Gå til hovedinnhold

Kim Il-sung og journalistene: Fjerde runde!

 

Kim Il-sung: Svar på spørsmål fra utenlandske journalister

Vennskapsforeningen Norge -Korea, 1975


Würmstuggus gjennomlesning av Kim Il-sungs «Svar på spørsmål fra utenlandske journalister ruller videre. Her er fjerde runde: 


Det er fortsatt 1965, eller 52 hvis vi skal følge Juche-kalenderen (men det bør vi nok vøre forsiktig med, for den var ikke begynte man ikke å bruke før flerfoldige år senere). Denne gangen er det journalistene Skai Tatsuo og Fuse Michio fra den japanske avisen Nihin Keizai Shimbun, nå kjent som Nikkei, som innhenter visdom fra Den store leder. Det handler om muligheten for gjenforening av Korea i lys av se pågående forhandlingene mellom «marionettregimet» i Sør-Korea og Japan. Kim Il-sung er skeptisk, og roser det kommunistiske og det sosialistiske partiet i Japan for deres motstand mot forhandlingene, for de «tar sikte på å intensivere koloniherredømmet over Sør-Korea og underlegge det både den amerikanske og den japanske imperialismen». Kim gjentar Den demokratiske folkerepublikkens «riktige» holdning: at Korea ikke kan bli gjenforent før «alle fremmede tropper, inkludert USAs imperialistiske aggresjonsarmé, er trukket ut av Sør-Korea». Men på lenge sikt er det all mulig grunn til å se lyst på fremtiden, for Nord-Korea har styrket den materielle garantien for fredelig gjenforening gjennom sine store femganger i byggingen av sosialismen, og «det vaklende marionettregimet» i sør møter sterk motstand i befolkningen. Folket der har nemlig «reist seg til en dynamisk kamp mot USA for å redde nasjonen. Det sør-koreanske folket vil aldri la USA-imperialismen og dens lakeier, som påfører det ubeskrivelige lidelser og hindrer gjenforening, få fare fram som de selv vil». Dessuten vil USA og Japan «aldri kunne hindre at apparatet for kolonistyret i Sør-Korea bryter sammen eller at den koreanske nasjon igjen blir forent». 


Vi ser de samme temaene som i de foregående intervjuene og talene. Fremtiden er lys på grunn av folkets motstand mot de ikke-sosialistiske regimene, gjenforening fordrer at USA trekker seg ut, og japanske og amerikanske imperialistiske ambisjoner er kjernen i problemene i Nordøst-Asia.


En liten kommentar om bokens fysiske fremtoning: Den er solid innbundet og har godt trykk på godt, tykt papir. Dette gjør at den er behagelig å lese, og man frykter ikke for at den vil falle fra hverande om man ikke behandler den som et middelaldersk pergamentdokument. Furuset Boktrykkeri gjorde en god jobb med denne trykksaken!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...