Gå til hovedinnhold

En reise langs NATOs østlige grense

 


BOKANMELDELSE AV HÅKON D. MYHRE


Frihetens grense:

En reise langs NATOs nye frontlinje

Nils Rune Langeland

Kagge Forlag, 2024


Jeg har kost meg med Nils Rune Langelands nye bok Frihetens grense. Denne høyst aktuelle boken er dels en reiseskildring fra Øst-Europa, og dels et sett med betraktninger om historien. Boken minner en del om Asle Tojes «Europatrilogi», men i motsetning den har denne en klarere rød tråd, som binder den mer sammen. Hovedtematikken er NATOs nye eksistensberettigelse, begrepet frihet, særlig samvittighetsfriheten, og Vestens politiske teologi. Boken er fabelaktig skrevet, en fornøyelse for alle som setter pris på språkets mange muligheter. Langelands lekne, tidvis ironiske, stil, tar på kornet mange aspekter ved det moderne norske samfunnets insulære provinsialisme, og legger samtidig en gravitas på det moderne Vestens forsøk på å løpe vekk fra historiens skygge. En setning som «Moralsk idealisme er for den norske eliten som blod for en vampyr» er en nydelig presis spidding av tendenser i kulturen.


Langeland reiser fra Kirkenes ved den russiske grensen, gjennom Finland, via de baltiske landene til Polen, Ukraina, Romania, Balkan, Hellas, Tyrkia, og Georgia, før han drar tilbake til Norge. Her utforskes både nåtiden og fortiden, og han vever det sammen i et overordnet inntrykk. Europa og Vesten er involvert i noe pressen behandler som en eksistensiell krig i Ukraina. For Ukrainas del kan dette knapt protesteres mot, men for Vestens side er det kan hende vanskeligere. Langeland hinter her til konseptet politisk teologi, uten å gå for mye inn i teorien bak det. Kort sagt, et samfunn trenger en myte eller et sett med myter, satt sammen i en meningsbærende teologisk fortelling. Dette var for Vesten i gammel tid kristendommen, og deretter opplysningstiden og nasjonalliberalismen.


Dette er noe jeg har fundert en god del på selv, og Langeland utforsker temaet på en god måte. Nasjonalliberalismen i det store og det hele er for tiden død, og samvittighetsfriheten, som han alltid kommer tilbake til, er i samtiden udefinert og usikker. Nasjonalliberalismen er fortsatt i live i Øst-Europa, interessant nok, der deres nyvalgte tilknytning til NATO og Vesten er forstått som en styrkning av deres nasjonale suverenitet fra Russlands multietniske «imperium». Dette er klarest i Liviv i Ukraina, der forfatteren opplever krigens bieffekter over et par dager. Ukrainerne slåss for sin nasjonalstat, slik de ser den, uavhengig av hva vi måtte tenke om krigen som sådan.


Men i Vestens kjerneområder er dette blitt sidesatt. Noe annet har tatt dets plass. Langeland snakket i Kirkenes med en norsk byråkrat som hadde ledet den norske enden av Barentshav-samarbeid, mellom Norge, Finland, Sverige, og Russland, samt Samefolkene. Dette arbeidet har gått noe tungt de siste årene, men det var særlig sammenbruddet til «Barents Pride» som tynger hennes sinn. Langeland plukker opp denne tråden igjen i siste kapittel, i Oslo, der han karakteriserer Pride som «en norske stats feiring av seg selv. Slik begynner han å sirkle rundt noe som kan minne om en politisk teologi. Han forteller om de jødiske juristene fra Lemberg som var med i grunnleggelsen av Folkeforbundet og Weimarrepublikken. Og han forteller om Theodor Adorno og Max Horkheimer i «Lille Weimar» i California, mens krigen raste i Europa, som retolket Odysséen for å holde den «fascistiske ulven» på avstand. Dette forholder Langeland seg til som høyst inderlig - og også dypt tragisk.

Og her kommer vi til veis ende. Vestens politiske teologi er en eksorsisme, av statsmaktens onde ånd. Man har jobbet med dette hvertfall siden første verdenskrig, hvor særlig tysk militarisme ble sett på som kilden til ondskapen. Dette ble til «anti-fascismens teologi» etter andre verdenskrig. Fascismen er ikke her et historisk fenomen, bundet i tid og sted, men et metafysisk fenomen, og der staten og internasjonale institusjoner som «rettighetsgarantist» skal jobbe for å utelukke muligheten for dens tilbakekomst. 


Den tragiske historien om å fikse menneskenaturen og skape en bedre verden har endt opp i farse. Den påfølgende selvmotsigelsen gir seg til rette i bokens siste kapittel. «Bamsemannen», en halvtykk mann i sin beste alder ikledd korsbelter av lær over bar overkropp på lasteplanet i Oslo Pride, «verdens lykkeligste mann», som har «drevet ut sitt fascistiske subjekt».  «Statens siste utopi, uttrykt gjennom Pride, er å ha temmet den hvite varulven, som til syvende og sist er mannen. Frihetens grense er endelig satt fordi den ikke lenger kan sees». Det åpnet bevæpnede politiet som sikrer området rundt paraden, tyder kanskje på at ikke alt er like fullkomment i det nye utopien.  


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...