Gå til hovedinnhold

Slangen og grotten


Tex Willer nr. 662
«Slangesymbolet» av Mauro Boselli og Michele Benevento
Egmont, 2020

Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre det foreliggende verkets objektive kvaliteter.

Dette er andre del av historien som ble innledet med «Masken» i forrige nummer. Hva skal man si? Vi får noen svar, men vi blir sittende igjen med enda flere spørsmål. Tex og Kit er fremdeles i Los Angeles og jakter på den kriminelle organisasjonen til den mystiske Mr. Doom. Det viser seg at denne maskerte mesterhjernen med en forkjærlighet for orientalsk kultur og fauna og, kanskje som en følge av dette, sadistiske avretningsmetoder, har bånd til en skurk Tex-fans med ekstra godt minne kanskje husker fra waaay back. 

Dette er i bunn og grunn et kriminalmysterium, men det betyr ikke at vi ikke får action. Våre helter er ikke kjent for å ta med silkehansker på folk de mener utgjør en fare for lov og orden, og i denne episoden blir leseren vitne til Tex og Kits sedvanlige ekstrajudisielle metoder for å komme til bunns i saken, så vel som en veritabel massakre i lovens og den gode morals navn. Samspillet mellom heltene fungerer godt her. Det som først og fremst skiller de to som personligheter, er at Tex er hakket tøffere og mer fryktløs enn den mer tilårskomne skjørtejegeren Kit Carson. Dette er ikke figurer det er lett å kjenne seg igjen i, og de har jo ikke mye dybde, men jeg må innrømme at jeg tidvis humrer når jeg leser dialogen mellom vpre virile venner. Mauro Boselli vet hvordan man lager en god historie.

Tegnemessig er denne fortellingen utsøkt. Michele Benevento er en bortimot fullkommen tegner som bruker sort-hvitt-formatet til det fulle. Figurene er ekspressive og fulle av liv, og bakgrunnene, særlig arkitektur og interiør, skaper en høyst troverdig ramme rundt hendelsene i denne historien. Lys og skygge kontrasteres på en svært effektiv og estetisk tiltalende måte. Nå har det seg sånn at jeg for tiden leser Crisis On Infinte Earths, et av hovedverkene til en av Amerikas mest bejublede tegnere, George Pérez, og det slår meg hvor mye bedre Benevento fanger den menneskelige anatomi og den verden menneskene lever i med blekk, enn det Perez gjør. 

Hva er så dette slangesymbolet? Er det et symbol på det mannlige kjønnsorgan med dets penetrative egenskaper, og dermed også på patriarkatet og den umoralske verdensorden som har holdt kvinner i sosiale og seksuelle lenker gjennom tusenvis av år? Eller er det slangen i Edens have, altså selve premisset for det selvsamme patriarkatet, reptilet i tittelen refererer til? Det vet vi ikke ennå. Men kjønnsroller og kjønnsidentitet er blant temaene som behandles her. (Og i alle fall jeg mistenker at det ikke er tilfeldig at jakten på slangen fører heltene til en grotte der en maskert kvinne holder en rettskaffen mann fanget.) Den som leser tredje og siste episode, vil sannsynligvis finne svaret. Det kommer jeg til å gjøre.

Omslag: Claudio Villa


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H