Gå til hovedinnhold

Homosjokk i Morgan Kane!


Et liv på dødens rand gjorde nok en mann gjerrig på følelser, redd for det uforutsette, men livet sydet aldri sterkere enn like før et drap.

Louis Masterson
Morgan Kane: Kane’s lov
Bladkompaniet 1974

Det siste året har jeg lest en god del western. Walt Slade, Clay Allison, Tex Willer - og, selvfølgelig, Morgan Kane, Norges fremste westernhelt. Kane’s lov (ja, det er apostrof i tittelen) er en novellesamling fra 1974 bestående av fem noveller opprinnelig publisert i bladet Western. Her er det én novelle om den unge Kane fra Texas Rangers-perioden, og fire om den eldre og mer erfarne US Marshalen. 

Den første novellen var ikke all verden i mine øyne. Intrigen er grei nok, men det er noe med måten historien fortelles på som skurrer. Den allvitende fortellerstemmen refererer for eksempel flere ganger til ting som kommer til å skje i fremtiden, altså i andre bøker, men som ikke har noen relevans for handlingen her og nå. Frempek har selvfølgelig en funksjon om det det pekes mot faktisk skjer, men her blir det bare unødvendig, malplassert intertekstualitet. 

De resterende  novellene er glimrende skjebnedramaer fra den amerikanske sivilisasjonens utkant i annen halvdel av 1800-tallet. I alle fortellingene må Kane innhente eller uskadeliggjøre revolvermenn av ulik moralsk avskygning. Kane og de andre figurene vi møter her, er ikke på noen måte realistiske personer med psykologisk dybde, men det er heller ikke meningen. De er arketyper. Kane er en typisk helt med svake sider og et indre mørke, men først og fremst en representant for lov og orden i et lovløst samfunn. Men Kane er ikke bare en lovens mann, han er også nidkjær og ærgjerrig. Og han tolererer ikke at noen er bedre enn ham med revolveren. Ellers møter vi forføreriske, svikefulle femme fataler, jomfruer i nød, desperados og fordrukne sheriffer.

Det som gjør novellene så betagende, er ikke karakterene i seg selv, men hvordan de koreograferes rundt på scenen som i en klassisk tragedie. Det er til syvende og sist skjebnen som er protagonisten i disse fortellingene. Og våpnene, som uten unntak beskrives i inngående detalj, er alltid det som driver handlingen fremover. De fleste mennene vi møter her, er i bunn og grunn ikke mer enn menneskelige forlengelser av de våpen de bærer.   

Årene etter borgerkrigen var i De forente staters randsone en kaotisk tid preget av vold og minimal statlig inngripen i folks liv. Kommunikasjon over lange avstander var begrenset, og Morgan Kane må ofte handle like mye på instinkt som på kunnskap. Og hans måte å løse problemer på innebærer selvfølgelig alltid voldsbruk. Dette er western.

Det er som sagt de siste fire novellene her som er best. De er alle underholdende og godt skrevet. (Dessverre er det en del skjemmende trykkfeil.) De er i det store og hele dystre, men i den siste fortellingen er det faktisk også litt humor. Jeg satt i hvert fall og humret. Det er ikke mye utenomsnakk; vi får vite akkurat det vi trenger å vite, men ikke mer. Og alle novellene slutter på en måte som gjør at en må tenke litt. Alt i alt en ganske bra bok. Check it out! 


(Forøvrig er denne novellesamlingen sjokkerende heteronormativ. Det virker som forfatteren vil ha leseren til å tro at det ikke fantes homofil kjærlighet i det ville vesten.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H