Gå til hovedinnhold

Vietnam-krigen i tegneserier

Den siste tiden har jeg lest et par tegneserier om Vietnam-krigen som jeg trygt kan anbefale.

The 'Nam av Doug Murray og Michael Golden var en serie som ble utgitt av Marvel på 1980- og 90-tallet. Murray, som selv er Vietnam-veteran, var hovedforfatter de første 70 nummerne. Hans historier har et nedenfra-perspektiv der fotsoldatenes opplevelse av krigen står i fokus. Murray går ikke nevneverdig inn på de bakenforliggende årsakene bak krigen, og problematisering av USAs motiver og metoder, som så ofte spiller en så sentral rolle i bøker og filmer fra denne krigen, er ikke en del av hans prosjekt. Historiene er heller ikke actionpregede heltefortellinger som tilfeldigvis har krigen som bakteppe, som så ofte er tilfellet med krigstegneserier. Selv om Marvel på denne tiden var underlagt Comics Code-sensuren, er historiene så vidt jeg kan se realistiske og legger ikke skjul på de mørke sidene ved krigen. Tegningene de første 11 nummerne ble utført av den emininte Michael Golden, som med sin karikerte, men detaljerte tegnestil, bringer liv og realisme til historiene.

The Vietnam War - A Graphic History av Dwight Jon Zimmerman og Wayne Vansant er en historisk fremstilling i tegneserieform av USAs krigføring i Vietnam-krigen. Selv om konflikten har sine røtter helt tilbake til 1940-tallet, starter denne boken i 1964 og følger USAs gradvise opptrapping av krigen gjennom 1960-årene og frem til "vietnamiseringen", den amerikanske uttrekningen og Nord-Vietnams endelige seier i 1975. Perspektivet er amerikansk, og like mye vekt er lagt på indere amerikanske forhold som på selve krigføringen. Boken er godt fortalt og kan sikkert være en fin innføring for de som ikke kjenner så godt til konflikten fra før. Men man må være klar over at fremstillingen er svært USA-sentrisk og legger lite vekt på spesifikt vietnamesiske forhold. Wayne vansants tegninger er ikke spesielt imponerende, selv om de er helt greie, og jeg vet at han kan bedre, noe hans tegninger på The 'Nam, som han forøvrig overtok etter Michael Golden, vitner om.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...