Gå til hovedinnhold

Jon Fosses trilogi: Olavs draumar!

 

Trilogien

av Jon Fosse

Del 2: «Olavs draumar»

Samlaget, 2014


En dag i slutten av mai hamres følgende tekst ut på et tastatur kobla til ei datamaskin på Østlandet. Teksten mates inn i et tekstbehandlingsprogram for siden å publiseres på internettet. Dette er mitt forsøk på å si noe fornuftig om ei bok som jeg mistenker forteller noe verdifullt om den menneskelige tilværelsen i et nærmest tidløst perspektiv.


Vi har kommet til andre kortroman i Jon Fosses trilogi. Det har gått en stund siden hendingene i Andvake, og Asle og Alida har bosatt seg et stykke utafor Bjørgvin by og etablert nye identiteter som Olav og Åsta. Hvorfor? Jo, det er det denne fortellinga handler om. I Olavs draumar får nemlig Asle merke konsekvensene av de ugjerningene som blei utelatt fra narrativet i forrige fortelling. Ja, for det var noe som skurra litt i Andvake, det skal jeg gladelig innrømme. Noen hendinger blei liksom hasta forbi uten forklaring. Jeg fikk i hvert fall en aha-oppleving da jeg leste denne fortellinga. Nå blir vår protagonist altså innhenta av fortida si, litt som Raskolnikov i Forbrytelse og straff. 


Det er ei uvirkelig stemning i denne fortellinga, ikke bare med omsyn til hendingene som blir skildra, kronologien dem imellom og fortellerstilen, men også når det gjelder de valga hovedpersonen tar (eller snarere: hvordan han tar valga sine) og personene han møter. En sentral skikkelse i boka er en gammel mann som ved flere anledninger konfronterer Asle/Olav med hans mørke fortid. Fortellerstemmen virker ikke videre pålitelig, og det er uklart om gamlingen er en virkelig person, eller om han bare er et aspekt ved fortellerens psyke eller en overnaturlig nemesis av noe slag. I denne teksten er konkret tid og sted sekundært. Fosse beskjeftiger seg med viktigere ting enn det. Han henter trekk fra myter og prøver framfor alt å si noe allmenngyldig om mennesket. Uansett, til slutt blir konsekvensene så drastiske som de vel kan få blitt, sjølsagt med forbehold om at tredje bok avslører at det hele bare er en feberdrøm. Men nå hadde jo også den første boka mange av de samme drømmeaktige kvalitetene som denne, så om det eksisterer noe skille mellom virkelighet og drøm i dette litterære universet, virker uklart for meg i hvert fall. 


Mens Andvake handla om Asle og Alida og båndet mellom dem, dreier det seg egentlig bare om Asle, eller Olav, som han insisterer på at han heter, i Olavs draumar. Alida dukker bare opp i flashbackscenene, som for øvrig er like godt håndtert her som i Andvake. Der forrige bok handla om kjærlighet og kunst, handler denne mer om skyld og straff, rettferd og død. Men språklig sett er det det samme maniske drivet. Språket er spesielt, ingen tvil om det, men det har sin funksjon og lykkes i stor grad med å engasjere i hvert fall denne leseren. Det skal bli interessant å se hvordan denne trilogien ender. Nå skal jeg lese Kveldsvævd. Følg med videre! 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib