Gå til hovedinnhold

Fedre og sønner

Tex Willer: Kit Willer i knipe 
av Claudio Nizzi og Rodolfo Torti
Egmont, 2020

Loven er en skjør sak i det ville vesten. Det får Kit Willer erfare da han kommer i skade for å drepe sønnen til en lokal rikmann og risikerer å dingle i enden av et tau, enten etter lov og dom eller etter mobbens ønske. 

Jeg pleier vanligvis å holde meg til det tradisjonelle sort-hvite Tex Willer-heftet, men denne gangen tenkte jeg at det var på tide å teste denne bokserien med nye historier i farver. Kit Willer i knipe (Litt teit tittel, forresten.)er skrevet av Claudio Nizzi og tegnet av Rodolfo Torti. Nizzi er veteran i Tex-sammenheng, men dette er første gang Torti (som for så vidt også er en veteran) prøver seg på vår gulkledde Texas Ranger. Og hvordan er så boken? 

Den er hur bra som helst. Dette er en forholdsvis enkel historie med et visst symmetrisk preg som knapt beveger seg utenfor de klassiske westerntropene. Samtlige karakterer er standardtyper, og situasjonene og settingen er velkjente for enhver leser med et minstemål av kunnskap om vill vest-fiksjon. Ja, vi snakker her om et rent destillat av westerngenrens 150-årige historie, noe som slett ikke er helt typisk for Tex-serien, som alltid har hatt en noe eklektisk tilnærming til genren. Konflikten mellom kapitalkrefter og statsmakt står i sentrum, og på hver side står en far og en sønn. Det er selvfølgelig ingen tvil om det er pøbelveldet eller den legitime makten som går seirende ut, men spenning er det hele veien likevel, og særlig den 30 sider lange shootouten mot slutten er mesterlig koreografert av Nizzi og Torti. 

Rodolfo Tortis tegninger er hakket mer stiliserte enn hva vi er vant med i Tex-sammenheng. Han karikerer og abstraherer der andre går etter realisme. Han har en egen stil som likevel befinner seg innen den søreuropeiske tradisjonen. For dem som er best kjent med den serier fra den engelskspråklige verden, kan han sammenlignes med Mike McMahon, men med et litt mer dempet formspråk. Uansett funker det meget bra. Ingen av sidene er kjedelige, og det er lett å følge handlingen, selv i de scenene hvor det er mange anonyme figurer involvert. Flate, nøkterne farver bidrar til den visuelle og narrative klarheten, og for en som er vant med å lese maksimalistisk farvelagte serier fra De forente stater, er det et fint avbrekk med litt god, gammeldags farvelegging. Omslaget er imidlertid litt for glorete etter min smak.

(La meg bare skyte inn at jeg at jeg foretrekker Tex i sort-hvitt. En av grunnene til det er at fraværet av farver gjør det lettere å tenke seg at Tex faktisk har mer enn én skjorte, og at det bare er en tilfeldighet at han alltid er kledd i gult på omslaget.)

Alt i alt er dette en finfin actionfortelling om makt, rett og blodsbånd som bør appellere til de fleste som setter pris på godt utførte westerntegneserier, og som ikke tar anstøt av italiensk kulturell appropriasjon av amerikansk kultur og historie.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...