Gå til hovedinnhold

Et dypdykk i en mer naturlig samfunnsform



NB. Denne boken har vært anmeldt på Würmstuggu tidligere, men vi er opptatt av meningsmangfold og perspektivrikdom, så vi synes den fortjener en anmeldelse til.


Bokanmeldelse av Håkon Daniel Myhre


Den svenske antologiboken Klanen: Individ, klan og samfunn fra antikkens Hellas til dagens Sverige er en samling artikler som omhandler den utvidede familien som basis for et samfunn. Den er redigert av Per Brinkemo og Johan Lundberg, og oversatt fra svensk av Mari Lægdene Sivertsen. Den består av en samling av tekster, skrevet av både amerikanske og europeiske forskere, om klansamfunn, både i historiske og litterære kontekster, i samfunn der klanen fortsatt er rådende, og i møte med mer moderne samfunnsformer.


Denne samlingen tekster er både fascinerende og avslørende. Den beskriver hvordan mennesker historisk sett har forholdt seg til andre, hvor medlemmene av familien, klanen, er «inn-gruppen» som man stoler på, og alle andre er «ut-gruppen», som man ikke stoler på, og som man ofte er i konflikt med. Disse klanene fungerer som lokalsamfunn, politisk miljø, vennekrets, beskyttelse og sosialt sikkerhetsnett. I kontrast til dette er det moderne, sekulære samfunnet, der disse behovene ordnes av staten, og individene eksisterer mer eller mindre uavhengig av hverandre og like for loven. I klansamfunnet er mennesker definert av sin tilhørlighet, i det moderne samfunnet er mennesker bare individer.

        

Disse tekstene, dekker som sagt mye forskjellig. Det er en fascinerende analyse av Homers Iliaden forstått via klanlogikk. Det er en fortelling om en ung mann i Albania som venter på å bli drept over en blodhevn. Kanskje mest interessant for meg, er en lang historiegjennomgang av Joanne Ferraro om hvordan grunnlaget for den moderne kjernefamilien oppstod i renessansens Italia. I en tid hvor det nesten virker opplest og vedtatt at kjernefamilien er en ny oppfinnelse, som oppstod i Europa og USA på 1900-tallet, kan denne teksten være et nyttig korrektiv. En annen artikkel, av Tomas Lappalinen, handler om den tidlige utvikling av borgeren, og hvordan dette hang sammen med at grekerne på 7-600 tallet f.Kr. opprettet bystater i andre deler av middelhavet, fra Anatolia til Italia. Disse nye samfunnene utviklet mer egalitære strukturer, da de ikke var bundet av de eksisterende fordelingene i moderbyene, og at denne egalitarismen delvis smittet tilbake til Hellas. Noe lignende kan ha skjedd med utviklingen av demokrati i den moderne Vesten.


Den røde tråden i disse tekstene er at det moderne, industrialiserte, liberale rettssamfunnet i liten grad er kompatibelt med det historiske klansystemet, særlig i den formen det har hatt i samfunn som i veldig mange generasjoner ikke har hatt noen sentralmakt. Dette er et viktig tema som Stian Dalberg har skrevet om i sin omtale av boken, men jeg vil her fokusere på en annen vinkling av dette spørsmålet. Jeg vil trekke dette inn mot hva vi i Vesten har mistet, og som disse samfunnene bevarer. Nemlig naturlige, sterke, selvopprettholdende bånd mellom mennesker. Hannah Arendt, byggende på Max Weber og Emilie Durkheim, snakket om hvordan det moderne mennesket lever i en atomisert tilstand, der det står alene overfor staten og verden, og at dette leder til en rotløshet, som igjen kan få noen mennesker til å knytte seg til ekstremistiske politiske bevegelser, som kommunisme og nazisme. Om det moderne Sverige er ytterpunktet i atomisert modernitet, noe som virker rimelig å anta, er klansystemet det diametralt motsatte.

        

Innenfor dette systemet er folk aldri i tvil om hvem de er, og hvordan deres plass i verden defineres. Men dette kommer selvsagt med noen kostnader i form av mange begrensninger på egen frihet, sterke forventninger til livet, ofte streng kjønnssegregering, og i noen samfunn veldig lite autonomi for kvinner. Det innebærer også et mye høyere voldsnivå, da måten konflikter avverges avgjøres av å demonstrere vilje til å kjempe.


Alt i alt er dette en veldig fascinerende samling tekster, som dekker funksjonen til klansamfunn, utviklingen av borgeridealet og kjernefamilien, og hvordan en får en konflikt mellom moderne Vestlige samfunn og klansystemet i de kulturene det fortsatt står sterkt i, pga. globaliseringen og folkevandringen. Men jeg undres hvorvidt disse klansamfunnene kan sies å huske noe som Vesten i stor grad har glemt, særlig de siste 50 årene: «Ingen mann er en øy».


Klanen: Individ, klan og samfunn fra antikkens Hellas til dagens Sverige

Per Brinkemo og Johan Lundberg (red.)

Oversatt av Mari Lægdene Sivertsen

Document Forlag, 2020



Illustrasjon: James McNeill Whistler, 1885


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...