Gå til hovedinnhold

Bat Lash


Bat Lash er navnet på en westerntegneserie som ble utgitt av DC Comics på slutten av 1960-tallet. Serien ble skrevet av Sergio Aragonés og Denny O’Neil og tegnet av Nick Cardy. I 2009 kom det en samleutgave i sort-hvitt i DCs Showcase-serie.
Bat Lash er en noe utradisjonell westernhelt som er svak for god kvinner, vin, god mat og blomster. Han er rask på avløperen (selv om han hevder å være pasifist) og har for vane å komme opp i vanskelige situasjoner. Serien kan sies å være en uhøytidelig lek med westerngenrens troper og klisjeer, uten å bikke over i parodi. Historiene er humørfylte og blir fortalt med glimt i øyet, selv om det er også rom for romantikk og melodrama. Persongalleriet er uforlignelig, blant annet presenteres vi for en dommer som kaller seg Nero og tror han lever i det gamle Roma og en fryktet skurk ved navn Aragonés.

Nick Cardys tegninger er fantastiske. De har et noe skisseaktig preg og en umiddelbarhet som bringer tanken hen til tegnere som Jordi Bernet og Joe Kubert. Cardys mesterlige bruk av store sorte flater i kontrast mot lysere felter og varierte strektykkelse kan også minne om den modne Alex Toth. Selv om tegnestilen må sies å være realistisk, er både ansiktene og figurene ofte karikerte.
I tillegg til sitt virke som forsidetegner for DC er Cardy kanskje mest kjent for sitt arbeid på superheltserien Teen Titans. I denne bloggerens øyne fungerte hans tegnestil, som kanskje kan betegnes som “mer europeisk” enn hva vanlig er blant amerikanske serietegnere, aldri spesielt godt i superheltgenren. I Bat Lash, derimot passer den som hånd i hanske. Bat Lash ble aldri noen stor suksess i USA, men i Europa ble serien godt mottatt. Kanskje ikke så rart i og med at europeerne har hatt mer tradisjon for å blande humor inn i spenningsgenren.
Boken inneholder også et par episoder fremragende illustrert av den kriminelt undervurderte tegneren Dan Spiegle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et