Gå til hovedinnhold

Klan og stat i folkhemmet


Klanen: individ, klan og samfunn fra antikkens Hellas til dagens Sverige
Per Brinkemo og Johan Lundberg (red.)
Oversatt av Mari Lægdene Sivertsen
Document Forlag, 2020

For moderne europeere er det lett å glemme at nasjonalstaten er et typisk europeisk fenomen med noen få hundreår på baken. Gjennom historien har økonomiske, kulturelle og politiske forhold frembragt en stabil politisk enhet som ikke bare hersker over innbyggerne og utnytter de ressursene de utvinner, men som også søker deres samtykke og samler befolkningen rundt felles lover, institusjoner og kulturelle uttrykk. 

Gjennom språk, kultur og lojalitetsbånd som har oppstått som en følge av nasjonsbygging over lang tid, føler vi tilhørighet med en gruppe som går langt utover de menneskene vi har personlige forbindelser med. Dette  forestilte fellesskapet, for å bruke Benedict Andersons begrep, utgjør grunnlaget for den europeiske nasjonalstaten og dens uteneuropeiske avleggere. Velferdsstaten med sitt økonomiske sikkerhetsnett forutsetter oppslutning om nasjonalstatens abstrakte fellesskap og en viss grad av solidaritet mellom de som finansierer den - skattebetalerne.

Men ikke alle mennesker lever innenfor slike statsbaserte fellesskap. I det meste av verden, og særlig i Afrika og Asia, samt i visse deler av Europa, er hverken nasjonen eller staten størrelser som skaper lojalitet eller tilhørighet. Ofte oppleves staten som ett av flere rivaliserende maktsentra med marginal betydning i innbyggernes daglige liv. Og i ekstraordinære situasjoner, som ved arbeidsledighet, sykdom eller når man har vært utsatt for en forbrytelse, er det fint lite hjelp å hente hos en stat som både kan være fjern, svak, korrupt og fiendtligsinnet. For det fellesskapet som betyr noe når staten ikke bryr seg eller i verste fall motarbeider deg, er storfamilien, eller det nettverket av familier den er er en del av, altså klanen.  Og i et globalt perspektiv er det dette som er normalen. Der skandinaver har en velferdsttat og et velfungerende rettssystem som sikkerhetsnett, er det klanen som spiller denne rollen i mindre utviklede stater utenfor Vesten. 

Og hva er det som skjer når et relativt stort antall mennesker fra slike klanbaserte samfunn emigrerer til moderne nordeuropeiske velferdsstater? Hvilke utfordringer oppstår med hensyn til velferdsgoder og rettspleie? Hvordan skal staten forholde seg til innbyggere som er fremmede for den nasjonale kulturen og staten? Hvordan skal rettsvesenet reagere på æreskriminalitet? Hva vil det si å stå med ett ben i opprinnelseslandets og ett i vertslandets kultur?  

Dette er noen av spørsmålene som tas opp i denne svenske artikkelsamlingen. Bidragsyterne kommer fra flere fagfelt og har ulike tilnærminger. Personlig synes jeg Per Brinkemos artikkel «Når tilliten mangler» og Lars Trädgårds «Verdikollisjoner» var særlig interessante. Interessant er også Nathan Shachars artikkel om hvordan klanen trumfer religionen i Palestina. Et fint korrektiv mot ytre høyres reduksjonistiske syn på islam som roten til alle problemer innvandringen fra Midtøsten medfører. Flere av artikkelforfatterne forteller om flere tilfeller av misforstått toleranse, ettergivenhet, besynderlige avgjørelser og generell idioti fra svenske myndigheter i møte med immigranter, men vi får også noen vitnesbyrd om det å stå mellom to kulturer i dagens Sverige. Somaliske Abdi- Noor Mohamed beretning om livet i spenningsfeltet mellom svensk og somalisk kultur gir et levende bilde av denne vanskelige situasjonen.

Jada, denne norske utgaven er utgitt av Document Forlag. Det gjør sikkert at mange på den stadig mindre intellektuelt nysgjerrige og mer intolerante venstresiden i Norge skygger unna. Men det får bli deres eget tap. Boken kan jo bestilles på nett fra Sverige. Men vit da, kjære leser, at da går De glipp av den utmerkede oversettelsen til Mari Lægdene Sivertsen

Check it out!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da