Gå til hovedinnhold

Heinleins swinger-sjokk

 


BOKOMTALE AV HÅKON D. MYHRE


Stranger in a Strange Land

Robert A. Heinlein


Siden jeg nylig leste og anmeldte Starship Troopers, tenkte jeg at jeg også kunne lese om igjen Heinleins andre veldig berømte roman, Stranger in a Strange Land fra 1961. Denne romanen er en merkbar kontrast til Starship Troopers, både handlingsmessig og tematisk. Man kan nesten få følelsen av at bøkene er skrevet av helt forskjellige forfattere. Heinlein var en komplisert mann, men man finner noen fellestrekk om man leter.

Protagonisten er en mann som er blitt oppdratt av marsboere. Han ble født på Mars, under den første jordiske ekspedisjonen, der alle de voksne medlemmene ble drept i interne konflikter. Han ble deretter tatt inn av marsboerne, for så å komme tilbake til jorden i kjølvannet av den andre ekspedisjonen, omtrent 20 år senere. Bokens handling dekker det som skjer etter dette, og følger eventyrene og arbeidene til «mannen fra Mars», kalt Michael (Mike), etter erkeengelen. Denne fortellingen er fascinerende, og inneholder mange morsomme observasjoner om samfunnet, mennesket og verden vi lever i, sett fra en outsiders perspektiv. Handlingen vingler fra sted til sted og utvikler seg ofte i uventede retninger, og Heinleins narrasjon er ofte ganske morsom. Stort sett ser vi Mike utenfra, gjennom øynene til en journalist, en gretten gammel professor/advokat, og noen av Mikes kvinnelige beundrere, og dette fungerer godt, da mye av fortellingen handler om hvordan andre rundt Mike gradvis forstår Mars gjennom ham.

Heinleins perspektiver er alltid interessante, skjønt noen av de virker håpløst naive i et samfunn som er langt mer libertinsk enn hans eget. Heinlein var selv en libertiner, og dette reflekteres i at Mike etablerer en slags hippiekommune, der seksualitet deles mellom alle de voksne medlemmene. Dette er bygget på ideen om at romantisk kjærlighet kan skilles fullstendig fra sjalusi, som Heinlein var en tilhenger av. Jeg mener dette er blant de dummere ideene som noensinne har kommet ut av progressive sirkler. Hans idé om radikal frihet under absolutt ansvar er derimot noe jeg alltid har vært fascinert av. At mennesket som individ bør være mest mulig fritt, men da ta det fullstendige ansvaret både for sine handlinger og for sine omstendigheter. Heinleins radikale libertarianisme er i dette verket både individualistisk og kommunitært, men han er også klar over menneskers mange idiosynkratier og svakheter, som toner ned bokens utopiske sider.

Det kan også nevnes at Mike har en del tilsynelatende overnaturlige evner, som blir bortforklart via selvdisiplinen han har lært på Mars. Dette virker mindre troverdig enn Bene Gesseriter og andre i Dune-bøkene, der selvdisiplinen stort sett ledet til mer kroppskontroll og selvbevissthet. Men plottet kunne ikke fungert uten, så jeg skal ikke være for hard. Alt i alt er dette en veldig interessant og fascinerende bok som herved er anbefalt lesning for de fleste, særlig de som er interessert i science fiction, politisk filosofi, moralfilosofi, og religiøs spekulasjon. Bare ta det med en klype salt, og vær klar over at boken er flinkere til å stille spørsmål enn den er til å stille med svar.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...