Gå til hovedinnhold

Jeg innrømmer alt


Joda, november har kommet over oss. Denne høstmåneden som har som hovedoppgave å herde oss nordgermanere før den nådeløse vinteren griper tak i oss med sine iskalde klør. Her i Würmstuggu lever vi i nuet og bryr oss fint lite om hvorledes været kommer til å bli de neste månedene. Vi kler oss etter forholdene, både fysisk og mentalt.


Jeg leste et skuespill av Jon Fosse igjen - Eg er vinden denne gangen. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder, for mye av det han skriver er rimelig intetsigende. Han har gjerne én sentral idé som han tygger drøv på med sine evinnelige gjentagelser gjennom et helt stykke. Handling, spenningsoppbygning og virkelig konflikt mellom personene er det liksom ikke så nøye med. 


Eg er vinden handler om mennesket, havet og selvmordet, og ingen av de to personene vekker noen som helst assosiasjoner til mennesker av kjøtt og blod. Også er stykket skikkelig kjedellg. (Samlaget, 2007)


Alfred Jarry er et nytt bekjentskap for meg. Jeg forstår at han har vært betydningsfull for Antonin Artaud og det absurde teater, men for meg har hverken Jarry eller far Ubu betydd noe som helst. Men idag satte jeg meg ned og leste Kong Ubu fra 1896. Og det var jo ganske så fornøyelig. Vulgært og tøvete? Javisst! Men godt skrevet. Og med fine referanser til Shakespeares royale tragedier. Det er befriende å lese om en så gjennomført usympatisk og samtidig urealistisk hovedperson som far Ubu. 


Urealistisk? Tja. En del av de unevnelige udåder han begår i dette stykket, som handler om at han dreper den polske kongen og setter seg selv på tronen, for så å innføre et rent terrorregime, minner jo om hva flere diktatorer har gjort det siste århundret, men han mangler den rasjonaliteten som ligger under viljen til makt hos selv den verste despot. Ubu er utsøkt brutal, dum og feig - og overraskende morsom. Vel verd å lese hvis man liker slikt. Den utgaven jeg har lest, er oversatt til norsk av Kjell Helgheim og utgitt av Solum i 2015.


Til slutt en musikalsk anbefaling: Det svenske hardrockbandet Sagor som leder mot slutet har fått endel spilletid på mine avspillingsapparater den siste tiden. Dette er melodiøs, stemningsfull, ja, jeg vil nesten si lyrisk, progressiv doom (det går i hvert fall stort sett ganske sakte) med store kontraster og høye ambisjoner - som innfrir! Deilig å slippe vokal også. Det er dessverre altfor mange dårlige vokalister der ute. Sagor som leder mot slutet har to LP-er ute - en som bærer samme navn som bandet, og en som heter II.


Adios, amigos. Memento mori.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H