingen og nerven i historien dreier seg om nettopp disse menneskene og kvinners forhold til dem. Forøvrig skal ikke jeg uttale meg om hvorvidt kvinnene fremstilles på en psykologisk realistisk måte. Jeg kjøper det uansett. 


En annen interessant ting ved disse skuespillene er klasseperspektivet. Hovedpersonene tilhører det bedrestilte borgerskapet, men tjenerne spiller sentrale roller og i begge stykkene opptrer de lite servilt overfor herskapet. Hushjelpene og tjenestepikene besitter erfaring, kunnskap og klarsyn som i mangt overgår hovedpersonenes, og i «Bernardas hus» er det hushjelpen Poncia som er det er det moralske tyngdepunktet. 


Begge skuespillene er vel verdt å lese hvis man interesserer seg for velkomponerte skuespill om mellommenneskelige relasjoner, kvinnelig seksualitet og sosiale konvensjoner i en mindre individualistisk tid. Og hvis dette ligger utenfor interessefeltet ditt, kan du likevel ta en kikk, for du vil trolig ha godt av å lese Lorcas dramatikk. Eller du kan vaske huset.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H