Gå til hovedinnhold

Regnet i Afrika


Würmstuggu-redaksjonen har mottatt et hyggelig brev fra det blide Sørland.


Kjære Würmstuggu


Vi er en amcar-club fra Sørlandet som leser denne «bloggen» med stor glede. Her finner vi mye interessant stoff om ting vi er opptatt av. Av og til tar vi til og med utskrift av tekstene og henger de opp på veggen i klubbhuset våres. 


Men det er en ting mi har lagt merke til. Dere har av og til musikkstoff, men det er nesten bare europeisk musikk. Hvorfor det? Mi her i amcar-cluben er glade i amerikansk musikk, både rock og country. Kan dere ikke skrive litt mer om amerikansk musikk? Eller har dere kanskje noe imod musikk fra «over there»?


Hilsen

Søgne Amcar Club


Redaktøren svarer:


Takk for brev!

Vi skal ikke benekte at det har vært et visst europeisk fokus på musikkstoffet her på Würmstuggu, men vi har ingenting imot amerikansk musikk, og vi har da vitterlig omtalt flere amerikanske musikkalbum det siste året, både gamle og nye. Men jeg har faktisk hørt mye på det amerikanske rockebandet Toto i det siste. Dette er et band som ikke bare består av uhyre kompetente musikere, men som også er svært allsidige genremessig, med innslag av pop, tungrock, jazz og prog. Toto spiller like gjerne raske rockere med «trøkk» og kompliserte gitarsoli, som søtladne ballader for det mer erotisk orienterte publikum. Det faktum at de vanligvis opererer med tre leadvokalister bidrar også til å gjøre platene deres enda mer varierte. 


Det er særlig fire album jeg har hørt mye på i det siste. Her vil jeg gjøre et forsøk på å rangere dem slik jeg finner det for godt i begynnelsen av juli 2020:


På første plass kommer
The Seventh One (1988). Dette er en mektig plate med stor bredde og adskillige hits. Her finner vi raffinerte rockere, schmaltz, og sofistikert poprock i god blanding. På dette albumet finnes det ingen svake komposisjoner.


På andre plass kommer Fahrenheit (1986). Denne har mye av den samme miksen som ovennevnte plate, men kanskje en smule mindre virkelig top notch låtmateriale. Også er den en ren jazzkomposisjon som avslutter kalaset. Og det er jo kult. Begge disse platene har Joseph Williams som hovedvokalist.


Den platen jeg har plassert på tredje plass vil kanskje overraske enkelte. Isolation (1984) er den eneste platen med den sublime Fergie Fredriksen på vokal. Albumet mangler mye av den variasjonen som preger Totos diskografi, for dette er en ren rockeplate, med bare en Lukather-ballade som unntak. Men komposisjonene er utmerkede, alle sammen (med unntak av «Holyanna»).


På fjerde plass kommer selvfølgelig Toto IV. Det er jo her vi finner «Africa» og «Rosanna», kanskje to av 80-tallets aller beste pophits. Dette er en flott plate med mange gode låter,  men kanskje litt mindre rockepreg enn de ovennevnte platene.


Redaktøren


Illustrasjon: Ivan Sjisjkin, 1887


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...