Gå til hovedinnhold

Multikulturalismen og det sekulære teokrati

 


BOKOMTALE AV HÅKON D. MYHRE


Paul Edward Gottfried

Multiculturalism and the Politics of Guilt: Toward a Secular Theocracy

University of Missouri Press, 2002


Jeg følger opp min anmeldelse av Antifacism med en eldre Gottfried-bok, Multiculturalism and the Politics of Guilt, som ble publisert på det tidlige 2000-tallet. Dette er en tidligere del av arbeidet som han følger opp i Antifascism, særlig i utviklingen av den terapautiske staten Gottfried bygger på James Burnhams idé om den manageriale staten (tidligere omtalt her på Würmstuggu) og som vektlegger at mye av «styringen» (managing) som det amerikanske statsapparatet har jobbet med i den andre halvdelen av 1900-tallet, har vært knyttet til å forme holdningene og verdiene til den amerikanske befolkningen. Dette er det Gottfried kaller den terapeutiske staten.

Boken gir en klarere oversikt over trådene han bygger argumentet i Antifascism opp fra. Mens det verket handlet om den ideologiske og «teleologiske» rettferdiggjøringen av statsapparatet, handler denne boken om hvordan statsapparatet fungerer. En av Gottfrieds kjepphester er at det er lite som kan gjenkjennes som klassisk liberalisme i dagens amerikanske samfunnsordninger, og mange av de som identifiserer seg som «klassiske liberalister» er det egentlig ikke. De forsvarer en form for post-liberal, hyper-individualistisk samfunnsordning som i stor grad ble formet av den voksende, manageriale, terapeutiske staten.

Den amerikanske velferdsstaten ble aldri like ekstensiv som dens europeiske fettere, men Gottfried mener at behovet for å «utdanne» og «forme» befolkningen var særlig viktig for amerikanerne. Dette ble i utgangspunktet gjort av sosiale grunner, men ledet mange føderale institusjoner, og menneskene utdannet i disse, i økende konflikt med etablerte tradisjoner og lokale institusjoner, som er blitt diskutert og dokumentert av bl.a. Robert Nisbet og Christopher Lasch.

Den underliggende religiøse impulsen her var ifølge Gottfried en post-kristen, post-protestantisk verdensanskuelse, der den europeiske skyldfølelsen ble en bærebjelke. Han argumenterer for dette ved å vise til tidlige varianter av denne tankegangen i amerikanske hovedstrømsteologi på 1800-tallet, tankene og bakgrunnen til mange av de tidlige arkitektene av den amerikanske manageriale staten, og at de samfunnene som har blitt mest gjennomsyret av slik tankegang er tidligere protestantiske samfunn. Han anerkjenner at forskjellige minoritetsgrupper har brukt dette som brekkstang for å sikre sine interesser, men dette ser han på som et mindre interessant spørsmål. Et samfunn som hadde en klar selvtillit og overbevisning om sine egen godhet ville ikke vært sårbar for slik utnyttelse. 


Den terapeutiske innstillingen er ingen steder mer synlig enn i kampen mot «fordommer» og «hat». Å sette «-fobisk» på slutten av diverse uttrykk for misnøye med forskjellige livsstiler, mennesker eller trossystemer svarer av nettopp en tendens til å regne all motstand som resultat av sykdommer eller personlige besettelser. Gottfried setter denne tendensen i sammenheng. Det som blir omtalt som «-fobisk» er nesten uten unntak posisjoner som står i sterk motstand mot retningen til den terapeutiske staten. (Helt uavhengig av hva en selv måtte tenke om slike posisjoner.) Denne tendensen strekker seg selvsagt mye lengre tilbake, og å skape den type fyord for perspektiver man ikke liker må regnes nettopp som en «terapeutisk» måte å håndtere uenighet på. Den «terapeutiske» revolusjonen, i likhet med den manageriale, har styrket visse yrkesgrupper og samfunnsklasser. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, profesjonelle terapeuter og beslektede yrkesgrupper, det inkluderer i større grad alle de gruppene som i forskjellig grad spesialiserer seg til å lete etter fordommer. Disse fungerer ifølge Gottfried som et nytt presteskap, derav bokens undertittel.

Boken til Gottfried er interessant og språket flyter godt. Som en modell for hvordan en del tendenser og språkbruk har utviklet seg, er den interessant og inneholder gode observasjoner. Dens fokus på det terapeutiske er både nyttig og gjenkjennelig, men det er selvsagt bare et perspektiv på hvordan dagens samfunn utvikler seg og fungerer. Anbefalt lesning for de som interesserer seg for slikt.




Foto: Gage Skidmore/Wikimedia Commons

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...