Gå til hovedinnhold

Leik og samspel


Würmstuggu skal som kjent vere ein "Katekismus for det oplyste Borgerskab", og lesarane skal vite at redaksjonen tek dette oppdragaransvaret på djupaste alvor. Her har me valt ut tre fiksjonar me vil oppmode lesarane om å ta ein kikk på.


Carl Frode Tiller: Innsirkling 

Aschehoug 2007


Kva er eit menneske djupast sett? Eit erfarande, handlande subjekt, eller eit observerbart objekt? Og kan ein eigentleg vite noko essensielt om eit menneske, eller er det berre meir eller mindre meiningslause brotstykke me kjenner når me seier me "kjenner nokon"? Dette er nokre av spørsmåla Carl Frode Tiller tek opp i romanen "Innsirkling". Boka er strengt strukturert, med tre forteljarar som etter tur gjev sin skildring av hovudpersonen David, som dei alle kjende i ungdommen, i form av brev til ein mann som hevdar å ha mista minnet. Innimellom breva får me eit innblikk i liva og tankane til forteljarane på den tida dei skriv brevet. Her skin Tiller, for det inntrykket me får av personane i den eines auge, samsvarar ikkje nødvendigvis med kva andre ser, for ikkje å snakke om korleis dei ser seg sjølv. Fabelaktig romankunst.


Matt Wagner: Grendel: Behold the Devil

Dark Horse 2008


Sidan tidleg på 1980-talet har Matt Wagner fortalt historier om Grendel, ein identitet, eller snarare ein persona, som etter kvart utviklar seg til ein religion, og sidan til ein verdsomspennande sivilisasjon. I Behold the Devil møter me den originale Grendel, forfattaren og forbrytargeniet Hunter Rose, i ei blodig forteljing utført i gloriøst svart, kvitt og raudt, der hovudpersonen gjer opp med ulike rivalar i New Yorks underverd. Hovudpersonen representerer på eit vis menneskeleg perfeksjon slik me er vande med i amerikanske teikneserier, men sjølvmedvitet om denne perfeksjonen gjer han sårbar i møtet med eit trugsmål som synest å vere metafysisk av natur. Noko av det mest interessante med desse teikneseriene er det disiplinerte formspråket Wagner nyttar. Den avgrensa paletten, tekstutdraga av biografien om Rose, skriven av dotterdottera hans og den varierte og effektive sidelayouten gjer dette til ei engasjerande lesaroppleving.


Federico Garcia Lorca: Blodbryllup

Transit 2006 


Til slutt vil eg tilrå alle med sans for kvalitetsdramatikk å lese Federico Garcia Lorcas lagnadsdrama Blodbryllup (ja, dette skodespelet er omsett til riksmål, ikkje nynorsk) frå 1932. Denne høgpoetiske tragedien om eit dømt bryllaup rommar alt ein lesar måtte ynskje av fortærande kjensler, talande symbolikk og mørk kausalitet, malt ut med poetisk pregnans på eit lerret av andalusisk naturromantikk. Her er det snakk om konflikten mellom vilje og natur, mellom fornuft og drift. Her får Eros og Thanatos fritt spelerom. Blodet er den sentrale metaforen. Det både bind og skil, både brenn og renn. Du vil truleg ikkje angre på å setje av eit par timar til å lese dette skodespelet. Omsetjinga er ved Kari Näumann, og boka inneheld eit etterord av Elisabeth Skjervum Hole.


(Illustrasjon: Eustache Le Sueur)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib