Gå til hovedinnhold

Hvite netter

 

Fjodor Dostojevskij

Hvite netter

Oversatt av Geir Kjetsaa

Solum, 1980


Selv om Russland viser stormaktsmuskler om dagen og i Vestens øyne fremstår som en røverstat, velger Würmstuggu å slå et slag for russisk litteratur på denne andre dagen av krigen i Ukraina. Vi skal riktignok bevege oss et godt stykke tilbake i tid, for Fjodor Dostojevskijs kortroman Hvite netter, med undertittelen En sentimental roman (Fra en drømmers erindringer) ble opprinnelig utgitt i 1848, mens Det russiske imperiet fremdeles hvilte i Romanovenes trygge favn, og tsar Nikolaj I satt på tronen. Den utgaven jeg har lest, er utgitt i 1980 og oversatt til norsk på sedvanlig glitrende vis av Geir Kjetsaa, som også har skrevet et forord.


Handlingen utspiller seg i St. Petersburg, og i hovedrollen møter vi en ung, ensom mann som kun i beskjeden grad befatter seg med virkeligheten. Han er nemlig en drømmer og foretrekker fantasien og dagdrømmenes uforpliktende forlystelser fremfor den virkelige verden og de sosiale engasjementer som følger med om man skal ta del i den, kanskje som en overlevelsesmekanisme i den moderne, anonyme storbyen. Uansett møter vår navnløse helt en kveld Nasteka, en ungpike som han sporenstreks forelsker seg i. Selve handlingen utspiller seg over fire kvelder, der de to forteller sine historier. Jeg skal ikke si så mye om hva disse historiene består i, men det havner om kjærlighet, savn, håp og skuffelse. Epilogen er ikke oppløftende. 


Jeg vet ikke om jeg helt kjøper persontegningene i denne fortellingen. Deres emosjonelle inderlighet virker ikke realistisk, ja, en smule patologisk. Dette er forsåvidt ikke utypisk for Dostojevskij. Karakterene hans har alltid noe karikert ved seg, spør du meg. Men det kan jo være at disse menneskene faktisk finnes, (og det gjør de jo når jeg tenker meg om) men at jeg bare ikke forventer å finne dem i litteraturen. Sorry, men jeg foretrekker Turgenjevs og Tolstojs mer nøkterne karakterer. 


Hovedpersonens henfallenhet til drømmerier og innbilning får meg til å tenke på de moderne kjønnsideologiske aktivistene og deres berøringsangst overfor virkeligheten. Men han er bare en harmløs stakkar og ikke en autoritær virkelighetsfornekter. Ellers kan jeg tenke meg at han lett kan gis en diagnose eller stemples med en eller annen personlighetsforstyrrelse av de som driver med sånt i sitt yrkesliv. Jeg synes det går fint å la ham være den han er som unik litterær figur. 


Men selv om jeg har mine innvendinger, har jeg ingen problemer med å anbefale denne boken til lesere som er interessert i å slå i hjel et par timer med en språklig elegant og velkomponert fortelling om to mennesker som tar liten plass, men til gjengjeld rommer mye. 


Omslaget til denne utgaven fra Solum er imidlertid bælstygt, men hva gjør vel det?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H