Det bør stå klart for ethvert oppegående menneske at kunnskap må vike for antagelser i den kommende tid dersom føleriets endelige seier over rasjonaliteten fullbyrdes. Det hersker en folkelig universalevolusjonistisk oppfatning om at tidens progresjon er ensbetydende med sivilisatorisk fremgang, og denne oppfatningen synes å ha fått fotfeste også blant de som burde vite bedre. Også innenfor de intellektuelle disipliner som ynder å smykke seg med betegnelsen videnskap (men som ofte ikke er annet enn en lekegrind for dilettanter), finner vi en anslutning til de sekulære doktriner som postulerer at samtiden (og følgelig også fremtiden) nødvendigvis har et moralsk overtak på fortiden. La meg gjøre det klart en gang for alle: Å vise til det årstallet vår tidsregning er kommet frem til, er aldri et argument for noe som helst.
Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer. I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H
Illustrasjon 1: Harvey Kurtzman
SvarSlettIllustrasjon 2: Jack Kirby