Gå til hovedinnhold

Veien frem nr. 1 1936

 


Veien frem nr. 1, februar 1936

Redaktør: Nordahl Grieg


I februar 1936 utga Nordahl Grieg det første nummeret av tidsskriftet Veien frem. Tidsskriftet kom med en håndfull nummer i 1936 og 1937 og publiserte tekster av venstreorienterte skribenter fra inn- og utland. Året før hadde Grieg kommet hjem fra et to år langt opphold i Sovjetunionen, og i 1938 skulle Grieg utgi sin roman Ung må verden ennu være, der han la frem et litterært forsvar av stalinismen og Moskva-prosessene. Med tanke på at Veien frem dekker de to årene mellom, og disse to årene var preget av ekstrem represjon i Sovjetunionen, kan det synes interessant å finne ut hvordan SSSR fremstilles i tidsskriftet. Grieg var som kjent sympatisk innstilt til både kommunismen og Sovjetunionen, og flere av tidsskriftets bidragsytere var sovjetiske borgere. Vi begynner med nummer 1 og forsøker å arbeide oss gjennom i alle fall den første årgangen av tidsskriftet. 


Først litt historisk kontekst: På denne tiden ledet Johan Nygaardsvold (DNA) den norske regjeringen, konservative Stanley Baldwin var britisk statsminister og demokraten Franklin D. Roosevelt var president i USA. I Europa opplevde de antidemokratiske kreftene store fremganger. I Sovjetunionen var Josef Stalin i ferd med å begynne den store terroren, i Italia var Mussolinis fascistregime på høyden av sin popularitet etter å ha invadert Etiopia året i forveien. Adolf Hitler forberedte de olympiske leker i Berlin, og i Spania begynte opptakten til det som skulle bli et av hovedtemaene i Veien frem - den spanske borgerkrigen.


I den innledende artikkelen i det første nummeret av Veien frem setter Nordahl Grieg to lyrikeres syn på krigen opp mot hverandre. På den ene siden briten Wilfred Owen, som falt i strid under første verdenskrig, og på den andre siden de n italienske futuristen Filippo Marinetti vel kjent for sine fascistiske sympatier. Wilfred Owen stiller spørsmål ved krigens nødvendighet, mens Marinetti bejubler eksplosjonene, «kanonenes orkideer» i den italienske krigen i Etiopia. Griegs budskap er klart. Han taler fredens sak. Han frykter at fascistene skal starte en ny verdenskrig, og med utgangspunkt i en marxistisk forståelse av fascismen som «kapitalismens stormtropper», velger han arbeiderklassen som sin allierte i kampen for «et nytt samfund, fredens og sosialismens». 


I friske ordelag retter Grieg også et spark mot norske kulturradikalere, som han mener har sviktet i kampen mot krigen og fascismen. «Den ubevisste frykten for virkeligheten har altfor ofte skapt en kvasi-radikal maskerade, hvor individets psykologiske og seksuelle anfektelser er blitt utnevnt til høieste «dristighet». Disse «uredde» folkene liker å tro at deres libido er menneskehetens ytterste skyttergravslinje.» Det er ikke vanskelig å trekke paralleller til dagens post-sosialistiske venstreside. Interessant nok har Grieg med seg et par av libidoens skyttergravskrigere som bidragsytere i dette nummeret, Sigurd Hoel og Aleksandra Kollontai.


Det er altså kampen mot krigen og fascismen som er Veien frems program. Grieg vil vekke folket til denne kampen og setter opp to mulige utfall: «den fascistiske tilintetgjørelse av all kultur og frigjørelsen av alle krefter i det klasseløse samfunn». Man kan vel kalle Grieg en ganske typisk mellomkrigssosialist som ser storpolitikken som et nullsumspill. Verden er i en eksistensiell krise, og kun en vei kan lede ut av mørket. Veien, som dagslyset, går fra øst mot vest. Grieg er antifascist, men også antiliberalist. Han er imot krigen, eller i alle fall fascistenes krig, og anser åndsarbeidernes allianse med proletariatet som nøkkelen til fascismens nederlag og fredens seier.


Det første bidraget som handler eksplisitt om Sovjetunionen er en artikkel av Aleksandra Kollontaj, som på denne tiden tjente som diplomat i Stockholm. Her svarer hun på spørsmål om kvinnenes stilling og familiens kår i det sovjetiske samfunnet. Hun gir til kjenne et optimistisk, for ikke å si utopisk, syn på potensialet for endring av mellommenneskelige normer i det sosialistiske samfunnet. «Vi arbeider for å skape en ny psykologi,» skriver hun og beskriver hvordan sovjetiske menn og kvinner er i ferd med å frigjøre seg fra tradisjonelle og økonomiske hensyn når de inngår romantiske forbindelser. Dette har blant annet sin årsak i kvinnenes økte deltagelse i arbeidslivet og dermed styrkede selvstendighet vis a vis tradisjonelle autoriteter og normer. Her hadde nok Kollontaj et betydelig mer radikalt syn enn sovjetstatens ledere, for ikke å snakke om den jevne sovjetborger, som fortsatt for en stor del levde i tradisjonelle jordbrukssamfunn, selv halvveis inn i den andre femårsplanen og de genocidale angrep disse hadde blitt utsatt for av myndighetene bare et par år tidligere. På spørsmålet om hva sovjetkvinnens første interesse burde være, «kjærlighet til en mann eller til staten, til samfunnet?» svarer Kollontaj kontant: «Samfunnet må komme først.» Med den typiske sammenblandingen av normativ og deskriptiv retorikk som vi ofte ser hos marxister, erklærer hun at «vi kvinner i Sovjetunionen [gir] vår første og varige kjærlighet til det sosialistiske samfund som vi bygger opp med begeistring og energi, og som gir oss mulighet for å være frie mennesker».


Det neste bidraget som vedrører sovjetiske forhold, er den danske forfatteren Martin Andersen Nexøs essay om «Kultur og social aksjon». Her gir Nexø (formodentlig ubevisst) til kjenne sin skuffelse  over, som intellektuell, å tilhøre «menneskehetens baktropp». Men det russiske litterære etablissementet har funnet opp en ny stilart som kan bringe dikteren ut av sin misère: den sosialistiske realisme. «Den ophøier dikteren til å være en viktig kulturkjemper, en «sjelens ingeniør», og forlanger av ham at han skal innordne sine små individualistiske enheter under det felles formål, slutte op i kamprekkene, mestre sine evner og gaver og sette dem inn i kampen for fremtiden.» Det er den stalinistiske orden som skal gi dikterne den statusen de fortjener.


Til slutt skriver redaksjonssekretær Ivar Digernes en artikkel, «Det klasseløse samfund» som er inne på sovjetiske forhold, blant annet med forsvar av «proletariatets diktatur» og  tvangskollektiviseringen av landbruket i den første femårsplanen, men perspektivet er så teoretisk og virkelighetsfjernt at det virkelige Russland synes irrelevant for tekstens innhold. I så måte står artikkelen i en solid marxist-leninistisk tradisjon.


Avslutningsvis bemerker vi at Leon Trotskij, som på denne tiden oppholdt seg i Norge etter å ha fått innvilget asyl, ikke nevnes i artikkelen «Politiske flyktninger i Norge».


Dette var altså det første nummeret av Veien frem. Følg med videre!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H