Gå til hovedinnhold

Du vil ikke tro hva som hendte på poststasjonen!


Disclaimer: Würmstuggu-redaksjonen tar på det sterkeste avstand fra bruken av det dypt rasistiske ordet «indianer» i den følgende anmeldelsen. Vi tar også avstand fra de homofobiske, transfobiske og rasistiske holdningene de omtalte fiktive personene kunne tenkes å ha.


Tex Willer nr. 667 «Beleiringen av Mezcalo» 

Tex Willer nr. 668 «Helter og skurker»

av Claudio Nizzi (manus) og Lucio Filippucci (tegninger)

Egmont, 2020


OK, det er tid for Tex igjen, og denne gangen har jeg, etter forslag fra Facebooks eminente Tex Willer-forum, bestemt meg for å vente med anmeldelsen til hele historien var i boks. Det gir jo mening, ikke sant? For hvor ofte ser du egentlig anmeldelser av den første halvparten av en roman? Det betyr imidlertid ikke at dette blir den faste måten å gjøre det på fremover. Denne fortellingen av Claudio Nizzi og Lucio Filippucci foregår hovedsakelig på en poststasjon, der Tex, Kit og en drapsmann de har fanget, må dele rom med en broket forsamling fra ymse samfunnslag, blant annet en omreisende teatertrupp, en profesjonell hasardspiller, en kavaleritropp og en gammel gullgraver. 


Dette er under indianerkrigene, og den ytre trusselen her er yaqui-indianere som halvveis ut i første episode beleirer poststasjonen etter å ha forfulgt kavaleristene. Og hva skjer når man samler mange ulike personligheter på et lite område det ikke går an å komme ut av? Jo, det blir ofte en en god historie, i hvert fall hvis man klarer å skape en god dynamikk mellom figurene. Og blir dette en god historie? Både ja og nei. 


Men la meg først si noen ord om Filippuccis tegninger. Tegningene, eller i hvert fall tusjingen, minner litt om Gil Kane, men de mangler Kanes eleganse og dynamikk. Jeg synes også noen av ansiktene er litt svake. Det er kanskje den monotone tusjstreken som gir det litt dølle inntrykket. Men han forteller godt (og mye av fortellingen er rent visuell. Nizzi sløser ikke med ordene.), og som med de fleste andre i Tex-stallen, er det et rimelig høyt nivå på tegningene. Og actionsekvensene er velkoreograferte og flotte å se på.


Så var det historien igjen. I denne historien er det indianerne som representerer mørket der ute. De er ute etter å ta ensemblet i poststasjonen, men de forblir navnløse, ansiktsløse villmenn uten noen klar motivasjon. Dette er noe jeg også kritiserte den forrige historien (665-666) for. Men da hadde i hvert fall noen av indianerne individuelle karaktertrekk. Her er yaquiene bare blodtørstige barbarer som villig går i døden for å drepe så mange hvite som mulig. Dette er for svakt. OK, Tex Willer-serien baserer seg på bruk av standard western-troper, og blodtørstige indianere er helt klart et genretrekk med tradisjoner i denne genren, men det virker litt anakronistisk å fremstille indianerne på denne måten på denne siden av 1950-tallet. Det hadde ikke krevet mange ord å nyansere den moralsk ambivalente rollen den amerikanske hæren spilte i denne perioden av USAs historie. 


Og historien er ultravoldelig så det holder. Mange menn dør i denne fortellingen, men dødsøyeblikkene skildres snarere med en diskret «zip» og en strek som representerer prosjektilets vei mot de vitale organer, enn med blod og hjernemasse i fri flyt. Jeg vet sannelig ikke hva jeg foretrekker.


Den erfarne leser vet at Tex og Kit ikke har mye dybde som karakterer. Det er nemlig bifigurene som er de virkelige hovedpersonene. Og det persongalleriet vi presenteres for på poststasjonen, er både variert og interessant. Hadde historien vært én episode lengre, kunne serieskaperne sikkert fått enda mer ut av samspillet mellom karekterene enn det vi får  her.


Men selv om det er mange problematiske sider ved denne historien, innhenter den seg på slutten. En overraskende avslutning  der en av figurene viser en ny, men likevel logisk konsistent side ved seg, bringer til ende en fortelling som til tross for klare svakheter gir leseren en følelse av ikke å ha kastet bort tiden. Ja, kjære leser, «Helter og skurker» høres kanskje ut som en teit tittel, men når du har lest ferdig historien, skjønner du at den ikke er så dum.


Omslagsillustrasjoner: Claudio Villa


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib