Gå til hovedinnhold

Mellom Kreml og Kiev: 3. I hjertet av Sentral-Asia


Abai Qunanbaiuli (1845-1904), kazakhisk poet og filosof.

«Mellom Kreml og Kiev» er en artikkelserie av foreløbig uviss lengde. Serien er ført i pennen av Fjodor Larsson. Her er del 3:


Langt fra Norge – En Odysse gjennom Ingenmannsland

Det begynte i Oslo, der jeg naivt tenkte at en reise til Moskva, Almaty og Bisjkek kunne være en eksotisk, men overkommelig ekspedisjon. Lite visste jeg at jeg snart skulle navigere gjennom post-sovjetisk byråkrati, kulturelle absurditeter og et alkoholkonsum som ville fått selv Dostojevskijs mest lurvete karakterer til å sette seg ned og reflektere over livs-valgene sine.  

Moskva – Skjebnens Toller og Geopolitisk tørste

Jeg ankom Sjeremetjevo med en tørste som bare kan beskrives som fryktinngytende. Etter å ha tilbrakt to og en halv timer på et Aeroflot-fly der kabinpersonalet hadde en distinkt 'vi jobber her, men ingen av oss har lyst til å være her-holdning, var det én ting jeg trengte: vann.

Men nei.

En toller i altfor stram uniform og et blikk som tilhørte en mann som hadde sett for mange propaganda-filmer stoppet meg idet jeg rakte etter en flaske i taxfree-butikken.

— Nejzja.

— Hvorfor?

— Putin og Nazarbajev hadde en dårlig uke.

Dette var ikke en setning jeg hadde forventet å høre.

— Hva har det med vann å gjøre?

Han så på meg som om jeg var en uvitende idiot.

— Hvis du ikke forstår det, er du allerede fortapt.

Og med det ble jeg tvunget til å kjøpe en liter lunken kvas og en sjokolade fylt med en mistenkelig kremaktig substans.

Nazarbajev… Mannen, myten, den evige presidenten i Kasakhstan. Skulle han virkelig nekte meg vann via geopolitiske vendinger? Familien hans hadde jo allerede plyndret landet for milliarder og bosatt seg i Londons finere bydeler. Kunne han ikke bare slappe av og la meg hydrere meg i fred?

Almaty – Epletrærnes by og Medeos iskalde arv

Etter en mellomlanding i Astana (eller Nur-Sultan som det het i noen absurde år) landet jeg i Almaty – en by som prøver å være både sveitsisk alpeby og post sovjetisk jungel på én gang.

Mitt første mål: Medeo, verdens høyest beliggende utendørs skøytebane. Stalin hadde angivelig elsket stedet, og det samme hadde et utall sovjetiske idrettsutøvere som sannsynligvis var dopet opp til ørene.


Jeg traff en lokal fjellklatrer – en mann som kalte seg Timur, men som hadde en aura av noen som tidligere hadde jobbet for KGB. Han inviterte meg på en fjelltur.

— Vi tar med oksygentank, sa han.

Flott, tenkte jeg, han er ansvarsfull.

Men da han viste meg tanken, var den rusten, bulket og luktet som en sovjetisk industrifabrikk fra 1970-tallet.

— Hva med en ny? spurte jeg.

— Denne har sjel.

Jeg kunne ikke argumentere mot det.

I tillegg hadde han en flaske vodka.

— For blodet.

Ah, klassisk medisinsk ekspertise fra gamle Sovjet.

Turen gikk overraskende bra, bortsett fra at jeg på et tidspunkt mistet balansen og fikk et umiddelbart valg: holde fast i den rustne oksygentanken eller ta imot en hjelpende hånd dekket av vodka og en vag lukt av får. Jeg valgte Timur.

Bisjkek – Fermentert hestemelk og berusende Museer

Bussen fra Almaty til Bisjkek var en reise i seg selv – en rullende kapsel av sjåfører med dødsforakt, plastblomster limt til dashbordet og en musikkmiks bestående av russisk pop og kasakhiske folkesanger sunget av menn med en alvorlig mangel på rytme.

Bisjkek var enda mer surrealistisk. Man kunne fortsatt føle sporene av sovjetisk byplanlegging, men med en god dose kirgisisk vi-gjør-hva-vi-vil-mentalitet.

Jeg ble invitert inn i en ger (et telt tradisjonelt brukt av nomader i Mongolia og Sentral-Asia) av en gammel kvinne som kunne fortalt historier om Sovjetunionens fall på en måte som ville fått Solzjenitsyn til å nikke anerkjennende.

Hun serverte oss fermentert hestemelk – kumis.

— Drikk. Det gir styrke.

Jeg tvilte. Men Timur - en svært hyggelig mann - kastet det ned som om det var Evian-vann.

