Gå til hovedinnhold

Litterær impresjonisme eller språklig masturbasjon?

 


Tilhørighetstersklene

Casper André Lugg

Bonnier Norsk Forlag, 2025


Denne oktoberkvelden har jeg lest CasperAndre Luggs nye diktsamling Tilhørighetstersklene. De unders kanskje om boken behaget meg som leser og connoissseur av denne genren som har skjenket verden så megen skjønnhet og innsikt gjennom de siste årtusener, men som på den annen side har mutert til det ugjenkjennelige i løpet av det siste hundreåret. Svaret på spørsmålet skal jeg ennå en stund vente ned å avgi, men jeg kan avsløre at Lugg legger seg ganske tett opp til de diktsamlingene vi tidligere har anmeldt her på denne «bloggen», Sted for løpende hjerte og De minste bærer vann, om ikke nødvendigvis i form, så i alle fall med hensyn til det man kan kalle tematikk. For også her er det naturen som står i sentrum, særlig flora, men også i noen grad fugleliv. Noe lyrisk subjekt er det vanskelig å få øye på, selv om vi fra tid til annet blir konfrontert med et «jeg», og enda oftere et «vi», men dette er en ren observatør som registrerer sanseinntrykk fra en umælende natur. En natur som hverken romantiseres eller fremstilles som fiendtlig. Ingen av diktene har tittel, i stedet er de nummerert fra 1 til 37, men ikke med arabiske tall. Nei, i denne boken er det romertall som gjelder! Man lokkes til å tro at Lugg med dette valget forsøker å anknytte sitt lyriske univers til den romerske kultur (og kanskje til og med markere avstand til asiatisk innflytelse på sprog og typografi). Men hold an! I tekstene skyr han de romerske versaler, for alt, til og med forbokstavene, er minuskler. Sannsynligvis forsøker Lugg med disse valgene å syntetisere et europeisk typografisk uttrykk som både ivaretar arven fra romerne og den germanske videreutvikling av det romerske alfabetet. Skilletegn avholder han seg helt fra å bruke. Det kan kanskje tolkes som en vilje til å underkaste seg tidens rådende ortodoksi i lyrikken, eller det kan være en form for ærlighet med hensyn til det faktum at svært mye av tekstmassen i boken består av setningsbrokker som i bunn og grunn ikke gir mening. Ja, man kan nesten si at Lugg benytter en form for litterær impresjonisme i disse tekstene. Noen av diktene kan nok gi et flyktig inntrykk av tilstedeværelse i situasjonene som skildres, men det i alle fall jeg legger mest merke til er den vilkårlige bruken av sammensatte ord som i utgangspunktet ikke gir mening og heller ikke bidrar til forståelse av ideene som forsøkes formidles (i den grad de faktisk er ideer, og likeledes, om det i det hele tatt eksisterer et ønske om å formidle noe som helst). Sant å si virker det som Lugg har gått seg vill i en slags språklig hedonisme som først og fremst handler om hans egen nytelse. Ja, er det egentlig snakk om noe mer enn språklig masturbasjon han bedriver her? Ikke vet jeg, men det jeg kan si, er at boken slett ikke er verdt de 349 kronene boken selges for på det mer eller mindre frie markedet. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...