Gå til hovedinnhold

Regnet i Afrika


Würmstuggu-redaksjonen har mottatt et hyggelig brev fra det blide Sørland.


Kjære Würmstuggu


Vi er en amcar-club fra Sørlandet som leser denne «bloggen» med stor glede. Her finner vi mye interessant stoff om ting vi er opptatt av. Av og til tar vi til og med utskrift av tekstene og henger de opp på veggen i klubbhuset våres. 


Men det er en ting mi har lagt merke til. Dere har av og til musikkstoff, men det er nesten bare europeisk musikk. Hvorfor det? Mi her i amcar-cluben er glade i amerikansk musikk, både rock og country. Kan dere ikke skrive litt mer om amerikansk musikk? Eller har dere kanskje noe imod musikk fra «over there»?


Hilsen

Søgne Amcar Club


Redaktøren svarer:


Takk for brev!

Vi skal ikke benekte at det har vært et visst europeisk fokus på musikkstoffet her på Würmstuggu, men vi har ingenting imot amerikansk musikk, og vi har da vitterlig omtalt flere amerikanske musikkalbum det siste året, både gamle og nye. Men jeg har faktisk hørt mye på det amerikanske rockebandet Toto i det siste. Dette er et band som ikke bare består av uhyre kompetente musikere, men som også er svært allsidige genremessig, med innslag av pop, tungrock, jazz og prog. Toto spiller like gjerne raske rockere med «trøkk» og kompliserte gitarsoli, som søtladne ballader for det mer erotisk orienterte publikum. Det faktum at de vanligvis opererer med tre leadvokalister bidrar også til å gjøre platene deres enda mer varierte. 


Det er særlig fire album jeg har hørt mye på i det siste. Her vil jeg gjøre et forsøk på å rangere dem slik jeg finner det for godt i begynnelsen av juli 2020:


På første plass kommer
The Seventh One (1988). Dette er en mektig plate med stor bredde og adskillige hits. Her finner vi raffinerte rockere, schmaltz, og sofistikert poprock i god blanding. På dette albumet finnes det ingen svake komposisjoner.


På andre plass kommer Fahrenheit (1986). Denne har mye av den samme miksen som ovennevnte plate, men kanskje en smule mindre virkelig top notch låtmateriale. Også er den en ren jazzkomposisjon som avslutter kalaset. Og det er jo kult. Begge disse platene har Joseph Williams som hovedvokalist.


Den platen jeg har plassert på tredje plass vil kanskje overraske enkelte. Isolation (1984) er den eneste platen med den sublime Fergie Fredriksen på vokal. Albumet mangler mye av den variasjonen som preger Totos diskografi, for dette er en ren rockeplate, med bare en Lukather-ballade som unntak. Men komposisjonene er utmerkede, alle sammen (med unntak av «Holyanna»).


På fjerde plass kommer selvfølgelig Toto IV. Det er jo her vi finner «Africa» og «Rosanna», kanskje to av 80-tallets aller beste pophits. Dette er en flott plate med mange gode låter,  men kanskje litt mindre rockepreg enn de ovennevnte platene.


Redaktøren


Illustrasjon: Ivan Sjisjkin, 1887


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib