Gå til hovedinnhold

Nakensjokk i Würmstuggu-redaksjonen


Würmstuggu har den siste tiden mottatt flere likelydende leserbrev fra forskjellige avsendere. Vi velger å presentere ett av dem:

Kjære Wurmstuggu-redaksjon

Mener dere virkelig at jeg som leser skal ta deres «blogg» seriøst? Etter hva jeg forstår, består redaksjonen kun av hvite menn med med høyere utdannelse, interesse for «vestlig kultur» (som om noe slikt finnes) og presumptivt heterofilt seksualliv. Ja, det har sågar kommet meg for øret at dere arbeider i utdanningssektoren, alle som en. På hvilken måte representerer dere det norske folk? Hvorfor skal vi i det hele tatt lese denne «bloggen»? Jeg bare spør.

Med vennlig hilsen
Lykke Leifsdatter Zachariassen
3112 Tønsberg

(Vedlagt var et bilde av en naken mann ved en brønn. Red anm.)

Takk for at du spør. Vårt mål er at Würmstuggu skal være en kilde til opplysning og adspredelse, og vi ser med takknemlighet og betydelig kjærlighet på enhver som klikker seg inn på denne siden. Vi vil særlig anmode leseren om å tenke rene tanker og unngå å gi uttrykk for ideer og oppfatninger som kan virke krenkende på andre mennesker. Ord er farlige, og språket bør eksistere i en kontinuerlig renselsesprosess. Vi liker å se på på språket som gårsdagens undertøy, og kulturen som en vaskemaskin som renser vårt primære kommunikasjonsmiddel for leksikalsk smuss og semantiske og konnotative bakterier. 

Vi vil også anbefale Gary Moores album fra første halvdel av 1980-tallet - G-Force (nominelt sett et band, men i virkeligheten et soloprosjekt), Corridors of Power, Dirty Fingers og Victims of the Future. Sett under ett inneholder disse platene en bortimot overveldende mengde fremragende komposisjoner med «driv», energi og fengende melodier. Og selvfølgelig høyst tilfredsstillende gitarsoli. Gary Moore transcenderer på ingen måte den tradisjonelle tungrocken, men han har heller ingen interesse av det; han har nok med å utforske genren innenfor dens egne  rammer med med sin imponerende musikalitet og sitt overmenneskelige gitarspill. Vi har ikke å gjøre med et musikalsk geni, men snarere en virtuos med popteft og solide kompositoriske evner. Undertegnede har nok Dirty Fingers som favoritt, men alle platene er gode og varierte. For øyeblikket er det «Murder in the Skies» fra Victims of the Future som behager mine ører mest, men dette er noe som endrer seg hele tiden.

Vi tar gjerne imot henvendelser fra leserne. Er det noe som provoserer, engasjerer eller pirrer? Har du treningstips eller personlige erfaringer du ønsker å dele? Send oss et brev, da vel!



Illustrasjon: Lionel Royer

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H