Lærerskolen, denne enestående institusjonen hvor metodeforståelse går for å dø en smertefull død, spyr hvert år ut en ny generasjon pedagogiske mirakelmakere med en forbløffende evne til å hente tall rett ut av det store intet – som en tryllekunstner uten rekvisitter, bortsett fra at trikset deres er ren uvitenhet, og publikum er Norges skoleelever.
Ta for eksempel geniet som med en ansiktsmimikk preget av grenseløs selvtillit kunne fastslå at det maksimalt finnes tusen heroinavhengige i Norge. Dette til tross for at Folkehelseinstituttet – en marginalt mer pålitelig kilde enn en våt finger i lufta – har dokumentert at tallet ligger mellom ti og tolv tusen. En feilmargin på omtrent 1000 %, men hvem teller vel når man er velsignet med lærerutdanningens hellige rett til å erstatte empiri med "noe jeg syns høres rimelig ut"? Randomiserte, blindede studier? Pøh! Det er for folk som ikke har utviklet den vitenskapelige disiplinen "føle ting sterkt nok til at det blir sant."
Og så har vi den samme pedagogiske tryllekunstneren som forkynte at Kongen har "stor makt" i Norge, som om vi levde i et eventyr skrevet av en full barnehagelærer på seminar. I denne virkelighetsoppfatningen sitter Harald V bak en tung eikedør og manipulerer nasjonen med et lønnkammer av skjulte dekreter. Kanskje er det han som trekker i trådene i norsk økonomi? Kanskje er det derfor vi har bompenger? Og hvem vet, kanskje Erna Solberg aldri tapte valget, men ble eliminert i et palasskupp iscenesatt av Hoffmarskalken?
Vitenskapelig metode? Pfft! Lærerskolen har for lengst kastet den på søppeldynga sammen med brøkenes relevans og den lille detaljen om at kunnskap bør baseres på mer enn rene innfall. Dobbeltblindede, randomiserte studier? Sikkert flott for nerder i hvite frakker, men i pedagogikken opererer vi med den langt mer robuste metoden: "Jeg har undervist i 20 år, ergo er jeg et vandrende leksikon av absolutte sannheter."
Og denne glitrende, selvgenererte sannheten lekker naturligvis ned til elevene. Norge har Nordens svakeste skoleresultater, men det er sikkert fordi barna er late, og ikke fordi de blir undervist av folk som tror statistikk er et spørsmål om å gjette hardt nok.
Løsningen? Vi kan lære av finnene. Eller enda bedre: Vi kan bare avskaffe lærerskolen og innføre et revolusjonerende nytt prinsipp – at lærere faktisk må ha peiling på det de underviser i. En radikal tanke, selvfølgelig, men kanskje verdt å prøve, så vi en dag kan få en lærerstand som ikke tror den mest pålitelige kilden til statistikk er "noe en kar nevnte på julebordet i 2014."
Fjodor Larsson
Kommentarer
Legg inn en kommentar