Gå til hovedinnhold

To døde, hvite menn og en kvinne

 


Av Håkon Daniel Myhre


I det siste har jeg lest en engelsk utgave at de nedtegnede tankene til den romerske keiseren Marcus Aurelius, under tittelen Meditations, eller Til meg selv, som verket kalles på norsk. Jeg snublet over verket i en bokhandel nylig, og har lest det med stor interesse. Kanskje det mest fascinerende med dette verket, er at det aldri var skrevet for å utgis, eller for at andre mennesker skulle lese det i det hele tatt.


Teksten er en samling notater og ordtak og mer eller mindre sammenhengene tanker som Marcus Aurelius skrev til seg selv i løpet av sin tid som keiser, og reflekterer hans indre strider, tvil og vurderinger. De dreier seg aldri om politikk eller hans offentlige virke, annet enn i noen vage referanser, men utelukkende hvordan en god, selverkjennende mann skal forholde seg til verden rundt han. 


Hans fokus er nesten utelukkende på det allmenne, det er ingen (direkte) diskusjoner om hoffets intriger, diplomati, krig, eller ledelse, men om hvordan man forholder seg til menneskene man omgås i det daglige, kanskje særlig de som gjør en forbannet, og om hvordan man forholder seg til sine plikter, også når dette koster en veldig mye. Det er slående hvor mye man kan kjenne seg igjen i, men det er også slående hvordan hans begrepsbruk ofte er helt anderledes. Det hjelper likevel å ha litt kjennskap til den antikke verdens forståelse for å skjønne alt han mener. Han skriver, f.eks. ganske mye om å «leve i tråd med naturen». Med dette mener han ikke hva mennesker har drifter til, men snarere å leve mot et ideal om det fulle potensialet til mennesket, som et vesen av fornuft og visdom. Kort sagt å leve, så langt en kan, etter de fire klassiske dydene, visdom, måteholdenhet, mot, og rettferdighet.


I motsetning til andre filosofiske tekster fra antikken, bruker ikke meditasjonene noen spesiell tid til å argumentere for et sett med proposisjoner eller verdier, slik f.eks. Platon gjør i sine berømte dialoger. Aurelius tar mesteparten av sine holdninger for gitt, og er heller et sett med diskusjoner om hvordan man oppnår det «gode» eller «hellige», rettet mot leseren. Dette er en annen indikasjon på at Aurelius skrev til seg selv. I et avsnitt står det bare «Ingen flere omstendelige diskusjoner om hva det vil si å være en God Mann! Vær en!».


Min utgave av verket er del av «Penguin Classics» serien, og er oversatt av Martin Hammond. Den innholder en omfattende introduksjon og noter, som er nyttig for de som er interessert i verkets kontekst, og betydningen av uttrykk og henvendelser Aurelius kommer med. Verkets tittel, Meditations, er etter mitt syn vel valgt (det er blitt påført i ettertid, Marcus Aurelius ga det aldri noen tittel), da det er noe meditativt, eller kanskje poetisk, ved det. Passasjer gjentar seg, gjerne ordrett, og man finner ofte ekkoer av tidligere kapitler og bøker. Tidvis kan verket nesten virke som en samling salmer. Det er absolutt verdt å utforske, om du har lyst til å få et innblikk i stoisk tankegang, eller et glimt inn i sjelen til en keiser som døde for over 1700 år siden.


Ved siden av Meditations, har jeg òg lest to romaner. Den første av disse er Viga-Ljot og Vigdis, av vår egen Sigrid Undset. Dette er en fortelling om to mennesker som levde henholdsvis på Island og i Norge rundt år 1000. Denne utrolig vakre fortellingen er en dyp tragedie om hvordan det går når impulser, raseri, bitterhet og hat får råde over menneskene, snarere enn forsiktighet, ømhet, generøsitet, kjærlighet og tilgivelse. Den er skrevet etter modell av de klassiske islandske sagaene, og er veldig verdt å lese. 


Jeg har også lest den klassiske western-romanen The Virginian, av Owen Wister. Denne romanen, fra 1902, er en vakker romanse om livet på prærien i Wyoming-territoriet på 1870-tallet. Fortellingen har mange av de klassiske sjangertrekkene til western-historier, inkludert en avsluttende pistol-duell. Den er likevel en stort sett langsom og kontemplativ affære, uten mye dramatikk. Men den driver mot sjelen en del ganger, kanskje mest når hovedpersonen må delta i hengingen av noen kvegtyver, og det preger ham sterkt. Alt i alt en nydelig fortelling, vel verdt å lese.



Illustrasjon: Louis Moe, 1898


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib