Gå til hovedinnhold

Da kommunistene tok Amerika

 


Is This Tomorrow: America Under Communism

Manus: F. Robert Edman og Francis McGrade

Tegninger: Charles M. Schulz m.fl

Catechetical Guild Educational Society, 1947



Her om dagen ble jeg på en av de internettbaserte sosiale plattformene jeg frekventerer, gjort oppmerksom på den amerikanske tegneserieutgivelsen Is This Tomorrow fra 1947. De som følger denne bloggen vet at jeg i utgangspunktet er interessert i kuriøse tegneserieutgivelser fra forgangen tid (se f.eks. vår omtale av Negro Romance) og når det i tillegg ble opplyst at selveste Charles Schulz, mannen bak Peanuts (Knøttene) er en av tegnerne, var ikke veien lang til den eminente nettsiden Comic Book Plus, som faktisk viste seg å ha den i sitt virtuelle bibliotek.



Det er selvfølgelig ikke bare Schulz’ rolle som gjør dette til en interessant utgivelse, også tematikken og den historiske konteksten gjør dette heftet til et historisk dokument det er vel verdt å bruke en halvtime på å lese om man interesserer seg for den slags.



Serien beskriver et scenario der det amerikanske kommunistpartiet gjennom manipulasjon, bedrag, fabrikerte kriser og kontroll over ulike organisasjoner manøvrerer seg frem til en maktposisjon som gjør dem i stand til gradvis å etablere et diktatur etter sovjetisk mønster, alt sammen etter ordre fra Sovjetunionen, selvfølgelig. 



Serien ble som sagt utgitt i 1947 av det katolske Catechetical Guild Educational Society. Dette var året da den antikommunistiske offensiven begynte for alvor i Amerika. Harry Truman utstedte sin presidentordre 9835, undersøkelser av kommunistiske sympatier blant folk i medie- og underholdningsbransjen kom i gang, og filmer med en tydelig antikommunistisk tendens begynte å strømme ut fra Hollywoods filmstudioer. Man må gjerne kalle Is This Tomorrow hysterisk propaganda, men frykten for kommunistiske konspirasjoner hadde rot i virkeligheten. Mange i Vesten var rystet av hendelsene i Øst-Europa, der sosialistiske ettpartistater ble etablert på løpende bånd nettopp disse årene. Forestillingen om at demokratiske forfatninger og institusjoner skulle utgjøre noe uoverstigelig hinder mot kommunistisk maktovertagelse, hadde ennå ikke festet seg - med god grunn, for det tsjekkoslovakiske demokratiets fall lå fortsatt flere måneder frem i tid. Selvfølgelig stod ikke De forente stater i noen overhengende fare for å bli overtatt av kommunistpartiet, som på denne tiden hadde ca 75 000 medlemmer (i forordet står det 85 000), beskyttet som det var av hav på begge sider, og med antikommunistiske naboer i nord og sør, men det er et historisk faktum at ingen av de kommunistpartiene som inntil da hadde grepet makten i Europa, var utpregede massepartier.



Selv om historien åpenbart er laget for å skape frykt for kommunismen, inneholder den ingen elementer som ikke bygger på historiske hendelser, enten i Russland eller i de nye folkedemokratiene. Dette er ganske enkelt ikke overdrevet skrekkpropaganda, men en ganske moderat fortelling om det en kan forvente fra et regime ledet av et Moskva-tro kommunistparti: hungersnød, terror, angiveri, forsøk på å skape konflikt mellom ulike befolkningsgrupper, angrep på religion, forfølgelse av indre fiender (katolikker i dette tilfellet), tilsidesettelse av grunnlovsprinsipper og demokratiske regler, infiltrasjon av offentlige institusjoner, nasjonalisering av næringslivet, opprettelse av konsentrasjonsleirer osv. På siste side dør diktatoren, Jones, av et hjerteinfarkt under en feiring av det nye regimets triumfer. Men hans nestkommanderende, Smith, beroliger de tilstedeværende journalistene og kunngjør at han vil ta over lederskapet, og at «communism does not depend om any one man - it is an idea of government which plans to rule the world».



I tråd med datidens kutyme ble ikke opphavsmennene kreditert, men både Schulz selv og hans biograf, David Michaelis, har bekreftet at Schulz faktisk utførte deler av tegnearbeidet på denne serien. Det er imidlertid vanskelig å identifisere hvilke sider Schulz har arbeidet på, for denne tegneserien er utført i en realistisk stil som er langt unna det vi vanligvis forbinder med Schulz. Dessuten er det etter hva jeg kan se tre forskjellige tegnere som har arbeidet på denne serien. Den første tredelen er den suverent best tegnede, ja, jeg vil si at kvaliteten der er fullt på høyde med det beste som ble produsert av seriehefter på 1940-tallet. Den siste delen er også godt tegnet, om enn ikke like godt som første del. Midtpartiet, derimot, er mye mer primitivt tegnet, enklere, stivere. Hvem av dem som er Schulz aner jeg ikke, men uten å vite noe som helst om hans arbeider før Peanuts, er jeg villig til å tippe at det er han som har tegnet midtpartiet. De to andre synes å være for rutinerte innenfor den realistiske stilen til å ha en 50 år lang karriere med en «enkelt» tegnet humorstripe foran seg. 



Ifølge Comic Book Plus er det F. Robert Edman og Francis McGrade som har skrevet manuskriptet. Om disse vet jeg ingenting, men spør du meg, har de gjort en god jobb på akkurat denne tegneserien. Balansen mellom tekst og bilder er god, og det skjer noe interessant på hver eneste side. Det kan man ikke akkurat si om alle tegneserier fra 1940-årene, i hvert fall ikke de som er laget med didaktiske hensikter.



Jeg synes dette var en interessant tegneserie som gir et godt bilde av det politiske klimaet ved inngangen til den kalde krigen. Den er håndverksmessig godt utført, og den anskueliggjør kommunismens farer på en lettfattelig måte. Dessuten har vi her å gjøre med et tidlig arbeid av en av det 20. århundrets mest bejublede serieskapere. Selv venstreradikalere som har for vane å bli krenket over antikommunistisk propaganda, oppfordres herved til å legge fra seg whataboutismene sine vedrørende USA en halvtimes tid og lese gjennom denne historisk signifikante tegneserien. Den kan leses her.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...