Gå til hovedinnhold

En skjenselsmor med barneblod på hånd

 


Euripides

Medeia

Gjendikta av Egil Kraggerud

De norske bokklubbene, 2002


Berre ein kort rapport frå eit nyleg konsumert lesestykke skrive av ein kvit daud europear i eit cis-heteronormativt slavesamfunn som var urørt av liberalisme og kvinnefrigjering. Me skal nemleg til det antikke Hellas. 


«Medeia» er ein tragedie og eit hemndrama skrive for nesten 2500 år sidan. Eviripides vann tredjeplassen i den store tragediekonkurransen i dei dionysiske spela i Athen i år 431 f. Kr. med dette dramaet. Sjølv om det er ei avgrunn av tid mellom vår tid og den greske atikken, er det ikkje vanskeleg å følgje med i handlinga og identifisere seg ned karakterane. Det er sjølvsagt ein del referansar til den mytiske og historiske konteksten stykket vart til i som ikkje er umiddelbart tilgjengelege for moderne lesarar, men menneskja er til sjuande og sist uforanderleg, og kjenslene var dei same då som no. Og det er kjensler dette dramaet handlar om. 


Hovudpersonen er Medeia, hustrua til argonauten Jason. I stykket, som utspelar seg etter fleire eventyr kjende i myteform, held dei til i Korint, der Jason nyss har forlate kona si til fordel for kongsdottera Glauke. Medeia er sjølvsagt fortvila og vonbroten. Ikkje berre har ho blitt dumpa for ei yngre og rikare kvinne, ho vert også beden om å ta med seg ungane og pelle seg til helvete vekk frå Korint. Svikta og landsforvist planlegg ho ein grufull hemn. Ikkje berre skal ho drepe den nye brura til Jason, ungane skal ho også ta livet av. Og det er nett det ho gjer. Ikkje med lett hjarte, sjølvsagt, men sånn som ting utveklar seg, vert det sånn. Hennar eiga pine må finne motstykke hos den svikefulle Jason. Og ja, Medeia oppnår det ho ynskjer. Men var det verdt det?  


Eg likte stykket godt (ja eigentleg betre enn eg likte Hekabe, ein annan tragedie av same forfattar som eg las for ikkje så lenge sidan), og sjølv om det er gamalt det er ikkje tvil om at handlinga ikkje berre er realistisk, men også aktuell i vår tid. Utgåva eg har lesa nyttar gjendiktinga til Egil Kraggerud frå 1979. Det er vanskeleg for ein lekmann som meg å seie noko om den filologiske kvaliteten, men teksten er rytmisk og fin, og det er lett å følgje handlinga og ta del i kjenslelivet til karakterane. Boka inneheld eit interessant etterord om Medeia-tradisjonen i den antikke greske litteraturen skrive av gjendiktaren sjølv. Forordet i denne utgåva er skrive av Jan Kjærstad og tek for seg Medeia som litterær figur. Kjem du over Medeia biblioketet, er det berre å ta ho med heim. Men hald ho unna ungane!



Illustrasjon: Eugène Delacroix, 1838

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...