Gå til hovedinnhold

Moral, umoral og kroppshygiene


Herunder vil jeg redegjøre for mitt inntrykk av to bøker som, hver på sin måte, handler om moral. Tegneserien om Tex Willer utforsker den praktiske moral i ei tid med relativt svak juridisk beskyttelse av mennesker og eiendom, i alle fall sammenligna med i dag, og Friedrich Nietzsche prøver å finne opphavet til de verdiene som utgjorde grunnlaget for den dominerende moralen i Europa på slutten av 1800-tallet, og som for så vidt framleis gjør det.

Nå har jeg lest den siste utgava av Tex Willer, altså nummer 660. «Stilt til veggs» er andre halvdel av fortellinga som starta med «Ken Bowens andre liv» i forrige nummer. Forfatter er Pasquale Ruju, og tegner er Gianluca Acciarino. Würmstuggus faste lesere vil huske at jeg likte første episode godt, og jeg kan forsikre dere om at jeg oå ingen måte blei skuffa over denne avsluttende episoden. Her begynner det med at den forhenværende revolvermannen, men nå lovlydige Ken Bowen oppdager at kjæresten og adoptivsønnen har blitt kidnappa av en røverbande han tidligere har hatt noen gnisninger med. Dermed blir han tvingi til å bistå i ranet av en pengetransport han sjøl har sikkerhetsansvaret for. Denne historia har nok av overraskende vendinger, brutale øyeblikk og mørke hemmeligheter, og Tex og Kit håndhever som vanlig loven med både kløkt, krutt og knyttnever. Avslutninga er både tilfredsstillende og ikke så reint lite rørende. Og akkurat som i forrige nummer er tegningene både elegante og behagelige å se på, la meg nok en gang berømme tusjinga, men først og fremst forteller de historia på en god måte. Jeg synes dette var ei riktig så god fortelling der det nok en gang er bifigurene som får skinne. Check it out!

Moralens genealogi av Friedrich Nietzsche kom ut i 1887, altså omtrent på samme tid som handlinga i Tex Willer utspiller seg. Den handler om åssen samfunnets moralske verdier har oppstått, og hvorfor veike og falske verdier som nestekjærlighet, tålmodighet, omsorg etc, har overtatt for de gamle aristokratiske verdier til de «blonde udyr» som erobra og herska i Europa i førkristen tid, og som i noen grad lever videre i visse samfunnslag, men da under sterkt press. Svaret på hvorfor vi har fått en slik omvurdering av moralen fra «herremoral» til «slavemoral» handler blant annet om jødisk-kristne mindreverdighetskomplekser, presteskapets resentiment, raseblanding og en feilaktig forståelse av fenomener som skyld og samvittighet. Boka er tidvis underholdende, den presenterer spennende teorier på en fengende måte, og han har noen interessante ideer om de psykologiske mekanismene bak det vi i dag gjerne omtaler som «virtue signaling» eller «godhetsposering», men alt i alt er den lite overbevisende, i hvert fall for meg, som tross alt foretrekker «slavemoralen», i hvert fall så lenge jeg lever i et sivilisert samfunn. Men det kan jo være fordi jeg er et svakt menneske som har blitt hjernevaska av de utspekulerte prestene. Og selv om Nietzsche påstår at han kritiserer nihilisme, er det vanskelig å se noe annet enn at det er nettopp det han forfekter. Nietzsches prosa blir av og til litt for anmasende og høystemt for min smak. Han legger for dagen en pasjonert indignasjon som kommer litt i vegen for ideene han presenterer. Oversettinga i denne utgava fra 1969 er ved Arild Haaland.

Og du, ikke glem å vaske kroppen din jevnlig, helst med såpe. Det er bra for helsa di, og det er bra for dine omgivelser.

Tex Willer nr. 660
«Stilt til veggs» av Pasquale Ruju og Gianluca Acciarino
Egmont, 2019

Moralens genealogi av Friedrich Nietzsche
Oversatt av Arild Haaland
Gyldendal, 1969



Illustrasjon: Mikhail Nesterov

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib