Gå til hovedinnhold

Is-slottet: Syvende runde!


Is-slottet del 3, kapittel 1-7

Vi er ved veis ende. «Is-slottet» har åpenbart for denne leser sine litterære herligheter, og nå eksisterer den som et minne i min hukommelse, et minne som ganske sikkert kommer til å blekne og kanskje viskes helt ut med tiden. Var dette så velvalgte timer? Kunne jeg brukt tiden min på noe mer givende? Det kunne jeg helt sikkert. Men ville jeg ha gjort det? Se, det er et åpent spørsmål.

Og hva skjer så til slutt, i denne tredje delen med tittelen «Treblåsarar»? Siss har en lang, alvorlig, samtale med Unns tante som ender med at hun «løses» fra det høytidige løftet sitt. Hun er nå «fri» og klar for å gjeninntre i den sosiale rolle hun hadde før Unn forsvant. Den tunge depresjonen som har trykket henne ned hele vinteren ser også ut til å lette. Det er en tid for oppbrudd, erkjennelse og forsoning.

Det dukker også opp et nytt, gåtefullt motiv som jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår. Det dukker nemlig opp noen «treblåsere» langs veien. «Vi er treblåsarar, lokka av ting vi ikkje står imot,» sier de i en av de akk så poetiske passasjene som Vesaas krydrer romanen sin med fra tid til annen. «Vi er venta. Vi er mellom dei kvite bjørkeleggene før vi veit ord av. Det var hit, det er her. Vi er venta. Vår stutte tid blir her.» Som sagt, poetisk. Akk!

I forrige bloggpost spådde jeg at Siss kom til å oppsøke døden frivillig. Uten å gå nærmere inn på det, hun har åpenbart mørke fantasier, vil jeg ikke si jeg tok helt feil. Men på slutten av boken raser i alle fall isslottet sammen. Mye tyder på at også Siss’ personlige isslott også smelter. Hennes hemninger forsvinner, og hun er klar for å møte morgendagen med erfaringer som har anskueliggjort for henne nødvendigheten av å legge ting bak seg.

Jeg har vel nevnt den alvorstunge tonen i romanen. Alt er så veldig seriøst høytidelig - både tankereferater, skildringer og interaksjon mellom personene. Om Vesaas forsøker å skrive naturlige replikker, vites ei, men om han så gjør, lykkes han ikke. Det låter veldig oppstyltet når Siss snakker ned de pappfigurene som ellers befolker boken.

Og språket. Her i de siste kapitlene legger Vesaas seg til enda irriterende uvane. Plutselig begynner han å avslutte setninger med «men». Ikke bare i replikker, men også i de fortellende partiene. Som sagt, irriterende.

Hva skal man så si om «Is-slottet» når alt kommer til alt? Selv om boken har åpenbare litterære kvaliteter, er det likevel det nedtrykkende, urealistiske, oppstyltede jeg tror jeg kommer til huske. Selve isslottet er et flott, mangetydig motiv som Vesaas utforsker litterært på en engasjerende måte, og selv om handlingen er enkel, fungerer den som bakteppe for det Vesaas egentlig prøver å si noe om. Men utførelsen er så som så. Platte karakterer, ullen symbolikk og unaturlig dialog trekker ned. Det at jeg lar meg irritere over den deprimerende tonen i boken, betyr vel egentlig at Vesaas har klart å skape en levende hovedperson som vekker sympati hos leseren, og det er jo ikke så verst. Men jeg tror likevel ikke at han skildrer en elleveårings sjelsliv på en troverdig, realistisk måte.

Men for all del, det har vært en reise.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H