Gå til hovedinnhold

Kunststuggu: Isaak Brodskij (3)

 


Isaak Brodskij, «Mikhail Frunze», 1929


Isaak Brodskij (1884-1939) har vi møtt flere ganger her i kunststuggu. Han var en av de store sosialistiske realistene i russisk kunsthistorie, og uansett hvor frastøtende man måtte synes det politiske innholdet i maleriene hans er, er det vanskelig å ikke å la seg imponere av hans maleteknikk og evne til å fange storheten i sine motiver. Her snakker vi om en kunstner som virkelig kan sitt fag. 


Her ser vi et portrett av Mikhail Frunze, en av det sosialistiske Russlands tidlige helter. Se hvordan han utstråler ro, militærfaglig ekspertise og heltemot. Med en slik mann på laget synes seier å være det eneste mulige utfallet. Frunze meldte seg tidlig inn i Russlands sosialdemokratiske arbeiderparti, og tok parti med bolsjevikene ved partisplittelsen i 1903. Han gjorde en betydelig innsats som sosialistisk aktivist i både 1905-revolusjonen og Oktoberrevolusjonen i 1917. Under den russiske borgerkrigen tjente han som offiser for Den røde armé. Han døde i 1925, fire år før Brodskij malte dette mektige portrettet. Hadde Frunze levd noen år til, hadde han sannsynligvis blitt henrettet for antisovjetisk virksomhet. Det var som kjent ikke lett å være gammelbolsjevik i 1930-årenes Russland. 


Bildet måler 133 ganger 93 cm og eies av Det sentrale forsvarsmuseet i Moskva.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...