Gå til hovedinnhold

Kjærlighet og død i Mexico

 

Tex Willer: Lidenskap ved Rio Grande

av Jacopo Rauch og Sandro Scascitelli

Egmont, 2020


En ny Tex Willer-bok i farver er ute, litt forsinket denne gang, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sies det. Så er «Lidenskap ved Rio Grande» noe tess? Ja, jeg vil si det. Manuskriptet er ved Jacopo Rauch, mens Sandro Scascitelli står for tegningene. 


Selv om det er en kjærlighetshistorie som står i sentrum her, med både heftige omfavnelser og kyssing på framsk manér, er det egentlig ikke så veldig mye lidenskap i denne fortellingen, for først og fremst er det en actionhistorie med handling fra Mexico. Et ganske stereotypisk Mexico, riktignok, med korrupte, inkompetente rurales, brutale bandidos og en ond godseier i den sentrale skurkerollen. At Tex og Kit utøver sin barske justis på fremmed territorium, problematiseres i overraskende liten grad. Det ville ikke forbauset meg om våre helters handlinger i denne historien ville utløst en diplomatisk krise i den virkelige verden. Men historien er fin, den. De eiendommelige maktrelasjonene i dette mytiske Mexico danner et fint bakteppe for en fin actionfortelling med klart definerte helte- og skurkeroller. (Skjønt, når jeg tenker meg om, må jeg si jeg foretrekker de Tex-historiene der skillet mellom godt og ondt er like klart som her.) 


Jacopo Scascatellis tegninger er fine og dynamiske. Han skildrer action og natur på en overbevisende måte, og sekvensielt fungeret det utmerket. Men det er noe med hvordan han tegner ansikter som irriterer meg litt. De fleste personene er tegnet på tradisjonelt vis - ja, ofte minner det ikke så rent lite om selveste Aurelio Galleppini, særlig Tex og Kit. Men noen av ansiktene er påfallende tungt skraverte og øyensynlig tegnet etter fotoreferanse. Dette gjelder særlig hovedskurken og historiens damsel in distress, og denne unntaksvise fotorealismen forstyrrer den visuelle helheten i historien. Som hyppig konsument av piktografisk fortellerkunst er det min bestemte oppfatning at fotorealisme og generelt svært detaljerte tegninger setter ned lesehastigheten, og at tegneserier som legger vekt på fart og action, altså på bekostning av det litterære, helst bør kunne leses så hurtig som mulig. Når det er sagt, må jeg innrømme at farveleggingen i disse tegneseriene er akkurat så enkel som den bør være. Her får vi flate farver som på en effektiv måte gir leseren akkurat den informasjonen han trenger, uten spesialeffekter og dikkedarer som tar oppmerksomheten bort fra tusjstreken, slik vi ofte ser i moderne tegneserier. Men ærlig talt, jeg foretrekker fortsatt min hverdags-Tex i sort-hvitt.


Uansett, dette er en fin, veltegnet westernhistorie som rendyrker genrens troper uten å hente inn elementer fra andre genrer, som vi ofte ser i Tex. Etter hva jeg forstår har Tex en stor fast leserskare, men også tilfeldige lesere bør kunne plukke opp denne boken og få en tilfredsstillende leseropplevelse. Det begrensede faste persongalleriet og den minimalistiske måten disse personene er skildret på, samt fraværet av relevant backstory gjør jo at hvem som helst kan lese disse historiene uten problemer. Men det er jo selvfølgelig en forutsetning at denne hypotetiske «tilfeldige leser» interesserer seg for upretensiøse spenningsfortellinger om voldelige menn som rir rundt og løser problemer med håndvåpen og knyttnever.


(Forøvrig savner jeg et mer tydelig fokus på interseksjonell problematikk i Tex Willer, særlig med henblikk på seksuelle minoriteter og raserelasjoner i Den nye verden på slutten av 1800-tallet. Denne historiens vektlegging av de maktpolitiske konsekvensene av produksjonsforholdene i det reaksjonære meksikanske samfunnet innfrir imidlertid noe av min optimisme for Bonelli som produsent av progressiv og inkluderende underholdning i det 21. århundret.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib