Gå til hovedinnhold

Mediekritikkspalta - juni

 


I høst spurte vi våre lesere om de var interessert i en mediekritikkspalte her på Würmstuggu. Initiativet kom fra en anonym leser fra Kolbotn som bare vil tituleres som «Mediekritiker’n». Tilbakemeldingen på hans prøveinnlegg var overveldende, og nå har vi bestemt oss for å la dette bli en fast spalte. Her er første regulære mediekritikkspalte fra vår nye medarbeider.


Det er ikke fritt for at man blir litt skuffa over brå endringa i dekninga av den amerikanske valgkampen som har finni sted i norsk media de siste par dagene. Debatten mellom president Joe Biden og fascisten Donald Trump natt til fredag var påskuddet som skulle til før hele medielandskapet plutselig blei anti-Biden, og dermed objektivt sett pro-Trump. For oss som følger med på amerikansk politikk, har denne våren vært løfterik. I mars viste Biden seg fra sin sterkeste side i State of the Union-talen, og etter dommen mot Donald Trump i mai var det få som trodde at den oransje mannen skulle ha ei politisk framtid. Alt lå klart for et valgskred i Bidens favør. (Ok, ytre høyre klarte å gjøre en del ut av spetakkelet rundt Hunter Biden, men her var de norske mediene tilbakeholdne. Kudos til dem! Spør du meg var det fjæra som blei til fem høns.) Men nå er alle plutselig blitt kritiske til Biden. De har rett og slett kjøpt det høyreradikale narriativet om at presidenten prater er senil dement. Signalet kom sjølsagt fra Amerika, der hittil anstendige og troverdige medieaktører som New York Times, Time og CNN har begynt å tvile på presidentens egnethet. Det er bra at de norske medieaktørene er lydige, men de må være bevisste på hvem de er lydige mot. Er det for eksempel noen som har sjekka om Trump har investert i noen av disse selskapene i det siste? Eller har Fox News begynt å kjøpe opp konkurrentene? Dette lukter høyreradikalt komplott lang vei. Problemet er at når folk ser en så brå vending i omtalen av Biden i medier de stoler på, begynner de å lure på om de høyreekstreme mediene har hatt rett hele tida, og at NRK, Dagbladet, VG og så videre bare har holdt det norske folk for narr. Vi aner ikke konsekvensene av dette ennå, men at det er de reaksjonære kreftene som tjener på det, er sikkert.


Mandag blei Julian Assange løslatt etter å ha tilbrakt de siste 14 åra i ulike former for fangenskap, blant annet for spionasje for fiendtlige makter, spredning av farlig informasjon, voldtekt og annet. Dette blei i hovedsak framstilt på en nøytral måte der de hårreisende forbrytelsene han har vært tiltalt for, knapt blei nevnt. Det er jo en kjent sak at Assange har blitt litt av en helt for Putin-tilhengere, ytringsfrihetsfundamentalister, vaksinemotstandere og folk med antistatlige holdninger, men akkurat det har knapt blitt problematisert i sakene om løslatinga. Skjerpings!


Lørdag kulminerte pridemåneden juni med den store paraden gjennom Oslos gater. For mange er dette større enn 17. mai, og også i år var oppmøtet formidabelt. Hele 70 000 gikk i paraden i år. Men hvordan framstilles dette i media? «Oslo Pride estimerer at 70 000 gikk i pride-paraden,» skriver NRK. Aftenposten er enda mer forsiktige: «Arrangøren estimerer at rundt 70 000 gikk i dagens parade». Og avisa Vårt Oslo aksentuerer at det var «opp mot 70 000 i årets Pride-parade». Ser du et mønster? «Estimerer», «rundt», «opp mot». De tar forbehold om at tallet kan være for høyt, og når de vektlegger at det er arrangøren som har oppgitt tallet, er det sjølsagt for å så tvil om arrangørens troverdighet. At antallet deltakere godt kan ha vært lavere. Det er som om de prøver å hviske deg i øret: «Kanskje de har interesse av å overdrive oppmøtet?» Jeg aner en klar anti-LGBTQIA+-bias her. Hvorfor ikke bare godta det Oslo Pride sier uten forbehold? Det er tross alt de som er de undertrykte.


Men det er ikke bare elendighet i det norske medielandskapet. Den folkekjære norske popgruppa Karpe Diem slapp ei ny låt på fredag, og den har fått god dekning og masse fin omtale i media de siste dagene. De har jo opparbeida seg en status som norsk nasjonalskatt de siste åra, og som representanter for det moderne mangfolds-Norge fortjener all den oppmerksomheta de blir tildelt. Kudos! 


Mediekritiker’n


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Würmstuggu tar avstand fra Karpe Diem

  Würmstuggu beklager: For et par dager siden publiserte vi et leserspørsmål der den norske popgruppen Karpe Diem blir omtalt i svært positive vendinger. Etter dagens nyhetsoppslag der det kommer frem at rapperne har benyttet stygge ord i tekstene på flere av sine plater, ser vi oss nødt til å beklage publiseringen av dette leserspørsmålet, og videre presisere at vi tar avstand fra denne gruppen og fordømmer deres sangtekster på det sterkeste. Karpe Diems sprogbruk bidrar ikke bare til at personer tilhørende den såkalte «LGBTQIA+»-minoriteten får sin livskvalitet forringet, men også til allmenne nedbrytningstendenser i samfunnet. (Særlig skuffende er det at gruppens progressive oralsex- og drapsfantasier om stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet besudles av den homofobiske sprogbruken som nå er blitt avslørt.) Hva kan så gjøres med dette? Vi foreslår for det første at Karpe Diem skriver om sangtekstene sine, slik at ungdommen som oppsøker konsertene deres, får oppleve et sun

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib