Gå til hovedinnhold

Jon Fosses trilogi: Olavs draumar!

 

Trilogien

av Jon Fosse

Del 2: «Olavs draumar»

Samlaget, 2014


En dag i slutten av mai hamres følgende tekst ut på et tastatur kobla til ei datamaskin på Østlandet. Teksten mates inn i et tekstbehandlingsprogram for siden å publiseres på internettet. Dette er mitt forsøk på å si noe fornuftig om ei bok som jeg mistenker forteller noe verdifullt om den menneskelige tilværelsen i et nærmest tidløst perspektiv.


Vi har kommet til andre kortroman i Jon Fosses trilogi. Det har gått en stund siden hendingene i Andvake, og Asle og Alida har bosatt seg et stykke utafor Bjørgvin by og etablert nye identiteter som Olav og Åsta. Hvorfor? Jo, det er det denne fortellinga handler om. I Olavs draumar får nemlig Asle merke konsekvensene av de ugjerningene som blei utelatt fra narrativet i forrige fortelling. Ja, for det var noe som skurra litt i Andvake, det skal jeg gladelig innrømme. Noen hendinger blei liksom hasta forbi uten forklaring. Jeg fikk i hvert fall en aha-oppleving da jeg leste denne fortellinga. Nå blir vår protagonist altså innhenta av fortida si, litt som Raskolnikov i Forbrytelse og straff. 


Det er ei uvirkelig stemning i denne fortellinga, ikke bare med omsyn til hendingene som blir skildra, kronologien dem imellom og fortellerstilen, men også når det gjelder de valga hovedpersonen tar (eller snarere: hvordan han tar valga sine) og personene han møter. En sentral skikkelse i boka er en gammel mann som ved flere anledninger konfronterer Asle/Olav med hans mørke fortid. Fortellerstemmen virker ikke videre pålitelig, og det er uklart om gamlingen er en virkelig person, eller om han bare er et aspekt ved fortellerens psyke eller en overnaturlig nemesis av noe slag. I denne teksten er konkret tid og sted sekundært. Fosse beskjeftiger seg med viktigere ting enn det. Han henter trekk fra myter og prøver framfor alt å si noe allmenngyldig om mennesket. Uansett, til slutt blir konsekvensene så drastiske som de vel kan få blitt, sjølsagt med forbehold om at tredje bok avslører at det hele bare er en feberdrøm. Men nå hadde jo også den første boka mange av de samme drømmeaktige kvalitetene som denne, så om det eksisterer noe skille mellom virkelighet og drøm i dette litterære universet, virker uklart for meg i hvert fall. 


Mens Andvake handla om Asle og Alida og båndet mellom dem, dreier det seg egentlig bare om Asle, eller Olav, som han insisterer på at han heter, i Olavs draumar. Alida dukker bare opp i flashbackscenene, som for øvrig er like godt håndtert her som i Andvake. Der forrige bok handla om kjærlighet og kunst, handler denne mer om skyld og straff, rettferd og død. Men språklig sett er det det samme maniske drivet. Språket er spesielt, ingen tvil om det, men det har sin funksjon og lykkes i stor grad med å engasjere i hvert fall denne leseren. Det skal bli interessant å se hvordan denne trilogien ender. Nå skal jeg lese Kveldsvævd. Følg med videre! 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...