Gå til hovedinnhold

Den etterlyste reformasjonen


Det hevdes ofte fra islamkritisk hold at problemet med islam er at religionen aldri har gjennomgått en reformasjon. Dette vitner om mangelfull forståelse av den kristne reformasjonen. Den handlet aldri om å modernisere og liberalisere kristendommen. Det handlet snarere om det motsatte. 

Blant de kristne reformatorene hersket det en oppfatning om at Romerkirken hadde tatt til seg for mye ikkekristelig tankegods. Den hadde tatt opp i seg førkristelige forestillinger fra antikk filosofi, særlig gjennom den skolastiske tradisjonen, og den hadde latt seg påvirke av den politiske utviklingen i Europa i senantikken og middelalderen og konsekrert dette tankegodset ved sakte, men sikkert å innlemme det i Kirkens lære. Ifølge reformatorene hadde Kirken rett og slett blitt for moderne og gitt avkall på den sanne kristne lære. Derfor var det viktig å reformere Kirken for å bringe den tilbake til den opprinnelige kristendommen slik den ble preket og praktisert i sin tidlige historie. 

Det var dette ønsket om fornyelse basert på gamle sannheter som drev reformatorene Luther, Huus, Calvin, Zwingli og andre. Resultatet var en alvorstung, streng og nidkjær kristendom som slett ikke var noe liberalt alternativ til Den katolske kirke. Faktisk var reformasjonen en av de direkte årsakene til religionskrigene som herjet i Europa på 15- og 1600-tallet. Videre ser vi at det idag er de reformerte kirkene som teologisk står lengst fra katolisismen, som står for den strengeste, mest livsfiendtlige og fundamentalistiske kristendommen.

Innenfor islam har vi mange ganger sett bevegelser som har forsøkt å bringe islam tilbake til sine angivelige røtter. Politisk islam, eller islamisme, er bare den nyeste varianten, og denne representerer på mange måter et brudd med det historiske islam. Islamismens representanter og ser med den samme skepsis på det de oppfatter som religionens degenerering gjennom synkretisme og de mange kompromisser med sekulære krefter som inngår i den historiske utviklingen, som de kristne reformatorene så på utviklingen i Den katolske kirke. Derfor insisterer de på religionens primat ikke bare på den kulturelle, men også på den politiske og juridiske arena. 

Det er lett å se parallelene mellom Calvins klerikale diktatur i Geneve 1541-49, anabaptistenes skrekkvelde i Münster 1534-35 og dagens islamistiske republikk i Iran. Alle tre er politiske manifestasjoner av reformasjoner innen sine respektive religioner. Nå har riktignok ikke alle religiøse reformbevegelser, hverken kristne eller islamske, politiske ambisjoner, men det kan være verdt å huske på at reformasjon ikke er ensbetydende med liberalitet og at det heller ikke alltid er kompatibelt med sekularisme.

Kommentarer

  1. Veldig interessant. Du har godt poeng, spesielt når du skriver ''Den handlet aldri om å modernisere og liberalisere kristendommen. Det handlet snarere om det motsatte.''

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...