Gå til hovedinnhold

Fra Würmstuggus postkasse

 


Kjære Würmstuggu


Jeg er en pensjonert skolemann som i embeds medfør, via anonyme kilder, har fått nyss om nettpublikasjonen Würmstuggu. Ja, jeg har til og med konferert med personer som med egne øyne har lest tekstene som publiseres på denne såkalte «bloggen», og jeg må si at det de har å fortelle, bekymrer meg. De kan nemlig fortelle at de to hovedmennene bak «bloggen» arbeider i det norske skolevesenet. Slik jeg forstår det, er innholdet de produserer ikke forenlig med undervisningsarbeid og formidling av litteratur for ungdom.


Jeg har hørt at det på denne «bloggen» fra tid til annen publiseres tekster med tabuord, og ikke nok med det: Enkelte av tekstene skal visstnok være vanskelige å forstå, ikke bare for barn og minoritetsspråklige, men også for høyskoleutdannede kommunale mellomledere. Etter hva jeg har blitt fortalt, skal dere i enkelte av tekstene deres benytte dere av såkalte «litterære virkemidler», nærmere bestemt «sitater», «ironi» og noe som kalles «humor». Da stiller jeg et ærlig spørsmål: Hvor mange av de potensielle leserne deres forstår seg på slikt? At redaksjonen ikke tar hensyn til mindreårige og svake lesere når de produserer tekster for publikasjon, vitner om, i beste fall, ansvarsløshet og, i verste fall, et ønske om å forføre sarte barnesinn med farlige ideer. Arbeider man i utdanningssektoren, er det ens fordømte plikt å skrive slik at  også folk uten doktorgrad forstår det dere skriver. Ungdommen elsker visstnok å lese «blogger» og da må en ta hensyn til ungdommens forutsetninger som lesere.


Jeg vil be dere vurdere å slutte å publisere tekster av denne typen og heller skrive om oppbyggelige temaer som klimakrise, kjønnsmangfold og kebabnorsk i et klart språk som alle kan forstå. Om ikke, vurderer jeg å sende et anonymt varsel til kunnskapsministeren.


Hilsen «Anonym skolemann»

Østlandet


Takk for brev. Vi skal forsøke å følge Deres anmodninger. Det er viktig å a ungdommen på alvor. La oss i samme slengen anbefale en film vi så for en tid siden. Gå og se er en sovjetisk film fra 1985 som skildrer annen verdenskrig sett gjennom en ung hviterussisk partisans øyne. Filmen er regissert av Elem Klimov, og manuskriptet er skrevet av Klimov og Ales Adamovitsj, som skrev den selvbiografiske boken filmen er basert på. Dette er en av de mest intense krigsskildringene som er er festet til film noensinne. Vi kan garantere at du kommer til å bli hypnotisert, frastøtt, fascinert og dypt beveget hvis du setter av en kveld til å se dette filmatiske mesterverket. 


Vi anbefaler også det amerikanske popbandet Totos andre album Hydra  fra 1979. Det har gått adskillige runder her i stuggu de siste dagene, og vi må innrømme at det er vanskelig å finne punkter der denne platen skiller seg negativt ut sammenlignet med gullrekka fra IV til The Seventh One. (Ikke det at vi har noe imot Turn Back, vi har bare ikke hørt på den ennå.) Albumet er variert, melodiøst, virtuost og, kanskje viktigst av alt, utrolig fengende. Dette er i sannhet schpaa popmusikk.


Med vennlig hilsen

Würmstuggu



Illustrasjon: Wikimedia Commons

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H