Gå til hovedinnhold

Englands evige konge

 

BOKANMELDELSE AV HÅKON D. MYHRE


The Once and Future King

av T.H. White


The Once and Future King er den engelske forfatteren T.H. Whites (relativt) moderne gjenfortelling av den klassiske historien om kong Arthur og ridderne av Det runde bord. Dette verket kom først ut som fire korte romaner på 1930- og 1940-tallet, med samleutgaven publisert i 1958. Tittelen henviser til ideen om at Arthur er Englands evige konge, som hviler på øya Avalon til han kanskje skal vende tilbake, når tiden er moden. Hovedkilden er Sir Thomas Mallorys verk Le Morte d’Arthur fra 1400-tallet, men White tillater seg å dikte selv rundt karakterene og handlingen. Denne anmeldelsen kommer til å inneholde spoilere for en nesten 1000 år gammel fortelling, som de fleste i Vesten får høre om fra barnehagealder.

Den første boken, The Sword in the Stone, handler om den unge Arthurs oppvekst som fostersønn hos Sir Ector, og kulminerer med Arthurs trekning av det navngjetne sverdet i stenen, og proklamasjon som konge av England. Dette er kildemateriale for den berømte Disney-filmen ved samme tittel, og jeg ble faktisk overrasket over hvor mange av filmens mer spesielle ideer kommer rett fra boken. Denne er ganske merkelig, med en Merlin som aldrer bakover (og snakker om freudiansk psykoanalyse), Arthur (kalt «Wart») forandret til ekorn, fisk, fugl, og maur, eventyr med Robin Hood(!), Kong Pellinore som jakter etter et «søke-beist» («questing-beast» på engelsk), og Morgana le Fay i et godterihus.

Den andre boken, «The Queen of Air and Darkness», handler om Arthurs første år som konge av England, samlingen av riket mot diverse opprørere, og dannelsen av det Runde Bord. Den fortsetter mye av absurditetene fra bok en, men har en mørkere tone, og mye av fokuset er på Arthurs halvsøster Morgause (søster av Morgana le Fay), hvis sønner ender opp ved hoffet i Camelot. Den kulminerer i hvordan Arthur får sønnen Mordred med Morgause, som kommer til å lede mot hans endelige fall.

Tredje bok, og den lengste, heter The Ill-Made Knight. Denne handler om Ser Lancelot, den fremste av Arthurs riddere, og hans livslange affære med Arthurs dronning, Guinevere. I Whites versjon er Lancelot en usedvanlig lite pen mann, og har lite selvtillit som konsekvens. Dette ligger bak hans intense driv til å være den beste ridderen. Siden denne boken klart har mest handling, kan jeg bare hentyde her. Mesteparten av historiene fra kong Arthur foregår i denne, med jakten på den Hellige Gral et stort bakteppe. Forholdet mellom Arthur, Lancelot og Guinevere er det handlingen fokuserer på, og det som ikke berører disse direkte er ofte utelatt, eller tatt med bare i forbifarten. Mesteparten av de mer absurde tingene er nå ikke lenger del av fortellingen, og fokuset ligger mye mer på karakterene.

Den fjerde og siste boken, «The Candle in the Wind» skifter tone igjen, og er langt mer politisk enn de tidligere bøkene. Denne handler om hvordan dronningens utroskap, konflikter med Arthurs nevøer, og Mordreds manøvreringer undergraver hoffet ved Camelot, og til slutt kollapser alt. I denne fortellingen, som er implisert å foregå på 1400-tallet, dukker Thomas Mallory selv opp som en ung væpner, som får et oppdrag fra kongen om å fortelle historien før det siste slaget kjempes.

Hva tenker jeg om denne boken? Den er helt klart veldig veldig god. Tonen er stort sett veldig lett, men det fungerer merkelig godt når tematikken som tas opp, er tung. Jeg har humret mye, og samtidig blitt dypt rørt av dette verket, og portrettene som males av Camelot og ridderne er levende og vakkert utført. I utgangspunktet, særlig i bok to, tenkte jeg at den drev med den samme svartmalingen av middelalderen som er så vanlig, særlig i litteratur fra den perioden, men jeg forstod etterhvert at forfatterens intensjon, tro mot myten, var å kreditere kong Arthurs Camelot, i samarbeid med kirken og Merlin, med middelalderens gode sider. Hoffet til kong Arthur etablerer «ridderlighet» som en måte å binde de mektige på, i sann kristen ånd. Dette blir forvirrende gitt fortellingens anakronistiske natur. På 1400-tallet var ridderlighet et godt etablert idealet, og strengt tatt på vei ut, da krigføringens prinsipper var under sterk forandring. Om Arthur tillegges 500-tallet, som er mer historisk rimelig, er ideen om at han var opphavet til ridderlighet en del mer realistisk.

Jeg har likevel reservasjoner, først og fremst to. Det er veldig klart at denne boken ble skrevet i opptakten til og under andre verdenskrig. Forfatterens stilling som en liberal og progressiv (etter den tidens standarder) engelskmann i 1930-40 årene er veldig tydelig gjennom forfatterens stemme, og kommentarer fra de visere karakterene, først og fremst Merlin (som har den fordelen at han husker fremtiden, fordi han eldes baklengs). Særlig i den siste boken blir dette litt vel mye, da Mordred fremstilles som en slags fascist, og Arthurs runde bord som et proto-FN/Folkeforbundet. Min andre reservasjon er at den siste boken er for kort og ikke treffer på samme måte som de tidligere, og det fantastiske og religiøse ved fortellingen forsvinner vekk. Delvis henger disse ankepunktene sammen, da den politiske vektleggingen både gjør fortellingen mer banal og tar opp tid som kunne vært brukt til mer fundamentale ting. Som nevnt er ikke Arthurs død med, og derfor heller ikke Damen i sjøen, og reisen til Avalon. (Det er en bok til, «The Book of Merlin», som ikke er inkludert i samleverket og publisert etter Whites død, hvor noe av dette er med, men jeg har ikke lest den. Og dette er ment å være fortellingen om kong Arthur, og jeg kritiserer den på det grunnlaget)

Alt i alt er dette et verk som er vel verdt å lese, kanskje mest om man ønsker en introduksjon til fortellingen i sin helhet. Den er jo i utgangspunktet myntet på et litt yngre publikum, særlig første bok, men er absolutt leseverdig for de eldre lesere.



Illustrasjon: William Dyce, 1849



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...