Mediekritikkspalta skrives av Würmstuggus anonyme, Follo-baserte medarbeider «Mediekritiker’n».
Vi lever i ei krisetid. Tospannet Trump og Putin gjør alt de kan for å knuse Ukraina under fascismens hæl, britisk høyesterett har annullert transpersoners rettigheter, og norske medier er fulle av stoff som bryter ned samfunnsmoralen. Det er på tide med litt ramsalt mediekritikk igjen!
Fredag hadde VG et stort oppslag om at Kristelig Folkeparti vil forby Pride-flagget i norske skolegårder. Hadde redaksjonen gått noen runder med seg sjøl før de publiserte, ville de kanskje, men bare kanskje, innsett hvilken skade dette oppslaget kan medføre for den psykiske helsa til transpersoner, ikke-binære, panseksuelle og andre skeive. Men skal ikke pressa rapportere om politiske vedtak, spør du kanskje? Joda, men man må alltid gjøre et utvalg. KrF er et miniparti som bare fikk 3,8 % av stemmene ved forrige stortingsvalg. Sender VG reportere til landsmøtene til Alliansen, Norgesdemokratene eller noen av de andre mikropartia på høgresida kanskje?
Nok om VG; på fredag publiserte Dagsavisen et innlegg som gir seg ut for å være skrivi av Eivind Trædal. Overskrifta, «Ny vår for woke», burde vakt mistanke hos redaksjonen, for ordet «woke» er jo ei velkjent hundefløyte brukt av folk på den reaksjonære høgresida for å rakke ned på verdier som toleranse, inkludering og klimakamp Og hvis man leser videre, blir det klart at Dagsavisen har blitt lurt. For dette er åpenbart en parodi. Noen har sendt inn en tekst under falsk navn for å framstille en av nåtidas viktigste samfunnsdebattanter som en idiot. Er det en tabbe fra redaksjonens side, eller er Dagsavisen i ferd med å bli et «anti-woke» talerør for kulturkrigerne på den reaksjonære høgresida?
Det samme kan man kanskje si om Aftenposten, men de har jo allerede ei fortid som fascistorgan. Fredag publiserte de et innlegg av en viss «Jonas Benyoub, artist og skuespiller» som under overskrifta «Alle ansiktene på veggen er hvite», går i rette med Theatercafeen fordi alle de 87 kulturpersonlighetene som det henger portretter av på vegga der, er kvite. Nok en gang ser det ut som et parodisk innlegg blir publisert uten å opplyse om at det er ment som satire. Herr Benyoub har nok bevisst latt være å opplyse om at han ikke bare er artist og skuespiller, men også komiker. Her går han til angrep på den høgreradikale forestillinga om «den rasistiske antirasismen». Sikkert til stor jubel for rasister over hele landet. Og Aftenposten gikk rett i fella. Eller er det ånden fra 40-åra som begynner å våkne i redaksjonen?
Det er sjølsagt rosverdig av Dagbladet å påpeke at Donald Trump brøyt kleskoden under pave Frans’ begravelse, men jeg synes det er urimelig å ta med Volodymyr Zelenskyjs klesvalg i samme slangen. Han kjemper tross alt en krig for sitt hjemlands overlevelse. Ellers merker jeg at det har vært påfallende lite kritikk av den katolske kirka i media etter at paven døde. Så vidt jeg veit tillater papistkirka framleis ikke kvinnelige prester, og skeive får enda ikke gifte seg. Middelaldermørket sitter tungt i Vatikanets korridorer. Det er vel for mye forlangt å forvente noe fra den kanten, men pressa har nå engang en plikt til å opplyse om urettferdighet. Ei ukritisk presse vil alltid være på parti med undertrykkerne. Vel, vel. Vi får bare håpe at den neste paven ikke blir enda en kvit mann som mentalt lever på 50-tallet.
Mediekritiker’n
Foto: Wikimedia Commons
Kommentarer
Legg inn en kommentar