Gå til hovedinnhold

Sydens sensuelle señoritaer

 


Federico Garcia Lorca:

Frøken Rosita, eller Blomsterspråket ; Bernarda Albas hus : to skodespel

Det norske samlaget, 2007


Et par måneder før han ble drept av Francos nasjonalister i starten av den spanske borgerkrigen, fullførte Federico Garcia Lorca sitt siste skuespill «Bernarda Albas hus». Året før skrev han dramaet «Frøken Rosita, eller Blomsterspråket». Begge skuespillene foreligger i norsk oversettelse (av Tove Bakke) i en bok Samlaget utga i 2007. Hvorfor fremsettes nå disse opplysninger? spør kanskje den likegyldige leser. Ja, det er selvfølgelig et godt og relevant spørsmål, men la det herved være sagt at spørsmålet faktisk har et svar: Begge skuespillene er vel verdt å lese, om du da ikke er så heldig å ha muligheten til å se dem fremført på en scene. Og hvem har vel muligheten til det nå i disse dager? Forøvrig aner ikke jeg om de norske teatrene har for vane å sette opp disse stykkene. Men det hadde ikke gjort noe om de gjorde det, for begge stykkene er gode. Vi snakker her om to tragedier om kvinneskjebner i et Spania der tradisjon og sosiale normer med hensyn til kjønn, reproduksjon og klasse arter seg, om ikke sterkere, så i alle fall annerledes enn i våre moderne samfunn. 


I det første av stykkene i boken skildres den skjønne frøken Rositas triste skjebne med poetisk eleganse og floral metaforikk der hun lar seg lure av sin forlovede fetter og ender opp som desillusjonert gammel jomfru på den spanske landsbygda. Handlingen foregår over mange år, noe som både viser seg i endrede moter og hovedpersonenes fremtoning, og noen ganger brytes handlingen opp med sang, noe jeg har forstått er et særtrekk ved Lorcas dramatikk (se f.eks. «Blodbryllup»). Og det funker som bare det!


I «Bernarda Alba hus» handler det også om kvinner og ekteskap. Her møter vi fem søstre som alle lever i sin viljesterke mors giftige skygge. Dramaet handler om kjærlighetens vanskelige kår i et system der normer og økonomi kommer i veien for selvrealisering og livsutfoldelse. Interessant nok velger den mannlige forfatteren Lorca å bruke et 100 % kvinnelig rollegalleri i et stykke der mye handler om kvinnelig seksualitet. Litterært fungerer det fint å stenge en kategori mennesker som utggjør halvparten av verdens befolkning ute fra dramaet, selv om selve handlingen og nerven i historien dreier seg om nettopp disse menneskene og kvinners forhold til dem. Forøvrig skal ikke jeg uttale meg om hvorvidt kvinnene fremstilles på en psykologisk realistisk måte. Jeg kjøper det uansett. 


En annen interessant ting ved disse skuespillene er klasseperspektivet. Hovedpersonene tilhører det bedrestilte borgerskapet, men tjenerne spiller sentrale roller og i begge stykkene opptrer de lite servilt overfor herskapet. Hushjelpene og tjenestepikene besitter erfaring, kunnskap og klarsyn som i mangt overgår hovedpersonenes, og i «Bernardas hus» er det hushjelpen Poncia som er det er det moralske tyngdepunktet. 


Begge skuespillene er vel verdt å lese hvis man interesserer seg for velkomponerte skuespill om mellommenneskelige relasjoner, kvinnelig seksualitet og sosiale konvensjoner i en mindre individualistisk tid. Og hvis dette ligger utenfor interessefeltet ditt, kan du likevel ta en kikk, for du vil trolig ha godt av å lese Lorcas dramatikk. Eller du kan vaske huset.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib