Gå til hovedinnhold

Tre bokomtaler!



Sannsynligvis orienterer du deg i den fysiske verden ved hjelp av sanseapparatet og de kognitive evnene som også gjør deg i stand til å forstå de sorte symbolene som akkurat nå åpenbarer for deg et meningsinnhold som kanskje er deg knakende likegyldig og intet mer enn et resultat av en tilfeldig skjermberøring, eller som du aktivt har oppsøkt nettopp for å ta del i tanker du ikke selv har tenkt. Men verden kan også oppleves ved å benekte sanseapparatets inntrykk og heller bruke kognisjonen, gjerne i tospann med følelsene, til å konstruere hypotetiske strukturer som bedøver, behager, trøster eller endog vekker viljen til å gjenoppta bruken av sanseapparatet. Her omtales tre litterære verker som på ulikt vis beskriver og diagnistiserer menneskets tilværelse i verden. 


Vi begynner med Michel Houellebecqs roman Kartet og terrenget fra 2010. Romanen omhandler en kunstner som gjennom  sine arbeider dokumenterer et Frankrike, som vel egentlig må forstås som et bilde på Europa, i endring, ja man kan kanskje si forfall, fra produserende, fremtidsrettet verdensmakt til postindustrielt hvilehjem for nostalgiske navlebeskuere som er mer opptatt av narrativet om seg selv enn det autentiske livet. Et friskt innslag er Houellebecqs iscenesettelse av seg selv som romanfigur, noe som tar en bisarr vending i bokens siste del, kanskje som en ironisk kommentar til idéen om forfatterens død. Boken er både gåtefull og fascinerende, men først og fremst er det en svært god roman, selv om det er ikke helt lett å få tak på den, for handlingen er lite helhetlig, og ideene går i alle retninger. Til å være en Houellebecq-roman er Kartet og terrenget overraskende lite «provoserende» for de som har for vane å la seg provosere av sånt. Selv har jeg ingen problemer med å anbefale den.


Morgan Kane-romanen Hevn er en klassisk westernroman som tematiserer kjønnsakten som hevnmiddel. En femme fatale ønsker å hevne seg på mannen som fikk henne kastet i fengsel, og får med seg et kobbel med revolvermenn for å få has på Kane. Klimakset er ikke den uunngåelige blodige opprydningen til slutt, men snarere et nattlig møte mellom helten og skurken der begjæret tar overhånd, og sensualitet og hat går opp i en høyere enhet. Jo, det er sterke følelser Hallbing skildrer, og han skildrer dem overbevisende, men de er bare krusninger på de driftene som dypest sett er kilden til menneskenes handlinger og valg. I så måte er dette en erketypisk Kane-roman. Språklig sett er den virkelig god, med et billedrikt og poetisk språk som både er antydende og direkte - og aldri kjedelig. 


Jeg skal ikke påberope meg noe sterkt forhold til den tyske forfatteren Heinrich von Kleist (1777-1811), men jeg kom nå engang over den nye samlingen fortellinger, anektoter og essays i Bjørn Aasheims oversettelse fra Solum. Her finner vi to fortellinger, «Hittebarnet» og «Tvekampen», som begge er vel verdt å lese. Den første er en regelrett tragedie med handling fra Italia, der en rik handelsmann gjør en skjebnesvanger avgjørelse i det han adopterer en foreldreløs gutt under en pestepidemi. Den andre historien, «Tvekampen» er en romanse med handling fra middelalderen. Fortellingen, som omhandler høyadelige intrigenter og ridderlig konflikt mot et bakteppe av eksotisk rettstenkning i Det tysk-romerske riket. Der «Hittebarnet» låner av tragedien, er denne har denne fortellingen nærmest form av et eventyr. Språklig sett er det mer så som så. Særlig «Tvekampen» er preget av fryktelig lange setninger, og jeg innrømmer gladelig at jeg måtte  lese flere av dem to-tre ganger for å få med meg innholdet. Når det er sagt, er «Hittebarnet» mye mer lettlest. Denne boken inneholder også en rekke helt korte «anekdoter» av varierende underholdningsverdi. Og «essayene», som egentlig bare er korte tekster om kunst og forskjellige filosofiske temaer, er heller ikke spesielt interessant lesning, i hvert fall ikke for denne leseren. Kleist tok sitt eget liv i 1811.


Disse bøkene har kanskje ikke gjort meg til et bedre menneske, de er tross alt skrevet av hvite europeiske menn, men de har underholdt meg og trolig også, i noen grad, gjort meg rikere i åndelig forstand, med større evne til å tenke rene, korrekte tanker.




Kartet og terrenget av Michel Houellebecq, 2010

Morgan Kane: Hevn av Louis Masterson (Kjell Hallbing), 1967

To fortellinger, anekdoter og essays av Heinrich von Kleist, 2020



Illustrasjon: Alejo Vera Estaca, 1881

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...