Gå til hovedinnhold

Sterk sesongstart

 

Tex Willer nr. 689

«Bak masken» 

av Pasquale Ruju, Antonello Rizzo og Michele Benevento

Egmont, 2022


Vi er kommet til årets andre utgave av Tex Willer, det 689. nummeret siden starten i 1971. Bak Claudio Villas dramatiske og på alle måter fremragende omslagsillustrasjon finner vi historien «Bak masken», den andre og avsluttende delen av historien som ble innledet i forrige nummer. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter. 


For å ta det viktigste først: Joda, manusforfatterne Pasquale Ruju og Antonello Rizzo og tegneren Michele Benevento klarer å fullføre historien på høyst tilfredsstillende vis. Når jeg tenker meg om, er det lenge siden jeg har lest en Tex-historie med så stor underholdningsverdi og så gode tegninger som dette to delers eposet. Dette må absolutt kunne kalles en sterk sesongstart.


Ingrediensene vi ble introdusert for i forrige episode har nå kokt en stund og kommer her til sin rett. Noen nye ingredienser blir tilsatt i denne episoden, blant annet et vogntog med nybyggere på vei til California, men i det store og hele er dette en kulminasjon av opplegget som ble satt i gang i forrige episode. Siats og hans bande, major Conroy og Tom Colter har alle noen overraskelser på lur til Tex og Kit, som på sin side deler ut kuler og knyttneslag til høyre og venstre og bruker sine deduktive evner etter velkjent mønster. 


Bakteppet for fortellingen og kjernen i konflikten er det antagonistiske forholdet mellom amerikansk ekspansjonisme og indianernes territorielle rettigheter på 1800-tallet, en langvarig konfliktlinje som mot slutten av århundret ble løst med midler som med moderne terminologi kan betegnes som etnisk rensning og folkemord. Det er selvfølgelig ikke første gang Tex lusker rundt i dette terrenget, men jeg synes manusforfatterne behandler konflikten mellom indianerne og den amerikanske statsmakten på en mer nyansert måte her enn vi vanligvis ser i Tex Willer. Historien er både fräsch og oppfinnsom, med snikende uhygge, intense, velkoreograferte actionsekvenser og et stramt plot som engasjerer. Dette er en ganske alvorstung historie med færre muntre replikkvekslinger  mellom Tex og Kit en vi er vant med, men til gjengjeld får hver av de to heltene muligheten til å skinne på egenhånd i historiens andre halvdel.


Og Beneventis tegninger er akkurat like utmerkede som i forrige nummer, hvilket vi si adskillige hakk over gjennomsnittskvaliteten i Tex det siste året. Jeg håper ikke vi må vente to år til før han dukker opp i Tex Willer igjen.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...