Gå til hovedinnhold

Avengers: Kree - Skrull War


"Kree-Skrull War" er en av de klassiske Avengers-historiene fra 1970-årene. Den ble skrevet av Roy Thomas og tegnet av Sal Buscema, Neal Adams og John Buscema. Historien ble opprinnelig publisert i Avengers nr. 89-97 i 1971/72, men jeg har lest den i en samlebok som etter hva jeg kan se først ble utgitt i 2008.

I følge Roy Thomas var inspirasjonskilden til det overordnede plottet Raymond Jones' SF-roman "This Island Earth". Der blir Jorden trukket inn i en intergalaktisk krig mellom rivaliserende utenomjordiske sivilisasjoner. I dette tilfellet er det snakk om Marvels store interstellare imperier Kree og Skrull. Med denne krigen som bakteppe, er denne historien en ganske løst sammensatt samling fortellinger som utspiller seg både på jorden, i verdensrommet og på Kree'ene og Skrullenes hjemplaneter.

Selv om det hele er en typisk kosmisk superheltserie i god gammel Marvel-tradisjon, med alt hva det innebærer av romfart, eksotiske livsformer, fremmede dimensjoner og metafysiske spekulasjoner, har historien også elementer av politisk allegori over seg. Som en klar parallell til senator Joseph McCarthy og hans jakt på kommunister i 1950-årene, presenteres vi for den demagogiske senatoren H. W. Craddock som innleder en heksejakt på utenomjordiske på amerikansk territorium og oppretter en "Alien Activities Commission" som blant annet arrangerer høringer der bl. a. Avengers blir nødt til å fortelle om sin kjennskap til Kree-krigeren Captain Marvel.

Roy Thomas er kjent for å ha et meget nostalgisk forhold til 1940-årenes superhelter, og i et kanskje litt for deus ex machina-preget øyeblikk finner han sitt snitt til å trekke inn noen glemte helter fra tiden da Marvel gikk under navnet Timely.

Det må også nevnes at persongalleriet i denne historien er meget omfattende. Ved siden av superheltene i Avengers møter vi Captain Marvel, Rick Jones, Nick Fury og S.H.I.E.L.D., Black Bolt og flere andre inhumans samt Annihilus og selvfølgelig Super-Skrull.

Nok om historien. Tegningene i de fire første episodene er utført av Sal Buscema. Buscema gjør alltid en profesjonell jobb, selv om han aldri har blitt noen fanfavoritt. Et par av episodene har han også tusjet selv, noe som var uvanlig for ham i denne perioden av karrieren. Buscema er på mange måter en typisk Marvel-tegner som både er influert av Jack Kirby og av de noe "slickere" tegnerne som broren John Buscema.



De neste fire episodene er tegnet av Neal Adams. Adams var på denne tiden den store stjernetegneren innen amerikanske tegneserier. Hans detaljerte og nærmest fotorealistiske tegnestil stod langt unna den dynamiske, men ikke særlig illustrative Kirby-inspirerte stilen som fortsatt var dominerende blant Marvels tegnere på denne tiden. Et visuelt høydepunkt i denne boken er den berømte sekvensen der Ant-Man går inn i androiden Visions kropp. Adams tusjes her av Tom Palmer, som kanskje er mest kjent for sin tusjong over Gene Colan på Tomb of Dracula.



At en god tusjer kan ha mye å si for en tegneseries visuelle fremtoning, blir tydelig i det siste episoden. Tegner er John Buscema, men takket være Palmers tusjing blir ikke kontrasten til Adams tegninger i kapitlet før så stor som en kanskje skulle tro.

Alt i alt er Kree-Skrull War en veltegnet, spennende og gjennomført underholdende superheltserie som har alle de rette ingrediensene: slagsmål, aliens, allegori, action i verdensrommet. Den har selvfølgelig ikke den dybden i personteninger og det språklige raffinementet som man ofte finner i nyere superheltserier, og oppbygningen er noe sprikende. Men man får mye for pengene. Det er mye som skjer i hver episode og Thomas og kompanjongene klarer å sjonglere det veldige persongalleriet på en framifrå måte.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et