Gå til hovedinnhold

Kuler, knyttnever og kroppsvæsker

 

Tex Willer nr. 686

«Manuela Montoya»

av Mauro Boselli, Carlo Monni og Mauro Laurenti


Det er få kvinner i Tex Willer-universet, og hvis man ser bort fra «skjørtejegeren» Kit Carsons angivelige kvinnekjærhet, som for det meste virker teoretisk og sjelden får utløp i mer enn en og annen kommentar, viser seriens heroiske menasjeri sjelden interesse for å inngå romantiske og erotiske forbindelser med det motsatte kjønn. 


I denne historien treffer imidlertid Kit Willer en gammel flamme, en ung og vakker arving som selvfølgelig er i vanskeligheter, og kjærligheten blusser opp i den grad at de to går så langt som til å utveksle kroppsvæsker (orale, vel å merke). Ellers handler dette om intriger i det meksikansk-amerikanske miljøet og banditter som jaktes på av Tex og Carson i det sørvestlige USA. Ikke spesielt originalt, kanskje, men drivende godt fortalt av ringreven Mauro Boselli, som her har fått hjelp til manusarbeidet av Carlo Monni.


Selv om tegner Mauro Laurenti får rikelig anledning til å avbilde skuddløsninger og neveslag, er det en overraskende lav body count i denne første episoden (av to, etter hva jeg kan se), men det kan jo absolutt tenkes å ta seg opp i neste episode. Uansett er det de romantiske scenene mellom Kit og Manuela Montoya som sitter friskest i minnet etter min gjennomlesning. Historien er fint bygget opp, og særlig den lange åpningssekvensen, som introduserer Frk. Montoya i en forrykende actionsekvens og deretter etablerer forholdet mellom de unge elskende, trekker leseren inn i historien på effektivt vis.


Jeg har for vane å snikkikke på Bonellis nettsider for å se hva vi har i vente i neste nummer. De sidene som ligger ute som preview fra denne historien, ga meg bange anelser. Tegningene så rett og slett ikke gode ut. Men når jeg nå har det fysiske heftet i hendene, og jeg kan bivåne tegningene i fullt format, må jeg innrømme at det dårlige førsteinntrykket i stor grad er gjort til skamme. Tusjingen er nemlig meget godt utført og gir tegningene et tiltalende retro-preg som langt på vei kompenserer for figurenes stivhet og de kalde, livløse ansiktene. Nå er ikke alle ansiktene kalde og livløse da, for når det er Manuela Montoyas ansikt som skal festes til papiret med pensel og blekk, er det tydelig at Laurenti har brukt fotoreferanse, for hun ser stunning ut. Tegningene er altså ikke de beste jeg har sett, men de har absolutt sine kvaliteter, og de får jobben gjort, altså jobben med å visualisere Bossellis bunnsolide manuskript. 


Jeg kommer i hvert fall til å plukke opp neste nummer. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...