Gå til hovedinnhold

To døde, hvite menn og en kvinne

 


Av Håkon Daniel Myhre


I det siste har jeg lest en engelsk utgave at de nedtegnede tankene til den romerske keiseren Marcus Aurelius, under tittelen Meditations, eller Til meg selv, som verket kalles på norsk. Jeg snublet over verket i en bokhandel nylig, og har lest det med stor interesse. Kanskje det mest fascinerende med dette verket, er at det aldri var skrevet for å utgis, eller for at andre mennesker skulle lese det i det hele tatt.


Teksten er en samling notater og ordtak og mer eller mindre sammenhengene tanker som Marcus Aurelius skrev til seg selv i løpet av sin tid som keiser, og reflekterer hans indre strider, tvil og vurderinger. De dreier seg aldri om politikk eller hans offentlige virke, annet enn i noen vage referanser, men utelukkende hvordan en god, selverkjennende mann skal forholde seg til verden rundt han. 


Hans fokus er nesten utelukkende på det allmenne, det er ingen (direkte) diskusjoner om hoffets intriger, diplomati, krig, eller ledelse, men om hvordan man forholder seg til menneskene man omgås i det daglige, kanskje særlig de som gjør en forbannet, og om hvordan man forholder seg til sine plikter, også når dette koster en veldig mye. Det er slående hvor mye man kan kjenne seg igjen i, men det er også slående hvordan hans begrepsbruk ofte er helt anderledes. Det hjelper likevel å ha litt kjennskap til den antikke verdens forståelse for å skjønne alt han mener. Han skriver, f.eks. ganske mye om å «leve i tråd med naturen». Med dette mener han ikke hva mennesker har drifter til, men snarere å leve mot et ideal om det fulle potensialet til mennesket, som et vesen av fornuft og visdom. Kort sagt å leve, så langt en kan, etter de fire klassiske dydene, visdom, måteholdenhet, mot, og rettferdighet.


I motsetning til andre filosofiske tekster fra antikken, bruker ikke meditasjonene noen spesiell tid til å argumentere for et sett med proposisjoner eller verdier, slik f.eks. Platon gjør i sine berømte dialoger. Aurelius tar mesteparten av sine holdninger for gitt, og er heller et sett med diskusjoner om hvordan man oppnår det «gode» eller «hellige», rettet mot leseren. Dette er en annen indikasjon på at Aurelius skrev til seg selv. I et avsnitt står det bare «Ingen flere omstendelige diskusjoner om hva det vil si å være en God Mann! Vær en!».


Min utgave av verket er del av «Penguin Classics» serien, og er oversatt av Martin Hammond. Den innholder en omfattende introduksjon og noter, som er nyttig for de som er interessert i verkets kontekst, og betydningen av uttrykk og henvendelser Aurelius kommer med. Verkets tittel, Meditations, er etter mitt syn vel valgt (det er blitt påført i ettertid, Marcus Aurelius ga det aldri noen tittel), da det er noe meditativt, eller kanskje poetisk, ved det. Passasjer gjentar seg, gjerne ordrett, og man finner ofte ekkoer av tidligere kapitler og bøker. Tidvis kan verket nesten virke som en samling salmer. Det er absolutt verdt å utforske, om du har lyst til å få et innblikk i stoisk tankegang, eller et glimt inn i sjelen til en keiser som døde for over 1700 år siden.


Ved siden av Meditations, har jeg òg lest to romaner. Den første av disse er Viga-Ljot og Vigdis, av vår egen Sigrid Undset. Dette er en fortelling om to mennesker som levde henholdsvis på Island og i Norge rundt år 1000. Denne utrolig vakre fortellingen er en dyp tragedie om hvordan det går når impulser, raseri, bitterhet og hat får råde over menneskene, snarere enn forsiktighet, ømhet, generøsitet, kjærlighet og tilgivelse. Den er skrevet etter modell av de klassiske islandske sagaene, og er veldig verdt å lese. 


Jeg har også lest den klassiske western-romanen The Virginian, av Owen Wister. Denne romanen, fra 1902, er en vakker romanse om livet på prærien i Wyoming-territoriet på 1870-tallet. Fortellingen har mange av de klassiske sjangertrekkene til western-historier, inkludert en avsluttende pistol-duell. Den er likevel en stort sett langsom og kontemplativ affære, uten mye dramatikk. Men den driver mot sjelen en del ganger, kanskje mest når hovedpersonen må delta i hengingen av noen kvegtyver, og det preger ham sterkt. Alt i alt en nydelig fortelling, vel verdt å lese.



Illustrasjon: Louis Moe, 1898


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...