Gå til hovedinnhold

Mediekritikkspalta - juni

 


I høst spurte vi våre lesere om de var interessert i en mediekritikkspalte her på Würmstuggu. Initiativet kom fra en anonym leser fra Kolbotn som bare vil tituleres som «Mediekritiker’n». Tilbakemeldingen på hans prøveinnlegg var overveldende, og nå har vi bestemt oss for å la dette bli en fast spalte. Her er første regulære mediekritikkspalte fra vår nye medarbeider.


Det er ikke fritt for at man blir litt skuffa over den brå endringa i dekninga av den amerikanske valgkampen som har finni sted i norsk media de siste par dagene. Debatten mellom president Joe Biden og fascisten Donald Trump natt til fredag var påskuddet som skulle til før hele medielandskapet plutselig blei anti-Biden, og dermed objektivt sett pro-Trump. For oss som følger med på amerikansk politikk, har denne våren vært løfterik. I mars viste Biden seg fra sin sterkeste side i State of the Union-talen, og etter dommen mot Donald Trump i mai var det få som trodde at den oransje mannen skulle ha ei politisk framtid. Alt lå klart for et valgskred i Bidens favør. (Ok, ytre høyre klarte å gjøre en del ut av spetakkelet rundt Hunter Biden, men her var de norske mediene tilbakeholdne. Kudos til dem! Spør du meg var det fjæra som blei til fem høns.) Men nå er alle plutselig blitt kritiske til Biden. De har rett og slett kjøpt det høyreradikale narrativet om at presidenten er senil dement. Signalet kom sjølsagt fra Amerika, der hittil anstendige og troverdige medieaktører som New York Times, Time og CNN har begynt å tvile på presidentens egnethet. Det er bra at de norske medieaktørene er lydige, men de må være bevisste på hvem de er lydige mot. Er det for eksempel noen som har sjekka om Trump har investert i noen av disse selskapene i det siste? Eller har Fox News begynt å kjøpe opp konkurrentene? Dette lukter høyreradikalt komplott lang vei. Problemet er at når folk ser en så brå vending i omtalen av Biden i medier de stoler på, begynner de å lure på om de høyreekstreme mediene har hatt rett hele tida, og at NRK, Dagbladet, VG og så videre bare har holdt det norske folk for narr. Vi aner ikke konsekvensene av dette ennå, men at det er de reaksjonære kreftene som tjener på det, er sikkert.


Mandag blei Julian Assange løslatt etter å ha tilbrakt de siste 14 åra i ulike former for fangenskap, blant annet for spionasje for fiendtlige makter, spredning av farlig informasjon, voldtekt og annet. Dette blei i hovedsak framstilt på en nøytral måte der de hårreisende forbrytelsene han har vært tiltalt for, knapt blei nevnt. Det er jo en kjent sak at Assange har blitt litt av en helt for Putin-tilhengere, ytringsfrihetsfundamentalister, vaksinemotstandere og folk med antistatlige holdninger, men akkurat det har knapt blitt problematisert i sakene om løslatinga. Skjerpings!


Lørdag kulminerte pridemåneden juni med den store paraden gjennom Oslos gater. For mange er dette større enn 17. mai, og også i år var oppmøtet formidabelt. Hele 70 000 gikk i paraden i år. Men hvordan framstilles dette i media? «Oslo Pride estimerer at 70 000 gikk i pride-paraden,» skriver NRK. Aftenposten er enda mer forsiktige: «Arrangøren estimerer at rundt 70 000 gikk i dagens parade». Og avisa Vårt Oslo aksentuerer at det var «opp mot 70 000 i årets Pride-parade». Ser du et mønster? «Estimerer», «rundt», «opp mot». De tar forbehold om at tallet kan være for høyt, og når de vektlegger at det er arrangøren som har oppgitt tallet, er det sjølsagt for å så tvil om arrangørens troverdighet. At antallet deltakere godt kan ha vært lavere. Det er som om de prøver å hviske deg i øret: «Kanskje de har interesse av å overdrive oppmøtet?» Jeg aner en klar anti-LGBTQIA+-bias her. Hvorfor ikke bare godta det Oslo Pride sier uten forbehold? Det er tross alt de som er de undertrykte.


Men det er ikke bare elendighet i det norske medielandskapet. Den folkekjære norske popgruppa Karpe Diem slapp ei ny låt på fredag, og den har fått god dekning og masse fin omtale i media de siste dagene. De har jo opparbeida seg en status som norsk nasjonalskatt de siste åra, og som representanter for det moderne mangfolds-Norge fortjener de all den oppmerksomheta de blir tildelt. Kudos! 


Mediekritiker’n


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...