Gå til hovedinnhold

Veien frem nr. 4 1936

 


Veien frem nr. 4

Mai 1936

Redaktør: Nordahl Grieg


Vi er kommet til tredje artikkel i serien om Nordahl Griegs tidsskrift Veien frem. I nummer 3 fant jeg ingenting om Sovjetunionen, derfor hopper vi freidig videre til nummer 4. Vi er kommet til april 1936. Det har fortsatt ikke brutt ut noen borgerkrig i Spania, men italienerne herjer fortsatt i Etiopia, i Tyskland forbereder de seg til olympiske leker, og i Russland legges planene for den første store moskvaprosessen.


Til dette nummeret har professor Harald Ulrik Sverdrup levert en artikkel om «Sovjetunionens arktiske forskning». I artikkelen, som i hovedsak bygger på materiale fra det britiske tidsskriftet The Polar Record, beretter Sverdrup om utforskningen av de arktiske regionene i og nord for Sibir de siste 20 årene. Dette var pionerarbeid som kom til å få stor betydning for Russland i årene fremover.


Den russiske dramatikeren Sergej Tretjakov, som vi møtte i nr. 2 (og som endte sine dager som et offer for Stalins store terror i 1937), har skrevet en artikkel om Kina. Tretjakov var på dette tidspunktet aktuell med en oppføring av stykket «Brøl Kina!» på Den Nationale Scene i Bergen. «Når De kommer til Kina foretar De en reise et halvt årtusen tilbake til den dypeste middelalder,» slår han fast. Dette er revolusjonens og borgerkrigens Kina der «de sociale forskyvninger er proporsjonale med landets utstrekning og folkets levedyktighet. Dette er et land med veldige folkeoppstander som avløser hverandre i uavbrutt rekkefølge.» Tretjakov behandler borgerkrigen på svært overfladisk vis. Kuomintang nevnes ikke, men den kinesiske røde armé fremheves selvfølgelig. Her er sågar sammenligninger med Aleksander den stores falankser og Xenofons grekere. Men nå skal vi ikke bruke for mye tid på denne artikkelen som, til tross for at den er skrevet av en russer, slett ikke handler om sovjetiske forhold.


Også i dette nummeret bidrar Ivar Digernes med en lengre artikkel der han bruker marxist-leninistisk teori om de store spørsmål. Denne gangen er det «Nasjon og klasse». Her imøtegår han påstanden om at arbeiderbevegelsen fornekter fedrelandet og de nasjonale verdier. Med sitater fra både Lenin og Stalin («Om det nasjonale spørsmål» forsøker han å demonstrere at kommunistenes syn på nasjonalfølelse slett ikke er så negativ som borgerskapet skal ha det til. Marxist-leninistene ser nemlig at det er de arbeidende masser som er bærerne av den sanne nasjonale kultur, som riktignok vil forsvinne etter kommunismens endelige seier. Digernes er også kritisk til ideen om at sovjetpatriotismen er en ny form for nasjonalisme. «Den borgerlige nasjonalisme er i våre dager blitt til chauvinisme, til fascistisk blod- og rasemystikk.» Mon det. (Men selv om Digernes´ ideologiske skjema ikke er særlig fruktbart med hensyn til å skape innsikt i disse spørsmålene, inneholder artikkelen noen interessante betraktninger rundt norsk utviklingen av norsk nasjonalisme på 1800-tallet og språkstriden på 1900-tallet. Men dette har ingenting å gjøre med Sovjetunionen, så vi gir oss her.) Jeg skulle imidlertid gjerne sett Digernes plassere de sovjetmyndighetenes blodige kamp mot den ukrainske nasjonalismen i sitt marxist-leninistiske skjema, men det er vel for mye forlangt av et NKP-medlem som tilbrakte den første halvdelen av 30-årene i Moskva.


Følg med videre!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H