Gå til hovedinnhold

Nakensjokk i Würmstuggu-redaksjonen


Würmstuggu har den siste tiden mottatt flere likelydende leserbrev fra forskjellige avsendere. Vi velger å presentere ett av dem:

Kjære Wurmstuggu-redaksjon

Mener dere virkelig at jeg som leser skal ta deres «blogg» seriøst? Etter hva jeg forstår, består redaksjonen kun av hvite menn med med høyere utdannelse, interesse for «vestlig kultur» (som om noe slikt finnes) og presumptivt heterofilt seksualliv. Ja, det har sågar kommet meg for øret at dere arbeider i utdanningssektoren, alle som en. På hvilken måte representerer dere det norske folk? Hvorfor skal vi i det hele tatt lese denne «bloggen»? Jeg bare spør.

Med vennlig hilsen
Lykke Leifsdatter Zachariassen
3112 Tønsberg

(Vedlagt var et bilde av en naken mann ved en brønn. Red anm.)

Takk for at du spør. Vårt mål er at Würmstuggu skal være en kilde til opplysning og adspredelse, og ser med takknemlighet og betydelig kjærlighet på enhver som klikker seg inn på denne siden. Vi vil særlig anmode leseren om å tenke rene tanker og unngå å gi uttrykk for ideer og oppfatninger som kan virke krenkende på andre mennesker. Ord er farlige, og språket bør eksistere i en kontinuerlig renselsesprosess. Vi liker å se på på språket som gårsdagens undertøy, og kulturen som en vaskemaskin som renser vårt primære kommunikasjonsmiddel for leksikalsk smuss og semantiske og konnotative bakterier. 

Vi vil også anbefale Gary Moores album fra første halvdel av 1980-tallet - G-Force (nominelt sett et band, men i virkeligheten et soloprosjekt), Corridors of Power, Dirty Fingers og Victims of the Future. Sett under ett inneholder disse platene en bortimot overveldende mengde fremragende komposisjoner med «driv», energi og fengende melodier. Og selvfølgelig høyst tilfredsstillende gitarsoli. Gary Moore transcenderer på ingen måte den tradisjonelle tungrocken, men han har heller ingen interesse av det; han har nok med å utforske genren innenfor dens egne  rammer med med sin imponerende musikalitet og sitt overmenneskelige gitarspill. Vi har ikke å gjøre med et musikalsk geni, men snarere en virtuos med popteft og solide kompositoriske evner. Undertegnede har nok Dirty Fingers som favoritt, men alle platene er gode og varierte. For øyeblikket er det «Murder in the Skies» fra Victims of the Future som behager mine ører mest, men dette er noe som endrer seg hele tiden.

Vi tar gjerne imot henvendelser fra leserne. Er det noe som provoserer, engasjerer eller pirrer? Har du treningstips eller personlige erfaringer du ønsker å dele? Send oss et brev, da vel!



Illustrasjon: Lionel Royer, 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et