Gå til hovedinnhold

Is-slottet: Andre runde!


Is-slottet del 1, kapittel 5.

Vi fortsetter gjennomlesningen av Is-slottet av Tarjei Vesaas. Jeg leser noen sider og skriver noen ord om det jeg har lest. 

Dette er det siste kapitlet i del 1. Kapitlet er betraktelig lengre enn de foregående, og nå er det Unn som er hovedpersonen. Her handler det om is og kulde hele veien. Det er neste dag, og Unn bestemmer seg for å skulke skolen, for hun vil ikke møte Siss etter den pinlige avskjeden kvelden i forveien. Vel ute av huset finner hun ut at hun vil oppsøke en frossen foss hun har hørt snakk om, en foss som på grunn av den langvarige kuldeperioden har fått noen spektakulære isformasjoner som minner om et isslott. For å komme dit går hun langs en frossen innsjø, og Vesaas bruker mye tid på å beskrive isen. Den er nemlig speilblank og gjennomsiktig, og gjennom den kan Unn se mye av det som foregår under isen. Det er tydelig at dette med is og kulde kombinert med fravær av snø skal symbolisere et eller annet, men jeg har fremdeles ikke funnet tolkningsnøkkelen. Vesaas spiller også på kontrasten mellom den (tilsynelatende) stillestående isen og det rennende vannet under isen. 

Nuvel. Omsider kommer Unn frem til denne berømmelige fossen. «Isslottet» gjør et umåtelig inntrykk på henne. Fossen ligner virkelig et slott, med spir, søyler og kupler. Sollyset skaper også ulike farve- og lyseffekter, og bak det hele går duren fra det rennende vannet under isen. Unn føler en veldig trang til å gå inn i i det veldige iskomplekset. Hun finner en åpning og entrer. Nå begynner en ganske trippy sekvens som gir slipp på den realismen som hittil har preget kapitlet. Unn går fra rom til rom i «isslottet» og opplever ulike emosjonelle tilstander som tydeligvis skyldes ytre faktorer. Hun opplever eufori, melankoli og bekymring om hverandre. Men også det sensoriske påvirkes på en eiendommelig måte. I noen rom er det ekko, mens i andre er det helt stille. Og er det egentlig ekko hun hører..? Vesaas prøver vel å eksternalisere Unns indre liv på et vis. Isen er kanskje ment å funger som et slags sjelens speil for vår stakkars unge pike? I starten av kapitlet er hun bekymret for konsekvensene av skulkingen, men etterhvert blir hun likeglad. I tankene er det særlig tre ting som kverner, og som hun helst vil unngå å tenke på: moren (som døde for non måneder siden), Siss og det andre... Hva dette andre er, får vi imidlertid ikke vite.

Til slutt virker det som Unn fryser i hjel. Men kan hun gjøre det da? Det er jo fortsatt 2/3 igjen av boken. Ikke vet jeg, men det finner jeg vel snart ut av.

Personlig synes jeg ikke boken er spesielt engasjerende så langt, hverken handlingsmessig eller språklig. Det blir litt for mye påtatt «poetisk» og hemmelighetsfullt her. Men mye kan jo skje ennå. 


Følg med videre!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib