Gå til hovedinnhold

En skjenselsmor med barneblod på hånd

 


Euripides

Medeia

Gjendikta av Egil Kraggerud

De norske bokklubbene, 2002


Berre ein kort rapport frå eit nyleg konsumert lesestykke skrive av ein kvit daud europear i eit cis-heteronormativt slavesamfunn som var urørt av liberalisme og kvinnefrigjering. Me skal nemleg til det antikke Hellas. 


«Medeia» er ein tragedie og eit hemndrama skrive for nesten 2500 år sidan. Eviripides vann tredjeplassen i den store tragediekonkurransen i dei dionysiske spela i Athen i år 431 f. Kr. med dette dramaet. Sjølv om det er ei avgrunn av tid mellom vår tid og den greske atikken, er det ikkje vanskeleg å følgje med i handlinga og identifisere seg ned karakterane. Det er sjølvsagt ein del referansar til den mytiske og historiske konteksten stykket vart til i som ikkje er umiddelbart tilgjengelege for moderne lesarar, men menneskja er til sjuande og sist uforanderleg, og kjenslene var dei same då som no. Og det er kjensler dette dramaet handlar om. 


Hovudpersonen er Medeia, hustrua til argonauten Jason. I stykket, som utspelar seg etter fleire eventyr kjende i myteform, held dei til i Korint, der Jason nyss har forlate kona si til fordel for kongsdottera Glauke. Medeia er sjølvsagt fortvila og vonbroten. Ikkje berre har ho blitt dumpa for ei yngre og rikare kvinne, ho vert også beden om å ta med seg ungane og pelle seg til helvete vekk frå Korint. Svikta og landsforvist planlegg ho ein grufull hemn. Ikkje berre skal ho drepe den nye brura til Jason, ungane skal ho også ta livet av. Og det er nett det ho gjer. Ikkje med lett hjarte, sjølvsagt, men sånn som ting utveklar seg, vert det sånn. Hennar eiga pine må finne motstykke hos den svikefulle Jason. Og ja, Medeia oppnår det ho ynskjer. Men var det verdt det?  


Eg likte stykket godt (ja eigentleg betre enn eg likte Hekabe, ein annan tragedie av same forfattar som eg las for ikkje så lenge sidan), og sjølv om det er gamalt det er ikkje tvil om at handlinga ikkje berre er realistisk, men også aktuell i vår tid. Utgåva eg har lesa nyttar gjendiktinga til Egil Kraggerud frå 1979. Det er vanskeleg for ein lekmann som meg å seie noko om den filologiske kvaliteten, men teksten er rytmisk og fin, og det er lett å følgje handlinga og ta del i kjenslelivet til karakterane. Boka inneheld eit interessant etterord om Medeia-tradisjonen i den antikke greske litteraturen skrive av gjendiktaren sjølv. Forordet i denne utgåva er skrive av Jan Kjærstad og tek for seg Medeia som litterær figur. Kjem du over Medeia biblioketet, er det berre å ta ho med heim. Men hald ho unna ungane!



Illustrasjon: Eugène Delacroix, 1838

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da