Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Ørene åpnes

 




Ørene åpnes

Arild Vangen

Aschehoug, 2025


Formodentlig er det oplyste Borgerskab interessert i å få vite hva man kan vente seg av Arild Vanges nye diktsamling Ørene åpnes. Herværende tekst er et forsøk på å klargjøre dette for Würmstuggus publikum, eller i det minste den delen av Würmstuggus publikum som setter sin ære i å holde seg oppdatert på det som rører seg i moderne lyrikk i dette tredje decennium i det som populært kalles det 21. århundre. 


Boken består av fire avdelinger, eller muligens tre lange dikt, for i den grad det eksisterer et meningsinnhold i den samlede tekstmassen, er den kompartmentalisert i disse fire enhetene, som alle har en overordnet tittel: «Døren er ingen avskjed (essay)», «Perhaps wie ein Häppchen happiness (dramolett)» og «Koret som bare solen kan dirigere (poem)». Her skal vi altså ha med tre genrer å gjøre, men i virkeligheten er det ingenting ved disse tekstene som plasserer dem utenfor det vi siden annen verdenskrig har kalt «norsk lyrikk». Vi snakker altså om tekster med korte linjer, mye luft på sidene, uortodoks tegnsetning (altså i forhold til konvensjonell prosa) og kryptisk meningsinnhold.


Første avdeling består av tekster, eller, som antydet, én tekst delt inn i korte strofer på tre, eller i noen tilfeller to, linjer. Her møter vi et «jeg» og et «du», ofte slått sammen til et «vi». Setningene er ofte svært enkle, og flyt mellom linjene er ofte fraværende. I del to møter vi også to personer, men her heter de «Arild» og «Anna». Her benytter forfatteren noe som kan minne om dramaform. Ofte er tekstene satt opp som korte replikkvekslinger. Her iblandes det norske språket elementer av tysk og engelsk. Her inntar forfatteren rollen som «homo ludens», en som leker seg med språk og genrekonvensjoner. Tekstene i siste del er mer tradisjonelt satt opp. Her er det noe mer flyt mellom linjene, og noen strofeinndeling finnes ikke (med mindre det er ett langt dikt, og hver side med tekst er å forstå som en strofe). Det er vanskelig å si noe om hva forfatteren ønsker å formidle utover å leke seg med form og dessuten ramse opp diverse navn på plantearter, fuglearter og insektarter, aller helst artsnavn som er ukjente for folk som ikke har en intens interesse for merkelappene vitenskapen har satt på naturens bestanddeler. Kanskje det er den nitide kategoriseringen av den observerbare natur som er hele poenget? Eller kanskje Arild Wange, på poeters vis, bare synes ordene er morsomme å skrive? For noen estetisk verdi er det vanskeligå se i tekstene. 


Utover dette er det lite å si om boken.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...