Gå til hovedinnhold

Militarismens polis i verdensrommet

 


BOKANMELDELSE AV HÅKON D. MYHRE


Starship Troopers

Robert A. Heinlein

1959


I denne teksten tar jeg for meg en av science fiction-genrens klassiske romaner, nemlig Starship Troopers av Robert A. Heinlein. Heinlein regnes som en av de «fire store» science fiction-forfatterne fra 1950- og 1960-tallet, og denne romanen er en av hans mest kjente. Den ble filmatisert på 1990-tallet av Paul Verhoeven, som ikke klarte å fullføre en bok han ikke forstod som annet enn «fascisme». Dette leder til en film som er en slags ondsinnet parodi på sitt eget kildemateriale. Men jeg vil legge til side Verhoevens intellektuelle latskap, og heller fokusere på Heinleins verk. Denne boken er presentert litt som en klassisk røverroman, men den har egentlig et helt annen fokus. I stedet for å legge fokuset på krigen og slag som utkjempes, er hovedfokuset på treningsregimentet, rekrutteringsprosessen og strukturen til en militære organisasjonen Heinlein har forestilt seg, særlig det «mobile infanteriet», som er tittelens «Starship Troopers».


Som roman er Starship Troopers underholdende og kompetent skrevet, uten det helt dype karakterdramaet. Det er et par spennende krigssekvenser, og Heinlein introduserer i denne boken konseptet «power armor», som har dukket opp i veldig mye science fiction siden, særlig dataspill. Men først og fremst er boken en slags meditasjon over borgerskapet, samfunnsplikt, militær organisering og menneskets moralske sans. Boken misforstås ofte som et fascistisk verk, men det Heinlein egentlig forsøker, er å løse et genuint maktproblem som mennesket har strevet med i tusenvis av år: Hvordan knytte ansvar, rettigheter og maktutøvelse sammen. Som oberst duBois påpeker i starten av boken, å stemme i et fungerende demokrati er å utøve makt.


Heinlein lar seg inspirere av den greske antikken og knytter stemmerett til militærdeltagelse. Slik Heinlein ser det, har et militærvesen bestående av frivillige gjort det klart at de setter samfunnsorganismen, over sin individuelle sikkerhet. Heinleins beskrivelse av hvordan dette samfunnssystemet oppstod er kanskje det mest interessante i verket, siden det kommer etter en periode av sosialt sammenbrudd som ligger farlig nær vår egen tid. Han peker også ut sosialarbeidere, sosiologer og psykologer som problemet, som fundamentalt hang sammen med en manglende villighet til å forstå menneskelig natur. Kort sagt, Rousseau var en idiot. Det var politikernes forræderi mot krigsveteraner etter en stor konflikt som skapte grobunnen for det samarbeidet som ledet til samfunnet som beskrives i romanen, og Heinleins løsning er å bringe tilbake fysisk avstraffelse, sterkere disiplin i skolen og familien, og begrense stemmerett til krigsveteraner. Merk at det er bare veteranene som faktisk stemmer, aktive tjenestefolk har ikke stemmerett.

Selv om Heinlein er progressiv etter samtidens standarder på mange spørsmål, som kjønn (han har en original idé om at kvinner er bedre piloter, skjønt det mobile infanteriet er utelukkende menn) og rase (hovedpersonen er filipino, men det blir ikke klart før helt på slutten av boken), er det krigens klart grunnen til at denne boken stort sett hates av venstresiden. Synet på krigens uunngåelighet, demokratiets svakheter, og kritikken av akademiske venstreholdninger plasserer klart boken i en konservativ tradisjon. Jeg vil ikke nødvendigvis si at løsningene Heinlein foreslår, er de beste, men hans vurdering av en fremtid preget av tankene til venstreorienterte pedagoger og sosiologer virker nesten skremmende prediktive. Han identifiserer også, korrekt etter mitt syn, at mye av drivkraften virker å være intellektuelles aversjon mot praktiske, ukompliserte, erfarings- og tradisjonsdrevne måter å tenke på.

Alt i alt er dette en fascinerende roman, skjønt den er mer interessant for samfunnskritikken enn for handlingen som sådan. 90 prosent av samfunnskritiske verker er jo alle innenfor samfunnets eksisterende paradigmer uansett. Selv om det kan være verdi i slik kritikk, blir mye av det av typen «hvorfor kan vi ikke ha stekt is?». Nå ville ikke hans perspektiver vært like kontroversielle i sin samtid, men det at han i dag er likestilt med historiens «djevler» enda hans vurderinger virker mer på kornet for hvert år som går, er jo et tankekors.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...