Jeg fulgte etter. Smaken var en blanding av yoghurt, eddik og en svak fornemmelse av kaos og krise.

Vi fortsatte vår ferd gjennom Bisjkeks museer, hvor guidene enten var ekstremt lidenskapelige eller tydelig beruset.

— Og her… den store revolusjonen… eller kanskje ikke… jeg vet ikke lenger.

Jeg nikket forståelsesfullt.

Den siste natten endte vi med nok en fjelltur. Hvorfor? Fordi Timur mente at «det er her sjelen virkelig våkner».

Jeg mistenkte at sjelen min heller prøvde å unnslippe en blanding av kumis, vodka og oksygenmangel.

Det var noe med denne delen av verden som fikk tid og logikk til å kollapse. Jeg hadde forlatt Bisjkek, men følelsen av å befinne meg i et limbo mellom fortid og fremtid, mellom forfall og en slags merkelig, stoisk overlevelses-vilje, ble sittende i kroppen. Jeg var ikke lenger en turist. Jeg var en tilfeldig brikke i en post-sovjetisk versjon av et Dostojevskij-drama, blandet med absurditeten til en Gogol-fortelling, der karakterene var like deler tragiske og burleske.

Osh 

Jeg ble overtalt til å ta en gammel Lada ned til Osh, Kirgisistans nest største by. "Overtalt" er kanskje feil ord – Timur insisterte.

— Du har ikke sett Kirgisistan før du har sett Osh. Dessuten er det et marked der. Det har alt.

— Alt? 

— Alt

Fem timer senere befant jeg meg midt i det mest kaotiske, fargerike og uforklarlige markedet jeg noensinne hadde sett.

Det var eldre menn med ansikter så preget av vær og tid at de kunne vært skåret ut av fjellet selv. Det var kvinner i fargerike hodeplagg som solgte alt fra hånd-vevde tepper til store poser med fermenterte grønnsaker. En mann prøvde å selge meg en rød Adidas-treningsdress, og da jeg takket nei, senket han stemmen:

— OK, hva med en gull-tann og en tre-kuk?

— Er den din?

— Den kan bli din

Det var en egen økonomi her, en som eksisterte parallelt med alt annet. Markedet var et speil av en verden der det gamle Sovjet fortsatt pustet, men nå i en slags desperate, improviserte dans.

Jeg kjøpte en håndlaget dolk, mest for å slippe unna en overivrig selger som insisterte på at jeg kom til å trenge den. Han nektet å forklare hvorfor.

Jeg innså at min reise ikke kunne ende her. Timur hadde andre planer.

— Vi må til Issyk-Kul

Issyk-Kul. Den enorme, alpinske innsjøen i Kirgisistan. En innsjø så stor at den aldri fryser, selv om den ligger midt i et landskap av iskalde fjell. Stalins yndlingssted for rekreasjon, sies det. Jeg hadde ingen grunn til å dra dit, men jeg hadde enda færre grunner til ikke å dra.

Vi fikk plass på en gammel sovjetisk ferge som kunne svømme på is, en rust-holk av en 'båt' som så ut som den skulle synke bare ved synet av en bølge. Ombord var en salig blanding av gjetere, sovende soldater og et par russiske turister med blikket til folk som hadde gjort en stor feil.

Vi drakk. Vi sang. Vi skålte for Lenin og Marx, for ingenting. Han fortalte oss at han en gang hadde jobbet i Sovjetunionens fiskeri-ministerium, men at han nå drev med «import og eksport av fleksible varer». Jeg turte ikke spørre hva det innebar. 

Til slutt var det ingen vei utenom – jeg måtte tilbake til Moskva for å ta flyet hjem.

Men det var aldri så enkelt.

Ved grensen mellom Kirgisistan og Kazakhstan oppstod det et problem. En pass-kontrollør med en mistenkelig glinsende bart stirret på passet mitt. Han snudde seg til kollegaen sin, en kvinne med et ansiktsuttrykk som antydet at hun hadde sett alle mulige former for svindel og ikke stolte på noe som helst - selv ikke en langhåret nordmann.

Tilbake til Ingenting på vei tilbake til Norge var det én følelse som dominerte: Ingenmannsland.

Jeg hadde vært i områder hvor tiden enten stod stille eller beveget seg i en merkelig spiral. Hvor tollere nektet deg vann fordi to tidligere sovjet-ledere var i dårlig humør, hvor rustne oksygen-tanker fortsatt ble ansett som livsviktige, og hvor fermentert hestemelk ble servert med en oppriktighet som kunne ha smeltet det kaldeste hjerte.

Jeg satte meg på flyet, lukket øynene og hørte en stemme i hodet mitt: ...... Hvor går neste tur? 

Tekst og foto: Fjodor Larsson

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...