Gå til hovedinnhold

Is-slottet: Syvende runde!


Is-slottet del 3, kapittel 1-7

Vi er ved veis ende. «Is-slottet» har åpenbart for denne leser sine litterære herligheter, og nå eksisterer den som et minne i min hukommelse, et minne som ganske sikkert kommer til å blekne og kanskje viskes helt ut med tiden. Var dette så velvalgte timer? Kunne jeg brukt tiden min på noe mer givende? Det kunne jeg helt sikkert. Men ville jeg ha gjort det? Se, det er et åpent spørsmål.

Og hva skjer så til slutt, i denne tredje delen med tittelen «Treblåsarar»? Siss har en lang, alvorlig, samtale med Unns tante som ender med at hun «løses» fra det høytidige løftet sitt. Hun er nå «fri» og klar for å gjeninntre i den sosiale rolle hun hadde før Unn forsvant. Den tunge depresjonen som har trykket henne ned hele vinteren ser også ut til å lette. Det er en tid for oppbrudd, erkjennelse og forsoning.

Det dukker også opp et nytt, gåtefullt motiv som jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår. Det dukker nemlig opp noen «treblåsere» langs veien. «Vi er treblåsarar, lokka av ting vi ikkje står imot,» sier de i en av de akk så poetiske passasjene som Vesaas krydrer romanen sin med fra tid til annen. «Vi er venta. Vi er mellom dei kvite bjørkeleggene før vi veit ord av. Det var hit, det er her. Vi er venta. Vår stutte tid blir her.» Som sagt, poetisk. Akk!

I forrige bloggpost spådde jeg at Siss kom til å oppsøke døden frivillig. Uten å gå nærmere inn på det, hun har åpenbart mørke fantasier, vil jeg ikke si jeg tok helt feil. Men på slutten av boken raser i alle fall isslottet sammen. Mye tyder på at også Siss’ personlige isslott også smelter. Hennes hemninger forsvinner, og hun er klar for å møte morgendagen med erfaringer som har anskueliggjort for henne nødvendigheten av å legge ting bak seg.

Jeg har vel nevnt den alvorstunge tonen i romanen. Alt er så veldig seriøst høytidelig - både tankereferater, skildringer og interaksjon mellom personene. Om Vesaas forsøker å skrive naturlige replikker, vites ei, men om han så gjør, lykkes han ikke. Det låter veldig oppstyltet når Siss snakker ned de pappfigurene som ellers befolker boken.

Og språket. Her i de siste kapitlene legger Vesaas seg til enda irriterende uvane. Plutselig begynner han å avslutte setninger med «men». Ikke bare i replikker, men også i de fortellende partiene. Som sagt, irriterende.

Hva skal man så si om «Is-slottet» når alt kommer til alt? Selv om boken har åpenbare litterære kvaliteter, er det likevel det nedtrykkende, urealistiske, oppstyltede jeg tror jeg kommer til huske. Selve isslottet er et flott, mangetydig motiv som Vesaas utforsker litterært på en engasjerende måte, og selv om handlingen er enkel, fungerer den som bakteppe for det Vesaas egentlig prøver å si noe om. Men utførelsen er så som så. Platte karakterer, ullen symbolikk og unaturlig dialog trekker ned. Det at jeg lar meg irritere over den deprimerende tonen i boken, betyr vel egentlig at Vesaas har klart å skape en levende hovedperson som vekker sympati hos leseren, og det er jo ikke så verst. Men jeg tror likevel ikke at han skildrer en elleveårings sjelsliv på en troverdig, realistisk måte.

Men for all del, det har vært en reise.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib