Gå til hovedinnhold

Disse fordømte amerikanerne!


Vi har mottatt et brev fra en sosialistisk orientert forening i Asker. Vi gjengir brevet i sin helhet.

Hei, Würmstuggu

Vi har lagt merke til at det har stått veldig mye om historia til verdens største imperialistmakt, USA på Würmstuggu i det siste. Biografier - kanskje det er riktigere å si hagiografier - om rasister og slaveeiere som Thomas Jefferson, George Washington og John Adams blir rost opp i skyene og framstilt som truverdig historieskriving , og propagandaskriftet til Tocqueville om det amerikanske «demokratiet» blir hylla som et mesterverk. Når skal dere skrive om krigene USA har starta og landa de har kolonisert? Når skal dere skrive om åssen USA har har sikra seg økonomisk, militær og kulturell kontroll over nesten hele kloden, og hvordan de nesten klarte å provosere fram atomkrig under den kalde krigen? Og hvor blir det av kritikken av den oransje klovnen som sitter i Det hvite hus og twitrer drit dagen lang?

Foraktfull hilsen
Asker Anti-Imperialist Liga 


Würmstuggu svarer:

Joda. Vi har skrevet mye om tidlig amerikansk historie her på Würmstuggu det siste året. Det er flere grunner til det. En av dem er at De forente stater fungerte som et laboratorium for utprøving av ideene det moderne, liberale demokratiet bygger på. En annen grunn er at dette er en periode mange vet lite om. Hvis man spør en gjennomsnittlig nordmann hva han vet om Amerika før borgerkrigen, så er det sannsynligvis ikke så mye mer enn at de praktiserte negerslaveri. Og det kan jo ikke en Katekismus for det oplyste Borgerskab være bekjent av. Derfor vil vi her fortelle om en bok vi nylig har lest.

The Quartet : Orchestrating the Second American Revolution, 1783-1788 av Joseph J. Ellis handler om hvordan den løse sammenslutningen av stater som i 1776 hadde erklært seg uavhengige, ble en forent stat med med grunnlov, føderalt maktapparat og president. De første årene etter uavhengighetserklæringen var nemlig ikke de 13 statene forent av stort mer enn kampen mot britene. Da denne kampen var over, begynte oppløsningstendensene å gjøre seg gjeldende, og samhold måtte vike for provinsialisme. Man hadde en slags grunnlov i Konfødrasjonsartiklene, men denne inneholdt ingen forordninger om sentralmakt med myndighet over de enkelte statene, noe som gjorde det vanskelig å føre en handlekraftig utenrikspolitikk og forbedre de økonomiske forbindelsene til verden utenfor.

I statene var folk flest likevel fornøyd med tingenes tilstand. Dette var førindustrielle samfunn der man stort sett forholdt seg til lokalsamfunnet, og den største politiske enheten som spilte noen rolle i vanlige folks liv, var staten. Noen større, nasjonal enhet ble for abstrakt og dermed irrelevant. 

Men noen var bekymret. Og disse «noen» var de fire mennene tittelen refererer til: generalen og revolusjonshelten George Washington, diplomaten John Jay, den karibiske wunderkind Alexander Hamilton og den visjonære politiske operatøren James Madison. Ifølge denne kvartetten var De forente stater dødsdømt om ikke en samlende impuls kunne forene dem slik at konføderasjonen kunne bli en virkelig nasjon som kunne overleve på sikt og sågar gjøre seg gjeldende på den internasjonale arena. Løsningen var å konstruere et nasjonalt fellesskap ved hjelp av en liberal republikk.

Særlig Hamilton, Madison og Jay var sprenglærde intellektuelle og menneskekjennere som med stor iver omsatte europeiske opplysningsidéer til praktiske politiske løsninger. Washington var den samlende figuren, mannen de måtte ha med på laget om de skulle få gjennomslag for sine radikale idéer. For radikale var de. I miljøet de ferdedes i mente mange mye om mangt, men felles for de fleste var skepsis til alt som smakte av kongemakt og fjerntliggende parlamenter som kunne vedta lover og innkreve skatter langt over hodet på lokalsamfunnene.

Kort sagt handler denne boken om hvordan disse standhaftige herrene arbeidet gjennom hele 1780-tallet for å reformere det politiske systemet og legge grunnlaget for en føderal myndighet med betydelige fullmakter på bekostning av de enkelte statenes suverenitet. Samtidig var grunnloven preget av kompromisser, og i sin endelige utforming lot den mange spørsmål stå uløste. I dagens juridiske debatt om det er grunnlovsfedrenes «original intent» som skal være avgjørende, eller om konstitusjonen skal forstås som et «living document», er Ellis klar på at det er sistnevnte som er den riktige tilnærmingen.

Hamilton, Madison og Jay var ikke demokrater i moderne forstand. De levde i en tid der det ble ansett som en selvfølge at de uvaskede masser manglet forutsetningene for å kunne delta i styret av staten, og at folkets stemme måtte filtreres og rettledes gjennom elitene. For vi snakker her om en snever elite som på grunn av økonomiske forhold eller særlige akademiske evner anså seg som særlig skikket til å lede den politiske utformingen. Og nettopp vår kvartett utgjorde igjen en elite i eliten som på tross av motstand fra sine likemenn maktet å legge premissene for en fremtid de trodde fast på. 

Likevel slår det meg hvor egalitært og meritokratisk det amerikanske samfunnet tross alt var. Herrene vi møter her har en langt mer beskjeden bakgrunn enn tilsvarende eliter i Europa på samme tid. Hamilton, for eksempel, var en lausunge og immigrant som slo seg opp på sine intellektuelle evner. Ifølge Ellis er det unike med denne perioden at det var en overgangstid som var postaristokratisk og predemokratisk. Det var nok ikke tilfeldig at det var nettopp her antimonarkismen og liberalismen materialiserte seg i verdens første moderne republikk. Det er også interessant å grunne over hvordan den historiske utviklingen hadde gått om Hamilton, Madison, Washington og Jay ikke hadde lyktes i prosjektet sitt. Da ville noen relativt svake, tildels bakstreverske småstater hatt nok med å holde hverandre i sjakk gjennom det 19. århundret og overlatt det internasjonale initiativet til Europas illiberale monarkier. Verden ville ganske sikkert vært en helt annen.

The Quartet er tradisjonell politisk historie der historien fortelles kronologisk, med fokus på aktørenes uttalte motivasjon. Det har vært hevdet at protagonistene primært hadde økonomiske motiver for sin «konspiratoriske» aktivitet, men ifølge Ellis er dette reduksjonistisk og i høyden kun en liten del av saken. Personlig synes jeg boken kunne dvelt litt mer ved slaveriet, som utgjorde et problem i forholdet mellom nordstatene og sørstatene, men visstnok ble fortiet i grunnlovsforhandlingene. Alt i alt er dette en god bok som trolig vil interessere folk som er opptatt av tidlig amerikansk historie og opphavet til det liberale demokratiet. Check it out!

Med vennlig hilsen
Würmstuggu-redaksjonen
v. redaktør Stian Dalberg


The Quartet: Orchestrating the Second American Revolution, 1783-1788
av Joseph J. Ellis
Vintage Books, 2016


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...