Gå til hovedinnhold

Kjærlighet og død i Mexico

 

Tex Willer: Lidenskap ved Rio Grande

av Jacopo Rauch og Sandro Scascitelli

Egmont, 2020


En ny Tex Willer-bok i farver er ute, litt forsinket denne gang, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sies det. Så er «Lidenskap ved Rio Grande» noe tess? Ja, jeg vil si det. Manuskriptet er ved Jacopo Rauch, mens Sandro Scascitelli står for tegningene. 


Selv om det er en kjærlighetshistorie som står i sentrum her, med både heftige omfavnelser og kyssing på framsk manér, er det egentlig ikke så veldig mye lidenskap i denne fortellingen, for først og fremst er det en actionhistorie med handling fra Mexico. Et ganske stereotypisk Mexico, riktignok, med korrupte, inkompetente rurales, brutale bandidos og en ond godseier i den sentrale skurkerollen. At Tex og Kit utøver sin barske justis på fremmed territorium, problematiseres i overraskende liten grad. Det ville ikke forbauset meg om våre helters handlinger i denne historien ville utløst en diplomatisk krise i den virkelige verden. Men historien er fin, den. De eiendommelige maktrelasjonene i dette mytiske Mexico danner et fint bakteppe for en fin actionfortelling med klart definerte helte- og skurkeroller. (Skjønt, når jeg tenker meg om, må jeg si jeg foretrekker de Tex-historiene der skillet mellom godt og ondt er like klart som her.) 


Jacopo Scascatellis tegninger er fine og dynamiske. Han skildrer action og natur på en overbevisende måte, og sekvensielt fungeret det utmerket. Men det er noe med hvordan han tegner ansikter som irriterer meg litt. De fleste personene er tegnet på tradisjonelt vis - ja, ofte minner det ikke så rent lite om selveste Aurelio Galleppini, særlig Tex og Kit. Men noen av ansiktene er påfallende tungt skraverte og øyensynlig tegnet etter fotoreferanse. Dette gjelder særlig hovedskurken og historiens damsel in distress, og denne unntaksvise fotorealismen forstyrrer den visuelle helheten i historien. Som hyppig konsument av piktografisk fortellerkunst er det min bestemte oppfatning at fotorealisme og generelt svært detaljerte tegninger setter ned lesehastigheten, og at tegneserier som legger vekt på fart og action, altså på bekostning av det litterære, helst bør kunne leses så hurtig som mulig. Når det er sagt, må jeg innrømme at farveleggingen i disse tegneseriene er akkurat så enkel som den bør være. Her får vi flate farver som på en effektiv måte gir leseren akkurat den informasjonen han trenger, uten spesialeffekter og dikkedarer som tar oppmerksomheten bort fra tusjstreken, slik vi ofte ser i moderne tegneserier. Men ærlig talt, jeg foretrekker fortsatt min hverdags-Tex i sort-hvitt.


Uansett, dette er en fin, veltegnet westernhistorie som rendyrker genrens troper uten å hente inn elementer fra andre genrer, som vi ofte ser i Tex. Etter hva jeg forstår har Tex en stor fast leserskare, men også tilfeldige lesere bør kunne plukke opp denne boken og få en tilfredsstillende leseropplevelse. Det begrensede faste persongalleriet og den minimalistiske måten disse personene er skildret på, samt fraværet av relevant backstory gjør jo at hvem som helst kan lese disse historiene uten problemer. Men det er jo selvfølgelig en forutsetning at denne hypotetiske «tilfeldige leser» interesserer seg for upretensiøse spenningsfortellinger om voldelige menn som rir rundt og løser problemer med håndvåpen og knyttnever.


(Forøvrig savner jeg et mer tydelig fokus på interseksjonell problematikk i Tex Willer, særlig med henblikk på seksuelle minoriteter og raserelasjoner i Den nye verden på slutten av 1800-tallet. Denne historiens vektlegging av de maktpolitiske konsekvensene av produksjonsforholdene i det reaksjonære meksikanske samfunnet innfrir imidlertid noe av min optimisme for Bonelli som produsent av progressiv og inkluderende underholdning i det 21. århundret.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H