Gå til hovedinnhold

Nokre bøker eg har lese i det siste

Her er nokre bøker eg har lese i det siste.
Dag Solstad er ein forfattar eg set høgt. Men skodespelet Kamerat Stalin, eller familien Nordby (1975) var som venta ikkje mykje å skryte av. 70-talls-Solstad er så bunde av partiprogramma til AKP (m-l) at det er vanskeleg å sjå på bøkene som noko anna enn propagandalitteratur. Karakterane vert sjablongprega og fungerer meir som talerøyr for sine respektive politiske parti (NKP) og (DNA) enn som levande personar. Det er rett og slett mykje meir interessant å lese om den subjektive opplevinga av å høyre til eit kommunistisk parti, som i Arild Asnes 1970, Gymnaslærer Pedersen og Roman 1987, enn å få etterkrigstida forklart utifrå eit partiautorisert marxist-lenininistisk historiesyn.

First Blood (1972) av David Morell er ein roman som freistar å seie noko klokt både om universelle tema som generasjonskløfta og korleis vald påverkar den menneskelege psyken og den meir tidstypiske problemstillinga rundt måten vietnamveteranane vart tekne imot av det amerikanske samfunnet på. Men framfor alt er boka ein actionroman med eit ganske standard katt-og-mus-plot med mykje skyting og løping rundt i skogen. Synsvinkelen vekslar mellom to personar - vietnamveteranen og supersoldaten Rambo og politisjefen Teasle. Av dei to hovudpersonane er det politisjefen som vert skildra med mest kjøtt på beina og mest psykologisk djupleik. Det største problemet med boka er at actionsjangeren ikkje egnar seg særleg godt i romanform. Det er rett og slett ikkje særleg spanande å lese om folk som spring rundt i skogen og skyt på kvarandre. Det er noko som egnar seg mykje betre på film. Med andre ord: filmen er betre.

Ben Bova har skrive mykje interessant hard science fiction der utforsking av solsystemet vårt utgjer ramma. Teknologien er gjennomgåande realistisk skildra, og den politiske utviklinga på Jorda som er utgongspunktet for mange av plotta i bøkene hans, verkar ikkje usannsynleg. I tillegg skriv han spanande og fartsfylt. Bovas veikskap er personteikningane. Karakterane hans er som oftast ganske så todimensjonale, og kan som regel verte delte inn i gode og onde (om han ikkje kjem med ei stor avsløring midt i boka, slik at det viser seg at den gode eigentleg er ond). Saturn (2002) skil seg litt ut frå dei andre bøkene i Grand Tour-serien i og med at boka eigentleg er meir soft enn hard SF. Den teknologiske ramma har han rappa frå Arthur C. Clarkes Rama-bøker - eit sylinderforma habitat med kunstig gravitasjon på veg frå Jorda til Saturn. Habitatet er eit samfunn i miniatyr beståande av 10 000 sjelar, og det meste av handlinga dreier seg om det politiske spelet som finn stad i dette samfunnet. Av og til verkar det som Bova har freista å skrive ein allegorisk fabel om maktspel og ideologisk demagogi slik det fortona seg i Sovjetunionen og Tyskland i mellomkrigstida, men personane manglar truverde, og historia manglar nerve. Resultatet blir ein langdryg, kjedeleg roman. Det er rett nok nokre spanande parti mot slutten av boka, men det er too little, too late. Til og med dei uunngåelege ekstraterrestrielle organismane vi blir presentert for - eg seier ikkje kor - verkar lite realistiske (og er lite relevante for handlinga). Nei, les heller Jupiter, Mercury eller Mars i staden.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib