Gå til hovedinnhold

Beskrivelse av en upublisert bokanmeldelse

 


Teksten omslutter seg selv. Forsøker å se seg selv fra begge sider, både innenfra og utenfra. Den refererer til en hittil upublisert bokanmeldelse der en bok i serien «Dobbel Western», som utgis av forlaget Cappelen Damm og inneholder opptrykk av tidligere publiserte westernromaner i norsk oversettelse, blir vurdert på bakgrunn av objektive kriterier som for korthets skyld ikke skal gjengis her. «Boken,» skriver anmelderen, «består av to romaner, Dømt til repet og Dalens konge. Den førstnevnte er skrevet av Forrest Covington og ble opprinnelig utgitt på engelsk i 1957 under tittelen The Sheriff.» Når den norske utgaven kom ut, står det ingenting om i anmeldelsen, men oversetteren er en viss «Inge Eker». Han imponerer ikke anmelderen. «Syntaksen er så som så, og rett som det er, dukker det opp setninger som ikke gir mening. Ellers burde en korrekturleser lest gjennom teksten før den gikk i trykken.» Selve historien, derimot, er det ingenting i veien med. Anmelderen skriver: «Historien er svært enkel. En sheriff må kjempe mot fire brødre som sper på intekten fra den velstående ranchen sin med bankran og det som verre er.» Man aner at boken utforsker konflikten mellom lovbasert justis og den sterkestes rett. Anmelderen fortsetter: «Ved romanens start er yngstebror i byens fengsel og venter å bli henrettet. Klarer brødrene å redde ham fra galgen? Hvor langt er sherriffen villig til å gå for å opprettholde lov og orden? Og dessuten: Hvilken av de to kvinnene som elsker ham, velger han? Handlingen utspiller seg over bare noen få timer, så tidsrommet handlingen finner sted i, tilsvarer omtrent tiden det tar å lese de 120 sidene.» Dette er altså en tynn bok - som westernromaner ofte er. Dette er jo ikke fortellinger det er meningen at man skal fordype seg i, og kanskje finne svar på livets små og store gåter. Så kan man tenke seg at en roman med så lavt tempo blir stillestående og kjedelig. Det synes ikke å være tilfellet. «Konflikten blir raskt etablert, og dynamikken mellom protagonisten og antagonisten er klar fra første side, dermed kan forfatteren konsentrere seg om actionscenene og karakterenes bevegelseser innenfor et svært lite område, i stedet for konstruere en kompleks intrige med stadig nye overraskelseselementer, som jo er typisk for spenningsromaner. «Historien er for det meste fortalt fra heltens synsvinkel, men av og til endres fortellerperspektivet, slik at vi også får innblikk i de andre karakterenes tankeliv.» Om det er et freidig forsøk på å irritere leseren, eller skyldes en mer blasert innforståtthet med lesernes genreforventninger, velger anmelderen å gå til det skritt å avsløre slutten på romanen, før han legger til at Dømt til repet er en «underholdende westernroman som særlig utmerker seg med velkomponerte actionscener og høyt spenningsnivå». Bokens andre roman, Dalens konge, omtales også som «spennende, men med et langt mer inviklet plot». Denne romanen har også en klar helteskikkelse, Hugh Moberly, som også er «opptatt av å opprettholde lov og rett. Dette kan kun gjøres ved å konfrontere skurken Vic Hearn, som ikke bare er en vellykket rancher, men også eier alt land i dalen tittelen refererer til». Ifølge anmelderen beveger handlingen seg fra Moberlys hjemtrakter til Hearns dal, der foreldrene blir lokket av den utspekulerte rancheren som viser seg også å være «ikke bare en tyrann, men også en morder og notorisk kvinnenedlegger». Ja, målet til denne Hearn er «å nedlegge Moberlys mor og gjøre henne til sin hustru». Dette, kombinert med Hearns status som enehersker i dalen «gjør det nødvendig for vår mann å ta i bruk sine imponerende ferdigheter med revolveren for å ta ned skurken og innføre lov og rett i lokalsamfunnet, og dessuten gi innbyggerne selvrespekt og tro på seg selv og egen frihet». Anmelderen nevner at boken kan leses som en allegori over den amerikanske revolusjonen, der «Hearn og hans sleng representerer den britiske kolonimakten, og innbyggerne representerer de underkuede kolonistene». Også her kommenterer anmelderen oversettelsen, som er utført av «ringreven Ulf Gleditsch», og «er preget av ganske godt språk». Avslutningsvis  karakteriseres boken som «god» og «spennende» og dessuten «godt fortalt». Anmeldelsen inneholder ingen informasjon om når boken først utkom i engelsk utgave, men den eldste utgaven av Hearn’s Valley et raskt søk på internettet beretter om, er fra 1958. (Når bøkene først utkom på norsk, står det for så vidt heller ingenting om, men ut fra fontene som er brukt, må det være for flere tiår siden, antageligvis mens slike romaner fortsatt var folkelesning.) Begge disse romanene kom altså ut i det i kan kalle westernromanens gullalder. Herværende tekst går nå mot slutten og vil, i motsetning til teksten den refererer til, men i likhet med teksten det refereres til i den refererte teksten, snart være publisert, og når du leser den, vil den tilhøre den stadig voksende mengden tekster som kan leses på internett. Og om noen dager vil den være glemt, kanskje for alltid.


Dobbel Western nr. 353

Dømt til repet/Dalens konge

Cappelen/Damm, 2024


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...