Gå til hovedinnhold

Fra Würmstuggus postkasse

 


Kjære Würmstuggu


Jeg er en pensjonert skolemann som i embeds medfør, via anonyme kilder, har fått nyss om nettpublikasjonen Würmstuggu. Ja, jeg har til og med konferert med personer som med egne øyne har lest tekstene som publiseres på denne såkalte «bloggen», og jeg må si at det de har å fortelle, bekymrer meg. De kan nemlig fortelle at de to hovedmennene bak «bloggen» arbeider i det norske skolevesenet. Slik jeg forstår det, er innholdet de produserer ikke forenlig med undervisningsarbeid og formidling av litteratur for ungdom.


Jeg har hørt at det på denne «bloggen» fra tid til annen publiseres tekster med tabuord, og ikke nok med det: Enkelte av tekstene skal visstnok være vanskelige å forstå, ikke bare for barn og minoritetsspråklige, men også for høyskoleutdannede kommunale mellomledere. Etter hva jeg har blitt fortalt, skal dere i enkelte av tekstene deres benytte dere av såkalte «litterære virkemidler», nærmere bestemt «sitater», «ironi» og noe som kalles «humor». Da stiller jeg et ærlig spørsmål: Hvor mange av de potensielle leserne deres forstår seg på slikt? At redaksjonen ikke tar hensyn til mindreårige og svake lesere når de produserer tekster for publikasjon, vitner om, i beste fall, ansvarsløshet og, i verste fall, et ønske om å forføre sarte barnesinn med farlige ideer. Arbeider man i utdanningssektoren, er det ens fordømte plikt å skrive slik at  også folk uten doktorgrad forstår det dere skriver. Ungdommen elsker visstnok å lese «blogger» og da må en ta hensyn til ungdommens forutsetninger som lesere.


Jeg vil be dere vurdere å slutte å publisere tekster av denne typen og heller skrive om oppbyggelige temaer som klimakrise, kjønnsmangfold og kebabnorsk i et klart språk som alle kan forstå. Om ikke, vurderer jeg å sende et anonymt varsel til kunnskapsministeren.


Hilsen «Anonym skolemann»

Østlandet


Takk for brev. Vi skal forsøke å følge Deres anmodninger. Det er viktig å a ungdommen på alvor. La oss i samme slengen anbefale en film vi så for en tid siden. Gå og se er en sovjetisk film fra 1985 som skildrer annen verdenskrig sett gjennom en ung hviterussisk partisans øyne. Filmen er regissert av Elem Klimov, og manuskriptet er skrevet av Klimov og Ales Adamovitsj, som skrev den selvbiografiske boken filmen er basert på. Dette er en av de mest intense krigsskildringene som er er festet til film noensinne. Vi kan garantere at du kommer til å bli hypnotisert, frastøtt, fascinert og dypt beveget hvis du setter av en kveld til å se dette filmatiske mesterverket. 


Vi anbefaler også det amerikanske popbandet Totos andre album Hydra  fra 1979. Det har gått adskillige runder her i stuggu de siste dagene, og vi må innrømme at det er vanskelig å finne punkter der denne platen skiller seg negativt ut sammenlignet med gullrekka fra IV til The Seventh One. (Ikke det at vi har noe imot Turn Back, vi har bare ikke hørt på den ennå.) Albumet er variert, melodiøst, virtuost og, kanskje viktigst av alt, utrolig fengende. Dette er i sannhet schpaa popmusikk.


Med vennlig hilsen

Würmstuggu



Illustrasjon: Wikimedia Commons

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib