Gå til hovedinnhold

Is-slottet: Andre runde!


Is-slottet del 1, kapittel 5.

Vi fortsetter gjennomlesningen av Is-slottet av Tarjei Vesaas. Jeg leser noen sider og skriver noen ord om det jeg har lest. 

Dette er det siste kapitlet i del 1. Kapitlet er betraktelig lengre enn de foregående, og nå er det Unn som er hovedpersonen. Her handler det om is og kulde hele veien. Det er neste dag, og Unn bestemmer seg for å skulke skolen, for hun vil ikke møte Siss etter den pinlige avskjeden kvelden i forveien. Vel ute av huset finner hun ut at hun vil oppsøke en frossen foss hun har hørt snakk om, en foss som på grunn av den langvarige kuldeperioden har fått noen spektakulære isformasjoner som minner om et isslott. For å komme dit går hun langs en frossen innsjø, og Vesaas bruker mye tid på å beskrive isen. Den er nemlig speilblank og gjennomsiktig, og gjennom den kan Unn se mye av det som foregår under isen. Det er tydelig at dette med is og kulde kombinert med fravær av snø skal symbolisere et eller annet, men jeg har fremdeles ikke funnet tolkningsnøkkelen. Vesaas spiller også på kontrasten mellom den (tilsynelatende) stillestående isen og det rennende vannet under isen. 

Nuvel. Omsider kommer Unn frem til denne berømmelige fossen. «Isslottet» gjør et umåtelig inntrykk på henne. Fossen ligner virkelig et slott, med spir, søyler og kupler. Sollyset skaper også ulike farve- og lyseffekter, og bak det hele går duren fra det rennende vannet under isen. Unn føler en veldig trang til å gå inn i i det veldige iskomplekset. Hun finner en åpning og entrer. Nå begynner en ganske trippy sekvens som gir slipp på den realismen som hittil har preget kapitlet. Unn går fra rom til rom i «isslottet» og opplever ulike emosjonelle tilstander som tydeligvis skyldes ytre faktorer. Hun opplever eufori, melankoli og bekymring om hverandre. Men også det sensoriske påvirkes på en eiendommelig måte. I noen rom er det ekko, mens i andre er det helt stille. Og er det egentlig ekko hun hører..? Vesaas prøver vel å eksternalisere Unns indre liv på et vis. Isen er kanskje ment å funger som et slags sjelens speil for vår stakkars unge pike? I starten av kapitlet er hun bekymret for konsekvensene av skulkingen, men etterhvert blir hun likeglad. I tankene er det særlig tre ting som kverner, og som hun helst vil unngå å tenke på: moren (som døde for non måneder siden), Siss og det andre... Hva dette andre er, får vi imidlertid ikke vite.

Til slutt virker det som Unn fryser i hjel. Men kan hun gjøre det da? Det er jo fortsatt 2/3 igjen av boken. Ikke vet jeg, men det finner jeg vel snart ut av.

Personlig synes jeg ikke boken er spesielt engasjerende så langt, hverken handlingsmessig eller språklig. Det blir litt for mye påtatt «poetisk» og hemmelighetsfullt her. Men mye kan jo skje ennå. 


Følg med videre!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...