Gå til hovedinnhold

Pave Sylvester I

 


Vi skriver 31. januar 2024 og noterer at det er 1 710 år siden Sylvester I ble utnevnt til biskop av Rom. (Man kan selvfølgelig diskutere om det virkelig er 1710 år siden 31. januar 314, for i mellomtiden har det i store deler av den siviliserte verden blitt foretatt et kalenderbytte, og min påstand tar ikke hensyn til diskrepansen mellom den julianske og den gregorianske kalender.) Bare et snaut år tidligere, altså i 313, hadde Milanoediktet satt en stopper for den omfattende og langvarige kristenforfølgelsen som ble iverksatt av keiser Diokletian i 303. Det var altså i et romerrike som var betraktelig vennligere innstilt til den kristne religionen, Sylvester besteg Den hellige stol, noe som i stor grad skyldtes keiser Konstantin den store, som nå var på vei til å bli en kristen. 


To viktige kirkemøter fant sted under Sylvesters pontifikat, den vestromerske synoden i Arles i 314, der donatismen ble fordømt, og konsilet i Nicea, der det arianske kjetteriet ble fordømt og den trinitariske læren ble presisert og formulert på høyeste nivå og således ble ofisiell lære i ortodoks kristendom. 


På Sylvesters tid lå både det politiske og det religiøse tyngdepunktet i Romerriket i øst, men den vestromerske kirken var nå i vekst, og den romerske bispestolen prestisje var på stigende kurs. Flere hundre år etter sin død skulle Sylvester og hans angivelige nære forbindelse med keiser Konstantin danne utgangspunktet for det forfalskede dokumentet vi kjenner som «den konstantinske skjenkelse». Ifølge dette dokumentet donerte  Konstantin herredømmet over Roma og Vestromeriket til pave Sylvester og etterfølgerne hans på Peters stol. Selv om dokumentet var falskt, ble mange lurt, og det fikk stor betydning i middelalderen, både i forbindelse med den kirkelige konfliktene som førte til det store skisma i 1054, og i stridighetene mellom religiøs og verdslig makt senere i middelalderen.


Pave Sylvester I døde i 335. 



Illustrasjon: Giovanni Battista de'Cavalieri, 1580


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da