Gå til hovedinnhold

Makt og motmakt

 


Herunder vil leseren finne omtaler av ikke bare Tex Willer nr. 728, men også et par eldre tegneserier fra det engelske språkområdet. Felles for dem alle er at de handler om makt og motmakt. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter. 


Tex Willer nr. 728 henter sitt materiale fra Tex Magazine. Det betyr at vi får to kortere, avsluttede historier i stedet for de vanlige følgetongene. «Columbia River» er skrevet av Pasquale Ruju og tegnet av Mario Rossi og er en villmarksfortelling med handling nordvestlige hjørnet at De forente stater. Historien begynner med at Tex og Carson redder en pelsjeger fra drukningsdøden, og får en bande krigerske piute-indianere i hælene. Hvorfor det, tro? Se, det er det historien handler om. Dette er et actionfylt eventyr med mange mer eller mindre overraskende vendinger. Historien er bare på noen og sytti sider, men Ruju og Rossi får plass til mye handling, og avslutningen er ytterst tilfredsstillende. Tegningene er litt stive og tusjingen litt rå for min smak, men ikke mer enn at hovedinntrykket er positivt. 


I den andre historien, som utspiller seg på den kanadiske prærien, møter vi ikke våre faste helter i det hele tatt. I helterollen finner vi i stedet Jim Brandon, Tex og Carsons venn i det kanadiske ridende politi. Manuset til «Rødjakke» er det Tex Willer-sjef Mauro Boselli som står for, og tegningene er ved Stefano Biglia. Boselli og Biglia benytter seg seg av en rammefortelling satt til «nåtiden» (1880-årene), der Brandon og en annen kjenning, Gros-Jean, overrumples av snøvær. Selve hovedhistorien fortelles av Brandon mens de to venter på at snøværet skal gå over. Historien handler om de etiske dilemmaene Brandon stilles overfor under den tidlige fasen av arbeidet med bygge jernbane over prærien. Særlig er det interessekonflikten mellom statsmakten og prærieindianerne som står i sentrum. Tillegg møter vi noen amerikanske whisky-og våpensmuglere. Historien byr på interessante karakterer, spennende situasjoner og både indre og ytre konflikt. Biglia, som vi ikke har sett i Tex Willer siden 2021, har en nydelig, delikat strek og går vinnende ut av «beste tegner»-konkurransen i dette nummeret.


Jeg har også lest Black Summer av Warren Ellis og Juan José Ryp. Denne superheltserien gikk under radaren min da den ble utgitt i 2007, men da jeg kom over den nå i helgen, tenkte jeg «hvorfor ikke?» og slukte serien på en kveld. Serien er ekstremt voldelig, men den har også en del mer å by på. Først og fremst er den et interessant tidsbilde. Historien begynner med at superhelten John Horus dreper den amerikanske presidenten, og beordrer nyvalg. Bakgrunnen for dette er, ifølge drapsmannen, at presidenten er en kriminell som ikke bare fører en ulovlig krig i Irak, men også har stjålet de to siste presidentvalgene. Det hintes også til at terrorangrepet 11. september 2001 ble orkestrert av føderale myndigheter. Med tanke på alt spetakkelet i amerikansk politikk det siste tiåret og den ytterliggående venstresidens insistering på at Donald Trump er en ny Adolf Hitler, er det lett å glemme det intense hatet mot George Bush på 2000-tallet. Men intenst var det, selv om folk i langt mindre grad da enn nå fikk utløp for hatet sitt på sosiale medier. 2007 var jo året da vi her i Norge begynte å bruke Facebook. Antageligvis var det mange som fikk en katarsisk tilfredsstillelse av å lese denne voldsfantasien da den kom ut. Men først og fremst handler denne historien, som så mange av Warren Ellis’ superheltserier, om makt. Om makt som korrumperende kraft, men også som middel for det gode. Det er denne ambivalensen som danner kjernen i hans fortellinger om overmennesket. Han er ingen moralist, men mer en fascinert kyniker som først og fremst er ute etter å underholde. Og underholde gjør han. For det er få dødpunkter i denne historien om  supermennesker som banker livskiten ut av hverandre. Så får man heller leve med at han sjelden utvikler karakterene sine noe særlig. Mange moderne tegneserieforfattere kunne ikke klart å fortelle denne historien på 20 episoder, men Ellis klarer det fint på åtte. Men han gjør jo ikke dette alene. Juan José Ryp imponerer stort med sine ultradetaljerte tegninger, som ser ut til å hente mye fra Geof Darrow. Han tegner kanskje ikke de beste ansiktene alltid, men design, arkitektur og fremstillinger av bygninger, gjenstander og kropper som destrueres, er intet annet enn imponerende. Og tegningene inne i heftene er minst like gode som omslagsillustrasjonene. Det er sjelden kost. 


Til slutt tar jeg med en serie jeg har lest mange ganger før, og trolig vil lese mange ganger til, hvis jeg da ikke skulle dø i løpet av de neste par årene. Alan Moore og David Lloyds dystopiske thriller V for Vendetta er nemlig en tilnærmet perfekt tegneserie som fortsatt har til gode å skuffe meg, selv om jeg blir mer og mer kresen for hvert år. Serien, som ble utgitt mellom 1982 og 1989, handler om en anarkistisk terrorist som sprenger bomber og dreper folk  i et fascistisk England på 1990-tallet. Verdensbyggingen er troverdig, karakterene har dybde og historiefortellingen er oppfinnsom om elegant. Og, viktigst av alt, ideer om frihet og makt utforskes på en interessant måte. Om man skal sammenligne med George Orwells «1984», og det skal man, er det totalitære samfunnet i V for Vendetta mer overfladisk skildret og ideologien ikke på langt nær så velutviklet, men som tegneserie, der  estetikken er vel så viktig som ideene, kommer den mye nærere leseren. Grunntonen er også mer optimistisk, og i tillegg til å være en advarsel mot totalitarisme er serien også en påminnelse om kunstens vedvarende verdi. Filmen har jeg sett én gang, og det blir neppe flere ganger. Men tegneserien kommer jeg nok til å lese igjen og igjen.


Neste Tex Willer-anmeldelse kommer trolig i mars. Men innen den tid kommer det til å skje mye spennende her på Würmstuggu. Følg med!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...