Gå til hovedinnhold

Slangen og grotten


Tex Willer nr. 662
«Slangesymbolet» av Mauro Boselli og Michele Benevento
Egmont, 2020

Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre det foreliggende verkets objektive kvaliteter.

Dette er andre del av historien som ble innledet med «Masken» i forrige nummer. Hva skal man si? Vi får noen svar, men vi blir sittende igjen med enda flere spørsmål. Tex og Kit er fremdeles i Los Angeles og jakter på den kriminelle organisasjonen til den mystiske Mr. Doom. Det viser seg at denne maskerte mesterhjernen med en forkjærlighet for orientalsk kultur og fauna og, kanskje som en følge av dette, sadistiske avretningsmetoder, har bånd til en skurk Tex-fans med ekstra godt minne kanskje husker fra waaay back. 

Dette er i bunn og grunn et kriminalmysterium, men det betyr ikke at vi ikke får action. Våre helter er ikke kjent for å ta med silkehansker på folk de mener utgjør en fare for lov og orden, og i denne episoden blir leseren vitne til Tex og Kits sedvanlige ekstrajudisielle metoder for å komme til bunns i saken, så vel som en veritabel massakre i lovens og den gode morals navn. Samspillet mellom heltene fungerer godt her. Det som først og fremst skiller de to som personligheter, er at Tex er hakket tøffere og mer fryktløs enn den mer tilårskomne skjørtejegeren Kit Carson. Dette er ikke figurer det er lett å kjenne seg igjen i, og de har jo ikke mye dybde, men jeg må innrømme at jeg tidvis humrer når jeg leser dialogen mellom vpre virile venner. Mauro Boselli vet hvordan man lager en god historie.

Tegnemessig er denne fortellingen utsøkt. Michele Benevento er en bortimot fullkommen tegner som bruker sort-hvitt-formatet til det fulle. Figurene er ekspressive og fulle av liv, og bakgrunnene, særlig arkitektur og interiør, skaper en høyst troverdig ramme rundt hendelsene i denne historien. Lys og skygge kontrasteres på en svært effektiv og estetisk tiltalende måte. Nå har det seg sånn at jeg for tiden leser Crisis On Infinte Earths, et av hovedverkene til en av Amerikas mest bejublede tegnere, George Pérez, og det slår meg hvor mye bedre Benevento fanger den menneskelige anatomi og den verden menneskene lever i med blekk, enn det Perez gjør. 

Hva er så dette slangesymbolet? Er det et symbol på det mannlige kjønnsorgan med dets penetrative egenskaper, og dermed også på patriarkatet og den umoralske verdensorden som har holdt kvinner i sosiale og seksuelle lenker gjennom tusenvis av år? Eller er det slangen i Edens have, altså selve premisset for det selvsamme patriarkatet, reptilet i tittelen refererer til? Det vet vi ikke ennå. Men kjønnsroller og kjønnsidentitet er blant temaene som behandles her. (Og i alle fall jeg mistenker at det ikke er tilfeldig at jakten på slangen fører heltene til en grotte der en maskert kvinne holder en rettskaffen mann fanget.) Den som leser tredje og siste episode, vil sannsynligvis finne svaret. Det kommer jeg til å gjøre.

Omslag: Claudio Villa


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et