Gå til hovedinnhold

Fedre og sønner

Tex Willer: Kit Willer i knipe 
av Claudio Nizzi og Rodolfo Torti
Egmont, 2020

Loven er en skjør sak i det ville vesten. Det får Kit Willer erfare da han kommer i skade for å drepe sønnen til en lokal rikmann og risikerer å dingle i enden av et tau, enten etter lov og dom eller etter mobbens ønske. 

Jeg pleier vanligvis å holde meg til det tradisjonelle sort-hvite Tex Willer-heftet, men denne gangen tenkte jeg at det var på tide å teste denne bokserien med nye historier i farver. Kit Willer i knipe (Litt teit tittel, forresten.)er skrevet av Claudio Nizzi og tegnet av Rodolfo Torti. Nizzi er veteran i Tex-sammenheng, men dette er første gang Torti (som for så vidt også er en veteran) prøver seg på vår gulkledde Texas Ranger. Og hvordan er så boken? 

Den er hur bra som helst. Dette er en forholdsvis enkel historie med et visst symmetrisk preg som knapt beveger seg utenfor de klassiske westerntropene. Samtlige karakterer er standardtyper, og situasjonene og settingen er velkjente for enhver leser med et minstemål av kunnskap om vill vest-fiksjon. Ja, vi snakker her om et rent destillat av westerngenrens 150-årige historie, noe som slett ikke er helt typisk for Tex-serien, som alltid har hatt en noe eklektisk tilnærming til genren. Konflikten mellom kapitalkrefter og statsmakt står i sentrum, og på hver side står en far og en sønn. Det er selvfølgelig ingen tvil om det er pøbelveldet eller den legitime makten som går seirende ut, men spenning er det hele veien likevel, og særlig den 30 sider lange shootouten mot slutten er mesterlig koreografert av Nizzi og Torti. 

Rodolfo Tortis tegninger er hakket mer stiliserte enn hva vi er vant med i Tex-sammenheng. Han karikerer og abstraherer der andre går etter realisme. Han har en egen stil som likevel befinner seg innen den søreuropeiske tradisjonen. For dem som er best kjent med den serier fra den engelskspråklige verden, kan han sammenlignes med Mike McMahon, men med et litt mer dempet formspråk. Uansett funker det meget bra. Ingen av sidene er kjedelige, og det er lett å følge handlingen, selv i de scenene hvor det er mange anonyme figurer involvert. Flate, nøkterne farver bidrar til den visuelle og narrative klarheten, og for en som er vant med å lese maksimalistisk farvelagte serier fra De forente stater, er det et fint avbrekk med litt god, gammeldags farvelegging. Omslaget er imidlertid litt for glorete etter min smak.

(La meg bare skyte inn at jeg at jeg foretrekker Tex i sort-hvitt. En av grunnene til det er at fraværet av farver gjør det lettere å tenke seg at Tex faktisk har mer enn én skjorte, og at det bare er en tilfeldighet at han alltid er kledd i gult på omslaget.)

Alt i alt er dette en finfin actionfortelling om makt, rett og blodsbånd som bør appellere til de fleste som setter pris på godt utførte westerntegneserier, og som ikke tar anstøt av italiensk kulturell appropriasjon av amerikansk kultur og historie.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib