Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Tilintetgjøre

 


Hvis faren hans kunne få ereksjon, hvis han både kunne lese og betrakte løvet som svaiet i vinden, da, tenke Paul, da manglet han absolutt ingenting i livet.


Tilintetgjøre

Michel Houllebecq

Oversatt av Tom Lotherington

Cappelen Damm, 2022


I og med at jeg er ganske godt kjent med Michel Houellebecqs forfatterskap og mer enn gjerne gjerne begir meg inn på samtaler om bøkene hans når jeg møter folk som har lest noe av ham, er det slett ikke usannsynlig at jeg før eller siden konfronteres med replikken «Jaså, De liker Houellebecq? Hva synes De så om hans siste roman, Tilintetgjøre?». Dette er et spørsmål som lett kan besvares med noen enkle fraser som «bra», «en av hans bedre», eller «litt annerledes», gjerne fulgt av en kort kommentar om hvor denne boken står i forhold til hans tidligere utgivelser, eller kanskje med en kortfattet redegjørelse for tematikken i boken. Det er nettopp for å forberede meg på en hypotetisk fremtidig samtale av denne art jeg har valgt å forfatte denne teksten, som altså må forstås som en anmeldelse av angjeldende roman. 


Tilintetgjøre er Houellebecqs niende roman (i alle fall om man medregner kortromanen Lanzarote, og det synes jeg man bør gjøre) siden debuten i 1994. Han kan ikke kalles en utpreget produktiv romanforfatter - ni romaner på 30 år er ikke mye - men til gjengjeld skriver han usedvanlig gode romaner. Dette gjelder også Tilintetgjøre. Fortellingen begynner litt forvirrende. Vi treffer noen unge hackere som arbeider for den franske etterretningstjenesten, deretter får vi vite om en besynderlig aksjon mot den franske finansministeren utført av en hemmelighetsfull terrorgruppe som i løpet av boken gjennomfører en rekke stadig mer spektakulære aksjoner. Etterretningstjenesten fortsetter å spille en rolle i bakgrunnen gjennom romanen, men hovedhandlingen har fint lite med dette å gjøre. I kapittel 3 introduseres vi for finansinspektøren Paul, og det er han denne boken handler om. Paul virker i utgangspunktet som en vanlig Houellebecq-karakter. Han er en middelaldrende mann som jobber i finansdepartementet, lever i et kjærlighetsløst ekteskap, har forfinede matvaner og fremstår som en ganske kynisk og lidenskapsløs type. Men etter at faren rammes av hjerneslag, og søskenflokken, som i flere år har levd uten nevneverdig kontakt med hverandre, gjenforenes, settes en rekke prosesser i gang som litt etter litt avslører at vi her har å gjøre med en litt annen type figur enn de vi vanligvis påtreffer i Houellebecqs romaner. Der han tidligere har dvelet ved det individuelle mennesket i et atomisert samfunn, gjør Houellebecq her noe så uhørt som å hylle kjernefamilien. Det er nemlig familien som vekker Pauls tro på at livet handler om mer enn karriere og konsum. Ja, dette er i sannhet fransk litteraturs evige enfant terrible, folkens. Men Houllebecq nøyer seg ikke med det. Den mest kapable og sympatiske i søskenflokken er søsteren Cecile som ikke bare er uuttdannet husmor, men også inderlig katolikk og Le Pen-tilhenger. 


Houellebecq er mer forsonende i denne boken enn han pleier å være. Selv om han også her retter kritikk mot aktiv dødshjelp og fransk innvandringspolitikk, er ikke kritikken så eksplisitt, selv om man selvfølgelig ikke kan unngå å merke seg pessimismen over Vestens tiltagende sjelløshet. Det er jo det som er grunntonen i Houellebecqs forfatterskap. Likevel er det som slår meg og ja, faktisk overrasker meg, ved denne romanen, de vakre skildringene av kjærligheten. Og da snakker jeg ikke bare om suge- og samleieteknikkene som beskrives, men først om fremst om kjærligheten som sammenbindende kraft i et stadig mer umenneskelig samfunn. Og da er det ikke bare snakk om den platoniske kjærligheten, men vel så mye den seksuelle. Både elteskapelig kjønnsliv, prostitusjon og sågar incest får sin plass her.


Ved siden av kjærligheten er det døden som bokens hovedtema, og da snakker vi både om den tilsnikende døden vi forbinder med kroppslig forfall, og den brå døden som må tilskrives det menneskelige initiativ. Dette berører særlig de siste 100 sidene, der en av bokens sentrale karakterer går døden i møte og samtidig får erfare kjærlighetens lindrende kraft på veien mot livets avslutning. Det er ikke oppløftende lesning, men likevel er det mye vakkert i skildringene av kjærligheten i møte med det kroppslige forfallet.


Utover dette synes jeg det er nødvendig å opplyse om at dette er en fremtidsroman, handlingen utspiller seg i 2026-27. Mye av handlingen dreier seg rundt presidentvalget. Noen vil kanskje irritere seg over at enkelte plotelementer aldri blir fullendt, uten at det nødvendigvis er til romanens forringelse. Den har et visst episodisk preg. Først handler boken om én ting, så handler den om noe annet, og så om noe annet igjen. Gjennom hele boken byr Houellebecq på underfundige observasjoner, referanser fra høyt og lavt og ikke minst velformulerte passasjer der han går i dybden på tematikken. Jeg lo høyt flere ganger mens jeg leste denne boken, men jeg ble også gamg på gang imponert over alvoret Houellebecq beskriver verden og våre forestillimger om den med. Han leker seg også med det fortellertekniske. Det meste fortelles fra Pauls synsvinkel, men her og der hopper han også inn i andre romanfigurenes hoder. I noen partier brukes også en allvitende fortellerstemme som kommenterer hendelsesforløpet «utenfra».


I «Tilintetgjøre» møter vi en litt annerledes Houellebecq som likevel er lett gjenkjennelig. Han er både gravalvorlig og kødden, både kynisk og sentimental, han videreutvikler og utvider det idémessige repertoaret sitt, og hele veien imponerer han med sin briljante skrivekunst. Les den gjerne.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress og omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken er in