Gå til hovedinnhold

Jeg innrømmer alt


Joda, november har kommet over oss. Denne høstmåneden som har som hovedoppgave å herde oss nordgermanere før den nådeløse vinteren griper tak i oss med sine iskalde klør. Her i Würmstuggu lever vi i nuet og bryr oss fint lite om hvorledes været kommer til å bli de neste månedene. Vi kler oss etter forholdene, både fysisk og mentalt.


Jeg leste et skuespill av Jon Fosse igjen - Eg er vinden denne gangen. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder, for mye av det han skriver er rimelig intetsigende. Han har gjerne én sentral idé som han tygger drøv på med sine evinnelige gjentagelser gjennom et helt stykke. Handling, spenningsoppbygning og virkelig konflikt mellom personene er det liksom ikke så nøye med. 


Eg er vinden handler om mennesket, havet og selvmordet, og ingen av de to personene vekker noen som helst assosiasjoner til mennesker av kjøtt og blod. Også er stykket skikkelig kjedellg. (Samlaget, 2007)


Alfred Jarry er et nytt bekjentskap for meg. Jeg forstår at han har vært betydningsfull for Antonin Artaud og det absurde teater, men for meg har hverken Jarry eller far Ubu betydd noe som helst. Men idag satte jeg meg ned og leste Kong Ubu fra 1896. Og det var jo ganske så fornøyelig. Vulgært og tøvete? Javisst! Men godt skrevet. Og med fine referanser til Shakespeares royale tragedier. Det er befriende å lese om en så gjennomført usympatisk og samtidig urealistisk hovedperson som far Ubu. 


Urealistisk? Tja. En del av de unevnelige udåder han begår i dette stykket, som handler om at han dreper den polske kongen og setter seg selv på tronen, for så å innføre et rent terrorregime, minner jo om hva flere diktatorer har gjort det siste århundret, men han mangler den rasjonaliteten som ligger under viljen til makt hos selv den verste despot. Ubu er utsøkt brutal, dum og feig - og overraskende morsom. Vel verd å lese hvis man liker slikt. Den utgaven jeg har lest, er oversatt til norsk av Kjell Helgheim og utgitt av Solum i 2015.


Til slutt en musikalsk anbefaling: Det svenske hardrockbandet Sagor som leder mot slutet har fått endel spilletid på mine avspillingsapparater den siste tiden. Dette er melodiøs, stemningsfull, ja, jeg vil nesten si lyrisk, progressiv doom (det går i hvert fall stort sett ganske sakte) med store kontraster og høye ambisjoner - som innfrir! Deilig å slippe vokal også. Det er dessverre altfor mange dårlige vokalister der ute. Sagor som leder mot slutet har to LP-er ute - en som bærer samme navn som bandet, og en som heter II.


Adios, amigos. Memento mori.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib